Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #1 Skrevet 15. mai 2010 hvis noen drikker f.eks 4 - 5 pils hver dag, men har familie, jobb og mange fritidsaktiviteter, kan det kalles ett alkohol problem?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #2 Skrevet 15. mai 2010 Tja, jeg synes hvertfall det er problematisk med en sånn alkoholmengde og barn. Må vedkommende drikke? Er det uproblematisk å kutte det ut? Jeg ville i hvertfall ikke hatt det sånn i min familie.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Ikke nødvendigvis alkoholisme. Diagnosekriteriene for dette er beskrevet i ICD10, der er også kriteriene for skadelig bruk beskrevet. Når dette er sagt, så er 5-6 øl om dagen problematisk, ja, og jeg tror nok vedkommende som drikker så mye vil ha vansker med å kutte ut. Om denne personen har familie og barn er det desto mer problematisk.. Om ikke for vedkommende selv, så er det nok det for resten av familien.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 kommer ann på hvilket land du bor i, i danmark er det helt vanlig, da kalles det kultur.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #7 Skrevet 15. mai 2010 Det finner man fort ut den ene dagen man ikke får ta en eneste pils. Blir humøret dårlig og man får litt noia, DA har man et alkoholproblem!
ellen-propellen Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 Hvis man MÅ ha øl,og får en eller annen abstinens hvis ikke man får, ja det er alkoholisme i min verden
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Absolutt. Vedkommende er i praksis da aldri edru, eller?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Det er både og. Jeg er vokst opp med en far som likte å ta seg noen glass vin hver kveld, men jeg kan ikke si han er alkoliker av den grunn. Han måtte ikke ha det, han tok det når han ikke skulle noe senere på dagen. Han forandret seg ikke, han var akkurat den samme. Som barn da og nå, syns jeg ikke han gikk over noen streker noen gang med sin drikking, jeg så han først full da jeg var fjortis. Og da kom han hjem fra ett julebord, og jeg skulle ha sovet for lengst. Men skremmende eller skummel var han ikke. Hadde min mann gjort det samme hadde jeg nok kaldt han alkoholiker, for han forandrer seg endel etter sitt andre glass emd vin, så vi drikker ikke hjemme når det er barn her. Jeg er nok den som drikker mest her for å si det slik, med min ene drink i kvartalet. men drikker man såpass mengder hver dag, skal det ikke så mye til før det går for langt om det oppstår vanskelige ting i familien. Så man ligger på farlig grunn om man drikker såpass hver dag syns jeg.
Himmel og hav Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Hvis det å få i seg pilsen har en prioritet som er høyere enn andre ting, så er det et alkoholproblem. F.eks. om vedkommende ikke vil hente ungene i bursdagsselskap kl 10, fordi da skulle pilsinga ha vært godt i gang osv. Et annet ankepunkt er promille og bilkjøring. Drikkes disse 4-5 pilsene spredd utover eller i løpet at 2-3 kveldstimer? Og kjøres det bil neste morgen?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Hvis du MÅ ha alkohol hver da for å fungere så er det helt klart alkoholisme -samme hvor store/små mengder det er. Men om du tar deg 1-2 glass pils til middag for kosen sin skyld, men fint kan drikke vann i stedet, så er det ikke alkoholisme.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg føler at mangen tror at alkoholisme er når du drikker hver dag, lukter ille og ikke klarer å holde på jobb. Alkoholisme er mye mer og det er mangen her i landet som er alkoholiker eller i stor fare for å bli det. Hvis du drikker mer enn 9 enheter alkohol i uke som kvinne eller mer enn 13 enheter som menn er det stor fare for at du tar skade av alkoholen...alltså at kroppen tar skade av alkoholen. Hvis du drikker for at du må pga at kroppen ellers får vondt, hvis du bruker det som smertestillende eller for å roe deg ned så må varsellampene begynne å blinke. Hvis du har alkoholisme i familien eller er oppvokst med en alkoholiker er du også i faresonen. Du kan også være alkoholist hvis du drikker deg sanseløst full hver helg og du gjør det over flere år eller hvis du drikker 1 uke i strekk der du er borte fra jobb og sånn. Det finnes mangen forskjellige typer av alkoholisme. Det finnes mangen tester på nettet , bl.a AA der man kan teste seg. Jeg syns at 4-5 pils per dag absolut er usunt! Det vil etterhver øke på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå