Honningmelon Skrevet 15. mai 2010 #1 Skrevet 15. mai 2010 Jenta vår er 3,5 år og ble tørr både dag og natt i fjor høst. Men, siden da har det vært mange nedturer. Hun er flink i perioder, men har laaaaange perioder hvor hun tisser på seg mange ganger om dagen. Nå har hun hatt en dårlig periode veldig lenge, og det går ikke en eneste dag uten at hun tisser på seg. I dag for eks. har vi vært på besøk, og hun tisset på seg tre ganger i løpet av 4,5 time. Spør jeg henne om hun må på do sier hun nei, men så tisser hun på seg to minutter etterpå. I tillegg hender det også hun bæsjer på seg. Kjenner jeg blir så utrolig frustrert. Må passe på henne som en hauk hele dagen for å unngå tiss og bæsj i trusa. Når hun bæsjer på seg er det veldig bevisst, for hun går og gjemmer seg før hun bæsjer. Føler vi er på bleiestadiet igjen, og har gått tilbake dit hun var før hun sluttet med bleier. Hva kan vi gjøre med dette? Jeg er så utrolig lei dette nå, og har gått tom for idèer. Har faktisk tatt på henne bleie ved et par anledninger, men er redd hun skal synes det er altfor ok med bleie (lettvindt og bare tisse og bæsje i den), så er redd for å gjøre det for ofte. Trenger desperat råd!!!
Odine! Skrevet 15. mai 2010 #2 Skrevet 15. mai 2010 Da vår eldste var 3 år dreiv hun og tissa på seg rett som det var, ved kjøkkenbordet ol. Vi fikk bukt med det med klistremerker og små presanger. Første gangen måtte hun være tørr i tre eller fire dager for å få presang, så økte det med en dag for hver gang helt til vi var oppe i sju dager i strekk. Etter det fortsatte vi med klistremerker fordi det var stas, men uten flere presanger. Etter dette har hun stort sett vært tørr.
Libido- Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Velkommen i klubben =/ Har samme problem vi også.. sluttet med bleie i fjor sommer.. enda holder vi på. Er i perioder, akkurat slik du beskriver det. Vi gir også små gaver når han bæsjer på do.. hjalp en god stund.. nå er det tilbake igjen, selv med gaver. Var ikke mye til hjelp, men du er nå hvertfall ikke alene =) Mulig de rett og slett ikke er moden for det enda.. smøre seg med tålmodighet og håpe på at de er tørre til komfen ;-)
Honningmelon Skrevet 15. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2010 Tørre til konfen, ja :-/ Da får jeg tro det er billigsalg på tålmodighet på Rimi... Er godt å høre det er fler som har det slik i allefall. Brukte belønning når hun skulle slutte med bleier, og det fungerte greit. Lurer på om vi er nødt til å begynne med det igjen... Håper virkelig det funker, hvis ikke så blir jeg gal! Men, Libido, bæsjer din på seg også?
Libido- Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 Ja, det er der vi sliter mest. Samt at han ikke går på do når han er ute i bhg. Han har rett og slett ikke tid, så det må vi bruke bleie. Orker ikke vaske dressen hver dag =S Håper på at det blir bedre når de slutter med dress, da skal vi hvertfall prøve på igjen. Tålmodigheten er ganske frynsete her også.. må telle til ti mange ganger. En kan jo ikke bli sint heller (selv om det har skjedd), det gjør det bare enda værre. Når jeg tenker meg om ble jeg tipset om en bok ang temaet.. mon tro hva den het? Hadde kanskje vært greit å sett om man fikk noen tips der.
Younameit Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Her har det funket på begge to å få en belønning, en liten munnfull ren sjokoladebit hver gang de bæsjer i do, uten å få det i trusa. Deilig å slippe å vaske bæsje truse til dagen.
Honningmelon Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2010 Er problemer med dogåing i bhg her og. Men, har foreløpig unngått bleie der. Men, i mårra på 17. mai blir det nok bleie. Orker ikke tiss langt ned i penskoa og frynsete nerver pga muligheten for tiss utover gata. Det som virkelig irriterer meg, er at jeg spør om hun må på do, hun sier nei, men tisser på seg to min. etterpå! Og noen dager, som i går, sier hun ikke fra selv en eneste gang at hun må på do.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Dette kjente jeg meg igjen i. Jeg har en jente som er helt lik. Hun bæsjer ikke på seg da, men skvetter. Jeg føler jeg har litt på hjertet her, så det kan være det blir langt, men her kommer det hvertfall.. Min skvetter på seg. Det vil si at hun tisser seg ikke ferdig, men tisser såpass at trusa blir våt og det trekker gjennom stilongs og noen ganger bukse. Hun tisser seg aldri ferdig, hvis du skjønner, blir aldri våt ned til skoa. Her har vi tidvis vært veldig frustrerte. Hun slutta med bleie i fjor sommer og var tørr i 2 måneder uten ET ENESTE uhell. Så begynte det. Veldig periodevis, slik som du sier. Hun kan være knusktørr i 3 uker, for så å komme hjem med 2 våte truser og stilongser for dagen i 1 uke. Og slik fortsetter det. Vi har levert urinprøve, den viste ingenting. Min tisser ekstreeeemt mye. Eller ofte blir vel riktigere. Hun kan tisse 3 ganger på et kvarter på ettermiddagen. Helt ekstrem. Jeg mistenker derfor at hun blir lei av å gå så ofte på do og derfor prøver å holde seg, helt til det ikke går mer og hun dermed skvetter. Jeg kan se veldig godt på henne når hun må tisse. Hun blir våt i øya og synker sammen i knærne. Problemet er at hun da gjerne har holdt seg så lenge at det er for sent, trusa er våt. Forleden leste jeg at denne "synkingen" i knærne var et tydelig tegn på at jenter må på do, men at det faktisk IKKE trenger å bety at ungen kjenner at hun må på do. Det sto at en del barn med tisseproblemer ikke får beskjed fra hjernen at de må tisse og dermed kjenner de NOE men klarer ikke å plassere det. Jeg kan nemlig spørre jenta mi, når hun sitter på huk med våte øyne, om hun må tisse, og hun kan svare. Eh, nei.. Den artikkelen jeg leste har fått meg til å lure på om det over derfor kan gjelde henne. Jeg har nå bestilt en legetime til henne. Mest for å få diskutert dette. Hun er enda liten (3,5år), men jeg vil gjerne diskutere det med en lege. Hun tisser gjerne 10-15 ganger fra hun kommer fra barnehagen kl 16 og til leggetid. Og det kommer noe hver gang. Det vi har satt inn som tiltak nå (etter å ha prøvd klistremerker og sånne ting) er at vi har gjort en avtale om at hun skal gå på do når hun får beskjed om det, enten hun må eller ikke. I barnehagen får hun beskjed fra de ansatte om å gå på do hver time, og vi følger opp etter hun kommer hjem. Dette har foreløpig god virkning og hun ser selv at det KOMMER tiss, selv om hun ikke må. Hun må i tillegg gå på do før vi går ut steder og når vi kommer inn hjemme igjen. Selv om det er tett mellom. Dette rådet sto i den artikkelen og jeg syns det var verdt et forsøk. Et annet tips er å ha et merke eller noe, som kan brukes i barnehagen, som hun får henge opp på plassen rett før hentetid dersom hun er tørr hele barnehagedagen. Her hadde vi et smilefjes i en tråd som hang på knaggen når hun var tørr. Dette er nok mest virkningsfult dersom problemet har med om hun gidder/har tid å gå på do eller ikke. Dersom hun virkelig ikke kjenner det, så vil ikke det har virkning over tid naturligvis. Derfor har vi sluttet med det nå, til vi har fått utelukket noe fysisk.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Det ble langt ja Har mye frustrasjon og oppgitthet rundt dette altså..
mai mammaen til to Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 et tips kan være at dere følger dem på do hver time hele dagen. etter måltider osv... da er det jo stor sjanse for at de får gjort seg ferdig på do. Om de blir utålmodig og ikke vil gå på do så si at det er fordi de tisser seg ut. at du vet at hun klarer å gå på do osv. premie er jo bra og. du kan bruke stempel, klistremerker osv og kanskje lage en kalender der hun får et klistremerke for hver dag hun har klart å ikke tisse seg ut. når hun klarer det i 4 dager får hun en premie. så kan du øke til 5 dager osv vi har brukt det når eldste ikke ville sove i sin seng. hun fikk første gangen en tur på badeland. og deretter bake boller osv. helt supert men premien må ikke være så langt unna i starten... for da gidder de det ikke
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Her er det jeg leste: (fra puls på nrk) http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2728338.html
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Dytter denne opp til Honningmelon, i tilfelle hun ikke har fått sett/lest svarene
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Hei honningmelon! Ser du har fått masse fine svar allerede, men skriver litt likevel. Det er nok desverre en VELDIG vanlig greie, de slutter med bleie, er veldig flinke og får mye oppmerksomhet, så glemmer de at de skal gå på do... Hos oss MÅ vi passe på å gå på do en gang i timen. Det nytter ikke å spørre om han skal på do, da kommer det uansett "nei". Men vi sier: kom, nå skal vi gå på do. I barnehagen er de på do tre ganger iløpet av dagen, men er tydelig at han trenger det oftere på ettermiddagene. Det er verdt å prøve det. Ang klistremerker så er det viktig at man fokuserer kun på en ting. Ikke ett klistremerke for å kle på seg selv, ett for å gå på do, ett for å spise pent... da må man heller fokusere på en ting om gangen... (jmfr "de utrolige årene). Vi har funnet ut at det iallefall ikke hjelper å bli sint på han. Håper det bedrer seg! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå