Katten74 Skrevet 15. mai 2010 #1 Skrevet 15. mai 2010 Hvor føler dere selv at grensen går? Vi har hatt fire forsøk nå, og legen min ba meg kanskje vurdere eggdonasjon pga større sjanse for å lykkes. Men jeg føler meg ikke klar for det enda, og vet jo at noen lykkes etter mange forsøk. Jeg har vært gravid en gang (mistet uke 12)og en kjemisk graviditet, så jeg føler vi er så nære!! Men det er sikkert viktig å sette en grense for seg selv, slik at man ikke blir ødelagt av alle disse nedturene. Er det noen som har noen erfaringer/tanker rundt dette?
Rose69 Skrevet 15. mai 2010 #2 Skrevet 15. mai 2010 Hei Katten! Det spørs hvordan du har tålt alle forsøkene..både fysisk og psykisk.Er dere klare for å prøve flere synes j dere skal prøve litt til kanskje? D r så vanskelig å svare på dette...dere kjenner best dere selv og deres grenser. Mange prøver jo 5-6-7-8 ganger før de gir seg. Evt.kan dere f eks prøve ED en gang for å se hvordan det går...? Denne gangen var det søskenforsøk for oss, der vi valgte ED etter "kun" 4 forsøk.Pga dårlige resultater. Det stiller seg kanskje litt anderledes når man allerede har fått "egne" barn...så jeg følte at det var OK å prøve ED denne gangen. Har du tatt samme medisiner/doser hver gang?Har du tatt prog.støtten i 3 mnd.? Eller sluttet du etter 14 dager? Dette skal ikke være lett, og det er dessverre ingen fasit på dette heller!
bareventing Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Hei Katten! Jeg klipper inn noe jeg skrev tidligere i dag fra en annen tråd. I tillegg kan jeg nevne at de på Maigaard sier at man normalt sett har like gode sjanser på de seks første forsøkene. Vi hadde seks før det gikk, hvis man teller med et fryseforsøk på Rikshospitalet, men jeg tror altså sykehusvalg er noe av det viktigste. Ifølge en lege på Maigaard får 70 % av deres pasienter som tar tre forsøk barn, på Rikshospitalet er det bare 50-60, til tross for at deres pasienter er yngre og ikke har mange forsøk bak seg, slik mange på privatsykehus har. Jeg er egentlig veldig imot privatsykehus, for de ekskluderer jo de som ikke har nok penger og "stjeler" de beste legene, men i dette tilfellet ville jeg ikke nølt, selv om det er uretttferdig som bare det ....: Hei! Vi undersøkte masse etter tre forsøk på Rikshospitalet for å finne det beste sykehuset, og både leger, statistikk og nettforum fikk oss til å velge Maigaard i Århus. Det angrer vi ikke ett sekund på nå, etter til sammen 5 forsøk er jeg nå gravid med tvillinger i 19. uke! Behandlingen vi fikk på Rikshospitalet fremstår som FEILBEHANDLING i forhold til det Maigaard gjorde. Hadde det ikke være for at jeg fikk svineinfluensa rett før det første forsøket på Maigaard, tror jeg det også ville ha lyktes. Dette tror jeg var utslagsgivende: legene på Miagaard fomler ikke når de skal sette inn egg, det vil si at eggene ikke rekker å dø, slik jeg tror ett eller flere gjorde på Rikshospitalet, alle jeg har fått satt inn var av topp kvalitet, nemlig, på Rikshopsitalet sa de det var vanskelig å få satt inn egg på meg, på Maigaard sa de det var meget enkelt... På Maigaard kan man få satt inn egg etter tre dager istedenfor etter bare to, dette harmonerer bedre med tidspunktet det ville ha nådd livmoren hvis befruktningen hadde skjedd inne i kroppen, slik at sjansen for at kroppen godtar det er større, i tillegg kan det være mye lettere å avgjøre hvilke egg som er levedyktige når de får modnet seg en ekstra dag. I tillegg er det vanlig å ta Prednisolon i 14 dager i Danmark, en liten pille som demper immunforsvaret litt, slik at kroppen ikke skal støte fra seg egget i den tro at det er et fremmedlegeme som plutselig innfinner seg der, dette har jeg stor tro på! Vi tok assisted hatching selv om eggene så helt fine ut, de sa at dette noen ganger kan være positivt selv om skallene ikke ser for tykke ut, og at det uansett ikke kan skade, og 1500 ekstra er en dråpe i havet når man vet at 100000 er gjennomsnittsprisen pr. barn, ifølge A-magasinet i 2008... Men det stopper ikke her, Maigaard anbefaler også ofte å fortsette med progesteron i opptil 12 uker ved graviditet, fordi kroppen kan støte ut egget hvis den er blitt vant til å få ekstra progesteron. Jeg brukte Progestan (heter Utrogestan i Danmark) på dette forsøket, etter å ha brukt Crinone tidligere, siden Maigaard mente det kanskje kunne hjelpe å bytte. I tillegg tok jeg Albyl-E (heter Hjertemagnyl i Danmark) i 10 uker. Alt dette selv om problemet hos oss var sædkvaliteten, forårsaket av ren uflaks, hos meg har de ikke funnet noen "feil". Så jeg kan altså på det varmeste anbefale Maigaard, vi ble anbefalt å prøve dem før det offentlige av Ken Purvis, og angrer på at vi ikke gjorde det, men for all del, nå er vi lykkelige som bare det, og håper at alle andre her inne også snart vil bli det, gudene skal vite at vi alle fortjener det!
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har hatt 9 forsøk (11 hormonkurer) Kan si at jeg har prøvd fire ulike klinikker... Jeg har gode erfaring med Riksen, dårlig med Danmark...så her varierer inntrykkene og oppfølgingen...(Riksen har noen kjempeflinke leger også - har prøvd de fleste der oppe) Det var KL. Hausken som til slutt fikk meg gravid (flere ganger)...etter mange negative forsøk... Jeg fikk der blodfortynnende og prednisol, noe jeg ikke fikk tilbud om i Danmark... Jeg tror at alder har en del å si. I tillegg har jeg endometriose og var relativt nyoperert nå da det gikk bra...vi har ulike grunner til ikke å bli gravide... I tillegg kommer flaksen inn...det gjelder å finne babyeggene... Lykke til...hvor smertegrense går varierer fra 1 til mange mange forsøk...det må man selv kjenne på og jeg tror at en dag så bare vet du det...man må gjenom en sorgprosess i forkant tror jeg og så sier kropp og sjel stopp...og muligens lommeboka...
jente_80 Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Hei! Jeg tillater meg å kommentere denne tråden - selv om jeg bare har hatt 1 negativt ferskforsøk bak meg - nå nettopp. MIne tanker er; når skal man slutte å prøve? Skal man gi seg etter 3 ferskforsøk i det offentlige? Mitt dillemma er min samboer. Han er 40 år (jeg er 30) og hvem vet hvor gammel han er etter aller siste forsøk (om alle forsøk blir negative etter 3 fersk) Skal jeg da liksom starte på pillen igjen og si at "det var det"? Hva om vi blir gravide når jeg er ... tja.. 37 og han 47? Han blir vel ikke verdens eldste pappa, men jeg tenker litt på det. Han holder seg veldig ung da skal dere vite og er full av energi og ser yngre ut. Men dog, jeg merker jo også at han ikke er like sprek nå som da vi møttes for 12 år siden. Jeg håper jo selvfølgelig at vi lykkes etter hvert, og at dette ikke blir en problemstilling i det hele tatt, men må si at jeg tenker litt på det om det skulle drøye ut i tid. hilsen
Chaiemae Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Det er nok bare du/dere selv som kan sette grensen for mye dere orker. Selv var jeg veldig klar på å fortsette til det ble barn ut av det selv om det var veldig tøft både psykisk, fysisk og økonomisk. Det måtte seks forsøk til før jeg ble gravid og da tror jeg det var prednisolon som gjorde at jeg klarte å holde på egget. Før dette hadde jeg fire negative forsøk og et kjemisk. Da jeg skulle i gang med det sjette forsøket så tenkte jeg at det ble dette og muligens et til før jeg ønsket å prøve ED. Man blir helt klart like glad i et barn som er født etter ED. Jeg har hatt alle mine forsøk på Nordica (CFC) i København. Håper det lykkes for dere på neste forsøk :-)
Katten74 Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2010 Tusen takk for alle svar! Det er godt å ha noen å "prate" med:-) Min samboer og jeg har i løpet av helga bestemt oss for å kjøre på med en ny 3-pack. Vi klarer liksom ikke å si stopp helt enda. Men først skal vi prøve et fryseforsøk før ferien å se om det går. Jeg har stått på max dose puregon (450IE) ved de siste to forsøkene. Jeg har bare en eggstokk, så produserer derfor få egg. Fikk også albyl-e og klexane sist. Kanskje prednisolon også er et alternativ. Vi har hele tiden holdt på privat (Medicus Trondheim) og kommer nok til å fortsette der. Så i teorien kan vi prøve tre "gratis" forsøk i det offentlige, men pga ventetid gjør vi dette privat. Dette med eggdonasjon er et følsomt tema kjenner jeg, men syns samtidig det er utrolig flott at sjansen er der. Og jeg vil nok sikkert vurdere den muligheten hvis de neste forsøkene mislykkes. For det vil jo bli barnet mitt uansett! Jeg har tre forskjellige ganger, fra tre forskjellige personer blitt spådd to barn, mest sannynlig tvillinger. Alle sa også jenter:-) Den siste sa også at disse barna har latt seg ventet på! Så jeg trur jeg skal være så overtroisk at jeg satser på at de kommer om ikke så alt for lenge:-) Lykke til alle flotte damer der ute! Jeg er så utrolig glad for at denne siden finnes:-) Man kan snakke med venner og familie om dette, men ingen forstår dette bedre enn vi som er innpå her! Ha en flott 17 mai feiring:-)
Drømmehagen Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Vi har hatt totalt 14 forsøk bak oss. Ble gravid på 5 forsøk og nå kan det vise seg at vi har klart å bli gravid på forsøk nr.14 (søskenforsøk nr.9)...........men jubler ikke da veien har vært lang. Jeg hadde 1 forsøk igjen av en 3pk. Hadde det ikke gått nå (ja, om det går da....), så hadde vi tatt det siste forsøkt pluss en 3pk. i DK. Og om ikke dèt hadde gått, ja da hadde vi gitt oss. Har tross alt ett barn :-) Men ønsket om en til er stort, så det er rart hvor en driver seg selv... Jeg klarte det første gang på 5 forsøk, så kom igjen!! Neste gang er det din tur:-) LYKKE TIL!
Drømmehagen Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Jeg var forresten 31 da vår første ble født og min kjære 37. Det var 3 år siden, så nå er vi blitt 34 og 40 om nr.2 skulle komme:-) Ikke la hans alder stoppe deg, det går så fint atte :-)
frøya2006 Skrevet 18. mai 2010 #10 Skrevet 18. mai 2010 heia :-) me venter på og ta testen på lørdag, er kjempe spente nå, det er 4 gang me gjør dette nå, har ikke blitt gravide noen av gangene, og det har blitt tøffere hver gang, men me skal ikke gi opp enda, men har tenkt og prøve 2 ganger til på sykehuset, så hvis det ikke går, så går me nok til privat klinikk. men me gikk ikke opp enda. men veit det er tøft da, men det er iallefall viktig for meg og prøve noen ganger til, men me har snakket om å adoptere, men det er en tøffe proses det og. men eg veit ikke om dette hjelper da, men eg håper det går bra med deg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå