Gå til innhold

Angående pumping...hjelp;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha lille snupp på 7 mnd borte på overnatting når hun er 7 mnd. Jeg ammer henne til alle måltid pluss 2-3 ganger på natta. Skal i bryllup så jeg kommer ikke til å amme henne etter kl 15 på dagen. Skal jeg ta med pumpe i bryllupet?? KOmmer vel til å få skikkelig spreng?

Hvis jeg skal pumpe opp melk til å sende med bestemor, når pumper man da? Altså når på døgnet? Etter mating, litt før eller hur? Er helt grønn.....;)

Jeg har pumpe, men hva skal jeg pumpe melka i, og hvordan oppbevare den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytte

Skrevet

Med første fungerte det veldig bra å pumpe om morgenen. Da spiste han først fra den ene puppen og så pumpet jeg den andre etterpå. Normalt spiste han bare fra en pupp til et måltid, men dager jeg hadde pumpet spiste han ofte fra begge og det var helt sikkert fordi det var mindre melk til måltid nr2 for dagen fordi jeg hadde pumpet den puppen tidligere dagen. Det var aldri noe problem likevel.

Jeg har aventpumpe og til den får man kjøpt noen begre man kan skru direkte på pumpa som man kan fryse ned i (for melk som ikke skal brukes ca i løpet av et døgn er det lurest å fryse ned), det fungerer veldig bra.

Har du prøvd å pumpe og gi flaske før? Ikke alle klarer å pumpe og ikke alle barn klarer å ta flaske. Hvis du ikke klarer å pumpe eller du ikke får pumpet nok, så er det ikke noe problem å gi erstatning, men det også må prøves ut for ikke alle barn vil drikke det heller.

I bryllupet så bør du nok uansett forsøke å pumpe deg for i løpet av timene fra kl15 en dag til dagen etter, så vil du nok få veldig spreng hvis du ikke pumper. Klarer du ikke å bruke pumpa du har, så bør du prøve å håndmelke deg.

Skrevet

Hei, mitt tips for å få mest ut av det er å pumpe samtidlig som du ammer. Jeg forsøker å pumpe mens jeg ammer på morgenen eller formiddagen hvis jeg har nok melk i en pupp til babyen.Da strømmer melka på. På ettermiddagen og ut over kvelden har man litt mindre produksjon og kan riskere å pumpe for mye- har opplevd at det ble for lite til babyen på kvelden etter sen pumping. Man har derimot mest produksjon på natta så jeg har stått opp og pumpa meg når jeg måtte lagre litt;)

Jeg bruker begrene til avent pumpa mi og det funker fint- og alle avent flasker passer også, så du kan pumpe rett i flaska om du vil.

Ang oppbevaring må jeg gjøre deg oppmerksom på at du må kjøle ned melka før du fryser den. Holder å holde den under rennede kaldt vann. Og den skal IKKE varmes i microen. Da mister den all næring og man kan risikere at den varmes ujevnt og brenner barnet.(har jeg fått opplyst)

Men har du prøvd flaske til barnet? Ikke alle tar flaska altsa.. jeg måtte jobbe lenge for å kunne kombinere dette. Kjøp deg avent-tåtesmokk som er slik at babyen må bruke samme sugeteknikk som på brystet - enkelte barn vil ikke ha puppen etterpå da de blir litt late.. trenger ikke jobbe for maten .heheh...

Er forresten veldig enig med stor og liten her: får du ikke pumpet nok så kjøp morsmelkerstatning. Bedre at babyen er mett og fornøyd, dør ikke av å få det en dag. Jeg fullammer uten noen annen føde og skal ha mme liggende til besteforeldrene når de skal være barnevakt i tillegg til pumpet mm.

Og ja... du kommer til å få brystspreng hvis du ikke pumper deg. Jeg tar med meg pumpa i veska tom jeg;) Skal så lite til for å lette på trykket.

Lykke til!

Skrevet

Bare lurte på hvorfor man på kjøle ned melka før man fryser den, jeg? Står på ammehjelpen at man skal fryse den med en gang, så jeg har bare lagt den rett i fryseren, jeg.. Er det "farlig"?

Skrevet

For min del fungerer det best å pumpe om morgenen før amming. Klarer ikke å få utdrivningen skikkelig i gang dersom jeg venter til etterpå. Du må nesten bare prøve deg fram på hva som fungerer best for deg:)

Uansett, husk at det fint går an å bruke erstatning et døgn.

Skrevet

er vel ok å sette rett i frysern ja, men tenkte på når man setter det i kjøleskap. Da må den kjøles litt ned først. Er jo bare litt, den er jo ca 38 grader bare;) Da holder den seg opptil 3 dager i kjøleskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...