Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #1 Skrevet 15. mai 2010 Dere hevder hårdnakket at slik "søppelmat" trenger ikke barna og bruker tydeligvis mye energi på å holde de borte fra det. Jeg håper også det gjelder dere foreldre, at dere ikke spiser/drikker ting som vi ikke trenger. For vi trenger ikke alkohol, kaffe eller te, så det regner jeg med er bannlyst hos dere på lik linje med kaker, is og godteri! Jeg antar også at dere baker deres egne pølsebrød, lager egen ketchup osv, for det er mange skjulte sukkerkilder. Herregud, makan til fantatisme!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Jeg er ikke imot sukker i moderate mengder, men det er likevel stor forskjell på barn og voksne. Og selv om man velger dritt for seg selv så er det bra at man velger sunt for barna
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Herregud da ditt uvitende kvinnemenneske. Det er stor forskjell på barn og voksne, et barn skal vokse og utvikle seg og trenger de viktige næringstoffene.
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 JEG er uvitende? Jada barn trenger næringsstoffer, det gjør også voksne. Men det er ikke dermed sagt at man aldri skal putte i seg noe som strengt tatt ikke passerer sensuren. Og jeg har nettopp vært gjennom en omfattende kursing ang. kosthold i regi av ernæringsfysiolog, og til med hun sa at man skal unne seg noe godt en gang i blant. Måtehold kalles det.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Vi som voksne skjønner konsekvensene av å trykke i oss masse dritt og tylle i oss alkohol og tobakk. Barn skjønner ikke hva konsekvensene er og da må vi som voksne passe på å moderere barns inntak av sukker og junkfood selv om vi selv spiser en sjokkis på kveldtid og tar en øl til lørdagskosen. Jeg er selvfølgelig for måtehold både for barn og voksne. Men jeg mener likevel at voksne får gjøre som de ønsker selv om de setter grenser for barna sine. Det er mye man som voksen kan gjøre selv om barne ikke får lov. Det er sjarmen med å være voksen:-)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 Mye man ikke trenger, men herlighet så kjedelig livet ville vært foruten alt man ikke trenger. Alt med måte, så er det ikke så galt å spise litt sukker og fett når man skal kose seg i ny og ne :-) Mye viktigere å sørge for at barna er aktive i hverdagen og har et variert kosthold. Her er kunstig søtning bannlyst i hvertfall. Og diverse "snop" med litt vel mange fancy farger, sånt vil vi ikke ha i de små, eller oss store for den del.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Helt enig med HI. Jeg skjenner en familie som var litt fantatisk når det gjaldt sukker til barna. De fikk aldri brus, godteri eller is. Fikk rosiner og frukt i påskeegg etc. De stakkars barna fulgte reglene til foreldrene til de ble gamle nok to å gå og kjøpe ting i butikken selv. Endt opp med at all tre begynte å spare pengene sine bare for å kjøpe godteri. De spiste ikke lunsj, bare alt som var sukkerholdig som de kunne få hendene sine på. Den ene begynte faktisk å kjøpe brus og gjemme det under sengen. Var helt utrolig trist å se på. Disse barna begynte å oppføre seg som hemmelige narkomaner over noe sjokolade og cola. De alle la på seg masse, noe som sikkert ikke ville ha skjedd om de ikke hadde hatt foreldre som var SÅÅ beskyttende.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 spiser nesten aldri søppelmat. Godteri (les potetgull og sjokolade) til helg. Pølsebrød spiser vi ikke og har ketchup uten sukker.. Kaker og is er ikke bannlyst, men til "fest" Drikker vin og kaffe, men ser ikke helt hvor det er usunt? Fordi om du har et annet kosthold enn meg, skal jeg ikke kalle deg det ene eller andre. Kan du ikke bare respektere det, på samme måte som at jeg ikke legger meg borti hva du og dine spiser? Eller er mener du at jeg MÅ spise mye sukker og andre usunnheter fordi du eventuellt gjør det?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #11 Skrevet 15. mai 2010 Du synes det generelt er greit å overføre alle dine uvaner på ungen, eller?
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 15. mai 2010 #12 Skrevet 15. mai 2010 Det er en uvane å spise godteri/junk osv hver dag. Det er derimot ikke en uvane dersom man begrenser seg til en dag i uken. Jeg er fullstendig klar over at alle er ulike og alle må få bestemme selv. Jeg bare lurer på hvorvidt disse fantatistene som aldri gir barna is og godteri skjønner konsekvensen. For det finnes ikke noe faglig hold i at barn blir sukkeravhengige av lørdagsgodt og kaker og is på 17.mai. Derimot er jeg veldig enig med hun som skriver over om de barna som aldri fikk søtt hjemme og hvor bananas de ble da de kunne bruke lommepenger på slikt som de visste var forbudt. det kunne være meg hun skrev om..... Jeg er overvektig som resultat av et slikt strengt sukkerregime hjemme. Og jeg vil aldri i verden at mine barn skal flytte hjemmefra med en utilfredsstilt sukkerhunger som fører strake vegen til overvekt. Så for meg og mine er det måtehold som gjelder, det være seg alkohol eller sukker.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #13 Skrevet 15. mai 2010 enig med du!! jeg prøver selvfølgelig å ikke gi henne "sånt" i tide og utide, men hvis jeg og/eller pappa spiser is eller drikker brus kan man ikke akkurat nekte 2 åringen det samme... alt med måte!
Lemonia Skrevet 15. mai 2010 #14 Skrevet 15. mai 2010 Helt enig med deg og jeg synes altfor mange er veldig hysteriske når det kommer til sukker og generell usunn mat. Ja, det er forskjell på barn og voksne, og ja, det er viktig å gi barn et godt grunnlag når det gjelder sunn og variert mat. Men å ha et bra kosthold er ikke ensbetydende med null sukkermat, snacks og andre usunnheter. Det er som du sier ingen som trenger sjokolade, hverken voksne eller barn, men ingen tar skade av litt innimellom.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #15 Skrevet 15. mai 2010 Men syns du virkelig ikke det er forskjell på barn og voksne? Det syns jeg. Bruker veldig liten energi på å begrense sukker. Hva mener du med "tydeligvis" mye energi på holde borte fra det? Men da snakker vi hvitt, raffinert, og ikke fra frukt osv. Er også forskjell på mat det inneholder sukker i, som en tomatsaus, da tar jeg gjerne en teskje brunt sukker i for smaken, og ren kake, is. Så da er jeg nok ikke en av "fanatikerne" du sikter til. Jeg kommer til å gi både påskeegg og julekaker og lørdagsgodt, etterhvert. Men det er da ingen hast!! Poenget for mange er vel at de har lyst til å styre dette SELV, og at de forundres over at såpass mange nokså ukritisk gir egne barn mye søtt veldig tidllig, og I TILLEGG skal blande seg inn i hvor RART (som i synd på barnet!?) det er å vente et år eller tre! Noe jeg ihvertfall ikke gjør, altså kommenterer andre foreldres måte å gi og håndtere søtt til sine barn.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #16 Skrevet 15. mai 2010 fanatisk fordi jeg ikke overøser ungen med sukker faktisk,,,ja la meg helle brus på tåteflaska med engang! la oss gå inn for feite toåringer med råtne tenner med det samme vi er igang her
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. mai 2010 #17 Skrevet 15. mai 2010 Nå har du uansett ikke noe med hvordan jeg oppdrar mine barn, så jeg skjønner ikke at du gidder engasjere deg. Og jeg er IKKE fanatisk når det gjelder barn og godteri. Jeg bare fatter ikke hvorfor folk gidder bry seg med at andre ikke gir barna sine lørdagsgodt. Sist jeg sjekket gikk ikke det under betegnelsen omsorgssvikt.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #18 Skrevet 15. mai 2010 Ærlig talt, så alle som ikke totalt unngår sukker de gir flaskebarn brus? Du tror ikke det finnes noen middelvei her? Det er ikke kake til bursdag, is til 17. mai eller lørdagsgodt som skaper feite barn.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #19 Skrevet 15. mai 2010 Vi spiste lite usunn mat hjemme, i dag er jeg slank og veltrent. At du ikke klarer og styre deg, og dermed er overvektig vil nok ikke si at alle blir det. I tillegg så bruker vi ikke mye energi på å holde våre barn unna junlog søppelmat. Da vil jeg nok tro du bruker litt flere kalorier på å irritere deg over andre som velger å leve sunne liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå