Gå til innhold

Moren min har skral helse, og hun har alltid sagt at hun ikke ønsker begravelse og ikke noen grav... Hvordan går vi frem ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å ha en human etisk seremoni istedetfor kirkelig begravelse, og må hun gravlegges på en kirkegård,

Moren min er vel nesten direkte sint på kirken og alt den representerer og VIL IKKE ha noe med den å gjøre. Hvordan kan jeg respekterer hennes mening etter døden?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kremere henne og spre asken et sted hun og dere har et forhold til, feks på havet, i fjellet eller ligende? ( det er regelverk, men man kan søke om å få spre asken). Så kan dere har deres egen private minnestund. Fullt mulig det også, og det blir mer og mer vanlig å gjøre.

Skrevet

Jeg vil vel tro at fellesgrav kan være et alternativ? Da blir det ikke ført opp noe navn og vedkommene får ingen grav. Tror alle må i vigslet jord, men jeg er ikke sikker.

Det går an å ringe et begravelsesbyrå å snakke med de, da får du nok litt bedre svar!

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan kontakte Human-etisk forbund mht seremonien, men når det gjelder gravlegging er det faste steder man har lov å gravlegge folk, og det er stort sett på kirkegårder. Men hvor bor du i landet? I Oslo er noen deler av gravlundene ikke-vigslet mht kirken.

Kremasjon er et alternativ, da kan man i noen tilfeller få løyve til å dryse asken ut på havet eller i fjellet, eller å donere kroppen til medisinsk forskning. Da er det noen papirer dere må få henne til å skrive på. Og i det samme hun er død, må man kontakte det aktuelle universitet/ sykehus som står på papirene. Det må ikke ha gått mer enn 48 timer.

Skrevet

Det er viktig å respektere noen sitt siste ønske. Flott at hun har meninger om det slik at dere kan planlegge. Alternativet er jo kremering. Kanskje hun ønsker at asken skal spres et spesielt sted? Da må dette søkes om og dere har muligheten nå til å sjekke om det i det hele tatt er mulig å innfri ønsket. Human etisk forbund stiller opp ved kremering.

Skrevet

Tusen takk for svar. Kanskje ikke så dumt å spre asken et sted vi alle har et forhold til, nei... dette kan jeg jo diskutere med henne. Hun er fremdeles klar i toppen og ønsker å ha alt klartgjort, men vet ikke så mye om hvordan det skal gjøres selv, og er ikke i form til å begynne å undersøke heller.. Det er nok sikkert også litt skummelt det hele... Er det noen som vet hva som skjer med kroppen til de som dør? Altså, hvis man dør på sykehus eller dør hjemme eller hva som helst, hvor sendes kroppen? Til det nærmeste begravelsesbyrået eller noe sånt, eller finnes det ikke noen automatikk i dette? Må man ta stilling til sånt fortløpende som nærmeste pårørende.. .

Huff, har ikke peiling jeg... Har aldri mistet noen før:-(

Skrevet

Begravelsesbyrået henter både på sykehuset og hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...