Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en graviditet utenfor livmor for litt over 4 år siden. Det var ganske betent inne der. Jeg ble lagt inn og den ene egglederen måtte fjernes. Legen lot den andre sitte igjen selv om den også var betent, men i mye mindre grad. Nå, 4 år senere og 5. forsøk på St. Olavs oppdager legen at jeg har cyster som er fylt med blod. Han oppfordrer meg til å kontakte min fastlege for å få henvisning til laparaskopi. Da dagen kom hvor jeg hadde fått time til samtale ang laparaskopi på sykehuset, forteller legen meg at han har sett på journalen min fra da jeg var innlagt med svangerskap utenfor livmor. Der står det at den siste egglederen min var fylt med væske og han skjønte hvorfor jeg ikke hadde blitt gravid! Mine forsøk var dømt fra førsten av. Egget klarer jo ikke å overleve i ett sånt miljø i livmor. Han sa at jeg måtte stenge av passasjen mellom eggleder og livmor. Det er noen dager sider dette er blitt gjort. Alt annet så bra ut. Jeg synes det er ergelig at jeg har måttet gått igjennom 5 forsøk og så var det dømt på forhånd. Hvorfor har ingen sagt dette før, at jeg har ikke sjans...? Men egentlig er det bra at problemtet er blitt kjent. Nå vet jeg grunnen! Mitt neste forsøk blir til Danmark pga assisted hatching og microspindel. Så da håper jeg egget vil feste seg! Og det vil det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd noe av det samme som deg. Jeg hadde væske i høyre eggleder, men Riksen mente at dette ikke hadde noe å si i forhold til å kunne bli gravid, og bestemte at jeg kunne begynne med IVF uten å fjerne/stenge av egglederen først (eneste problemet med oss er mine tette eggledere). Etter 5 negative forsøk (3IVF+2 frys) tok jeg kontakt med Svend Lindenberg ved CFC og Hausken for å få en "second opinion" av flere leger. Begge mente at den væskefylte egglederen burde vært fjernet før vi startet opp med IVF pga at dette kunne være helt avgjørende for å kunne bli gravid. Måtte be om å få en samtale med lege på Riksen, og fikk da heldigvis innvilget ny Lap. Ble gravid på første forsøket etter operasjonen, fryseforsøk i naturlig syklus, og er nå 14 + 2 på vei:o) Masse lykke til!

Skrevet

Hei!

Takk for lykkeønskningene!

Jeg synes det er skremmende at leger mener det ikke har noe å si om man har væske i egglederen! Tenkt på hvor mange som har "kastet bort" 3 offentlige forsøk på å ha satt inn egg i livmor som har et dårlig miljø. Det var flott at du endelig ble gravid! Det tyder jo på at det var egglederen som har ødelagt for deg siden du klarte det på første forsøk etter operasjonen. Gratulerer og lykke til videre med graviditeten!

Da håper jeg på at jeg skal være like heldig som deg!

Skrevet

Hei!

Så trist at du har måtte ta så mange forsøk før du fikk fjernet den væske fyldte egglederen, men godt det nå endelig blir gjordt;)

Jeg hadde selv samme problemet, en tydelig væskefyldt eggleder og det lakk til tider ut væske fra den som jeg kunne se så da kan man vel tenke seg at det ikke er bra når det lekker ut i livmora:(

Jeg krangla i flere år med UNN om det, men fordi jeg hadde hatt så mange inngrep tidligere så var det ikke aktuelt med flere inngrep.

Så byttet jeg klinikk til Hausken og han mente dem burde vekk, men var enig med UNN med tanke på mange inngrep så han ville prøve et forsøk først. Det endte negativt og det ble da operasjon etterpå. Begge egglederene mine var totalt ødelagte så dem ble fjernet.

Nå har jeg ikke lykkes å blitt gravid enda (tror jeg, er ikke sikker i skrivende stund..) Men en ting er sikkert jeg har større tro på å lykkes nå uten dem for med dem kunne jeg verken bli gravid på egenhand og tvilsomt med ivf!!

Så håper det er dette som skal til for at dere nå skal lykkes! Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Hei Alid@!

Takk for lykkeønskningene!

Må ønske deg lykke til også, kan se ut som at du endelig har klart det! Blir spennende å høre om det er to sterke streker på den neste testen din! Jeg krysser fingre og tær!

Hvis du har lykkes denne gang, er det fordi du har fått fjernet væskefylte eggledere tror du? Er dette det første forsøket etter at du fjernet dem?

Skrevet

Hei!

Er ikke så sikker på at jeg har klart det for selv om testen var sterkere i dag så er den enda svak og i går begynte det å komme antydning til spotting og i dag mere. Er en del beige i truseinnlegget og det har jeg brae dårlige erfaringer med desverre:( Men gir selgsagt ikke helt opp før jeg får en skikkelig mens;)

Dette blir det 3 forsøket etter egglederene ble fjernet!

Jeg har masse endo i tilegg, muligens i livmora så det er nokk flere grunner til at det ikke fester seg hos meg...

Ønsker deg en fin 17 mai feiring!

Skrevet

Hei!

Løpet er ikke kjørt ennå. Det beste er å få tatt blodprøve.

Blir endo`n fjernet før hvert forsøk? Hva sier legene, hvor stor sjanse har du for å bli gravid? Er det ikke mulig å få det fjernet permanent?

God 17. mai feiring til deg også!

Skrevet

Hei dere,

Har bare et lite spørsmål, har man noen symptomer på væske i egglederen? Jeg har satt inn totalt 7 embryo men aldri blitt gravid, og nå begynner jeg å lure på om det kan være noe med meg (i utgangspunktet er mannen problemet, men med ICSI er han jo ikke lengre et problem). Jeg har ikke hatt noen utredning utover vanlig gynekologisk undersøkelse, men regner med at væske i egglederne er det samme som med endo, at det ikke oppdages annet enn ved laparoskopi?

Håper vi lykkes snart, alle sammen :-)

Skrevet

Er ganske sikker på at løpet er kjørt nå, har mye brunlig utflod + sterke mens murringer så her kommer nokk tanta innen morgen dagen desverre:(

Endoen blir ikke fjernet før vært forsøk nei, det er jo ikke ønskelig med masse inngrep heller for det igjen kan jo skape problemer som sammenvoksninger ol. Endoen kan ikke fjernes for alltid for den kommer oftest tilbake! Hos noen kan det jo ta litt tid før den er tilbake hos andre kommer den raskt tilbake. Noen blir verre under disse ivf behandlingene for vi får jo da tilført hormoner. Endoen "lever" jo av østrogen som vi produserer under mens. Jeg har massiv og utbredt endo og dem kunne ikke fjerne alt desverre og da er det ofte vanlig at man blir i tilegg til operasjon satt på en hormonkur i 3-6mnder for å tørke ut mest mulig av det som er igjen. Dersom dem tar lap. og finner endo så prøver dem alltid og fjerne det dem kan for det er ikke gunstig at det er der. Men som sagt ingen garanti på når det kommer tilbake. Jeg har allerede en stor cyste på den ene eggstokken, men har hatt 4 inngrep, bla et stort et så det er ikke aktuelt med flere nå i allefall.

Når deg gjelder væske i eggledere så kan dem av og til se det, for det kunne dem på meg. Dem kunne vel ikke si det sikkert, men jeg hadde en utposning på dene ene egglederen, nesten sånn pølse form. I tilegg lakk det ut litt grumsete væske hos meg innimellom. Hausken sa til meg at den kunne vekse seg og bli så stor som en ballong for så at veggene ga etter og da kunne det lekke ut væske. Han spurte om det av og til følte som om jeg tisset på meg og det stemte jo.

Man kan jo ta en sånn saltvannsundersøkelse og us av livmora, der dem sprøyter saltvann igjennom for å se om eggledere er tette og alt ok i livmora. Er jo et snillere inngrep en lap.skopi, selv om det også er et relativt enkelt inngrep;)

Skrevet

Glemte og si til deg Hege72 at Hausken har ikke gitt oss noen dårligere odds enn andre, han mener at vi burde klare det til slutt siden vi tross endoen har gode embryoer og da vil det en dag sitte når de rette eggene kommer uansett om feste forholdene mine ikke er det beste. Men han sa at det kunne hende vi måtte ha mange forsøk før det satt. Jeg er litt i tvil angående mine feste forhold, men har jo selgsagt et håp så vi står på videre;)

Skrevet

Hei Alid@!

Nei, nei, nei! Det kan ikke gå galt igjen! Tror du virkelig det, at løpet er kjørt? Trist å høre. Fint at du vil stå på videre. Har du vurdert Danmark? Det virker som at de er flinkere enn Norge ang IVF og endo. De tilbyr gratis forsøk til de som har endo. Men kravet er at man ikke skal ha hatt mer en 2 forsøk og alderen må være under 35. Dette gjelder jo ikke deg siden du har hatt mer enn 2 forsøk. Men det er jo kjempefint at Hausken ikke har gitt dere dårligere odds enn andre! Hva med babyklister, har du prøvd det?

Skrevet

Tror at løpet ber kjørt, men sikker kan man vel aldri være... Etter mye sterke mensmurringer(vurderte paraceth) Så fikk jeg seint i går litt frisk blødning. Etter det ga murringene seg og har ikke kjen mere til det eller sett friskt blod mere, men enda litt brunlig spotting:/ Mensmurringer kan jo komme tilbake på minutte så det må jeg vel bare se ann dagen.

Tok en clearblue graviditeststest i dag og der stod et gravid, men det er vel firdi jeg enda har en viss mengde hcg i blodet enda.

Tenkte og skulle få tatt blod prøve, men når legen ringte meg tilbake så har jeg seriøst ikke hørt tlf enda den var bare et par meter unna:(

Lite irriterende for nå var det ikke sikkert legen kunne ringe for hun skulle på visitt og jeg må jo ha henne til å skrive ut en blodprøve rekvisisjon... Nå må jeg kanskje vente til i morgen:(

Har ikke vurdert og ta forsøk i Danmark nei, vi har inntrykk av at Hausken også er dyktig på endo. Han er ekspert lege på endometriose foreninga og vi har fått mye tileggs medisiner som vi tror skal hjelpe mot endoen. Bla prednisolon og klexane, hcg støtte,lang nedregulering,operasjoner osv. Så tror egentlig ikke det skulle stå på det;) Vi er godt fornøyde med behandlingen der:)

Babyklister kjøpte jeg inn en gang, men ble aldri og bruke det da jeg fikk blodfortynnende.

Har du prøvd det?

Har du hørt noe fra Danmark?

Skrevet

Hei hege72,

ville bare si at dette syntes jeg var skikkelig trasig lesing. Utrolig dårlig at de ikk hadde fulgt opp dette og sjekket deg ut. Skjønner godt om du er lei deg, sint, irritert, oppgitt osvosv. Skjønner godt at du skifter klinikk. Håper virkelig at det går bra til slutt, og ønsker deg veldig lykke til i Danmark!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...