Gå til innhold

Hva syns dere om festdrakt for voksene ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommr jo litt an på hvilken festdrakt det er snakk om det da.

Men syntes det i mange tilfeller det er vel så fint som bunad, mens noen ikke er fult så fine!

Skrevet

enten har man bunad eller så kan man pynte seg med noe annet synes nå jeg. Bunad er tradisjonsrikt og vakkert fordi det representerer den norske folkesjela. Billige kopier er og blir billige kopier.

Skrevet

Hvis det er sparkjøpvarianten du mener, så syns jeg det bare blir teit på voksne, men det er mange festdrakter som er like fine som bunader og den eneste grunnen til at de ikke er en bunad er at de er konstruert noen år etter de som får lov til å kalle seg bunader.

Skrevet

du vet at fult betyr stygt?

Skrevet

En av grunnene til at bunad er så vakkert er at de gjerne er sydd til personen som bærer den, dvs, formsydd, som om man var hos skredder og fikk klær akkurat tilpasset din kropp. Nå går jo bunader ofte i arv, og da faller dette poenget bort. Festdrakter er dog gjerne sydd slik at de skal passe litt flere typer kropper, og sitter dermed litt løsere og mer kantete her og der.... Jeg synes ofte at en bunad sitter penere uansett om den er arvet eller ei...

Skrevet

Type Sparkjøpbunad på vaksne er verkeleg ikkje fint(den nyaste er hakket betre enn den forrige, det skal seiast, men..). Festdraktar som Siljedrakten og liknandes ser eg derimot på som okei, tenkjer sjeldan over at det ikkje er "skikkelege" bunadar..

Skrevet

Sparkjøp"bunaden" er rett og slett fryktelig, selv på barn... Men på voksne blir det patetisk og pinlig..

Skrevet

Veldig sjeldent noen har samme kroppsfasong fra de konfirmeres til de er godt voksne da, så må nok ha litt å sy inn og ut på dem alikevel. Det kan jo også gjøres på en festdrakt!

Det er ikke det at festdrakter er billige kopier av bunader, noen steder har f.eks en bunad og en festdrakt.

Syntes festdrakter er helt greit jeg.

Har selv festdrakt som er sydd av min bestemors søstre til hennes konfirmasjon. Føler meg beæret av å få bære den!!!! Den er av samme stoff som bunad, men med litt andre broderier enn en bestemt bunad...

Skrevet

Bunad wannabe, synes jeg. På voksne altså.

Må ha ekte bunad, ellers kan det være det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...