Gå til innhold

Vanskelig å selge brukt bunad? hvor mye kan jeg eventuelt ta for den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Romeriksbunad som ble sydd til meg til konfirmasjonen.

Nå har den blitt for liten, og siden jeg i tillegg så og si aldri bruker den (tror den er brukt 4 ganger de 15 årene jeg har eid den) tenkte jeg å selge den.

Den er komplett, 2 skjorter, alt av sølv osv (sølvet alene kostet 18000 kr).

Nypris på hele stasen var ca 35 000, er det da ok å ta 25 000 for den brukt?

Fortsetter under...

Skrevet

Hva er ALT av sølv? Min venninner sier hun absolutt ikke har sølv til 18 000, men alt som skal være på bunaden er der.

Skrevet

Tror ikke du får over 15000. Spørs på etterspørselen på den bunaden.

Du kan jo skrive 25 000 og prisen kan diskuteres..

Skrevet

Og det hørtes mye ut med 18 000 i sølv. Da kan man kjøpe en annen bunad og kjøpe rimeligere sølv. Når man først kjøper brukt er det ikke sikkert folk vil ha alt det dyreste sølvet heller..

Skrevet

Sjekk finn.

Mange slike til salg der i varierende prisklasse.

Skrevet

18000 i sølv???? Høres urimelig mye ut. Til min sognebunad har jeg vel sølv for kanskje 5000 (nytt). og da har jeg alt! Lurer virkelig på hvilket sølv du har gått rundt med...

Ellers er det jo en tommerfingerregel som sier at brukt ikke er verd mer enn 1/3 av ny pris.

Annonse

Skrevet

Alt av sølv er:

Mansjettknapper - 593 kr

Ring - 446 kr

Hekter, 4 stk - 354 kr per par

Liten sølje - 615

mellomstor sølje - 1158

stor sølje - 1826

Fullstendig belte - 7493

Veskelås - 4489

Øredobber - 446

Øredobber - 363

Det blir vel nesten 19000, så om venninnen din har alt av sølv så har hun nok sølv for mellom 14 og 20 000 hun også.

Jeg tenker litt sånn at hvis man skal ha bunad så er det jo greit å ha alt sølvet også slik at den er komplett, og hvis man kan kjøpe en brukt å få nesten 10 000 i rabatt så burde det være et kupp, men nå tenker kanskje jeg annerledes enn andre.

Jeg gidder liksom ikke å selge den om jeg ikke får noe for den, da sparer jeg den heller til datteren min..

Får vel bare legge den ut å se om det blir noen respons :)

Skrevet

gud jeg er glad for at bunaden min er uten så mye sølv! Jeg hadde følt meg som et vandrende juletre med så mye pynt på meg!

Men siden det er så mye verdier i den, så synes jeg du kan legge den til 25 000, det er mer en rett og rimelig! Men hvis du er mest interresert i å bli kvitt den, så skriv at prsien kan prutes, men nedre sum er 18 500 eller no, sånn at du ikke gir bort sølvet ihvertfall. Selve bunaden er det jo mange av....

Skrevet

Bunadsølv kan fort bli dyrt ja, men tror det kommer an på hvilken bunad man har.

Telemark for eksempel er veldig dyr når det kommer til sølv, en sølje kan koste opp mot 15000.

Jeg synes 5000 kr for sølv til en bunad hørtes utrolig lite ut, og 18 000 ser mye ut på papiret, men jeg kan godt se at det koster såpass mye.

Tror nok mange bunadeiere ikke er helt klar over hvor mye penger de ikler seg når de tar bunaden på.

Skrevet

Verdien er vel det som andre er villig å betale. Men jeg synes 25 000 høres rimelig ut. Sikkert noen andre som vil helst spare 10 000 ved å kjøpe en nesten ubrukt bunad. Om det ikke haster å få solgt den, så bare prøv. For det skader vel ikke å prøve. Og hvem vet, kanskje noen gir bud på 22 000, som er langt bedre enn 15 000 som en annen annie foreslo, og du bestemmer deg for at det er bra.

Lykke til!

Skrevet

Har du en datter, så selg for all del ikke bunaden din. Husk at hun sannsynligvis skal ha bunad til konfirmasjonen, og da har du allerede alt klart og slipper å tenke noe mer på det.

Skrevet

Jeg får bare prøve :)

Kommer til å beholde den om jeg ikke får bra nok pris, men jeg tenker litt sånn at det ikke er sikkert at datteren min vil ha Romeriksbunaden eller bunad i det hele tatt når hun konfirmeres og da vil den jo være over 25 år gammel..

Annonse

Skrevet

Synes ikke 25000 med sølv og to skjorter er mye. Tenker på at min bunad koster 34000 ny på Heimen, uten søljer og mansjettknapper, men med hekter og veskelås. Den er ikke spesielt "utsmykket" heller. det er håndverk! Det taper se ikke like mye som andre ting på bruktmarkedet. Husk det! det noen skriver om 1/3 av nypris er det bare å glemme! Selv har jeg ikke "riktig" sølv til bunaden min, men bruker arvesølv, så pris på dette er vanskelig å anslå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...