Gå til innhold

Noen med Bekhterevs her? Symptomer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk plutselig litt hetta her, kan ikke dere med denne diagnosen høre på dette?

Jeg har i flere år vært "stiv" i kroppen, får veldig lett vondt i korsryggen. Kan få akutt veldig vondt i dagesvis hvis jeg f.eks løfter tungt eller støvsuger.

Jeg har isjias-smerter som kommer og går, aldri sengeliggende vondt, men vondt ved bevegelse som hopping o.l. Strålende smerte nedover låret.

Blir stiv og vond i kroppen av å sitte lenge rolig, har jeg sitter i sofaen og lest en time ser jeg ut som en gammel mann første skrittene når jeg har reist meg opp.

Jeg kan overhodet ikke sitte på huk, det gjør skikkelig vondt i leddene.

Nå har jeg fått en skikkelig hissig betennelse under foten, har gått i månedsvis og ingenting hjelper (har prøvd betennelsesdempende medisiner, såler, nye dempede sko, ta det med ro, ingenting hjelper).

Nå satt jeg og googlet "betennelse under foten" og kom over en artikkel hvor det sto at det kunne være tegn på bekhterevs...!

Pappaen min har denne sykdommen, han har hatt diagnosen siden han var i slutten av 20-årene. Den er arvelig er den ikke? Men er det ikke mest menn som får det?

Jeg er 35 år og har ikke tenkt tanken engang, har unnskyldt plagene mine med tette svangerskap, lite trening osv. Men er dette symptomer jeg bør snakke med legen om? Er dette symptomer på leddgikt?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er under utredning og har mange av de symptomene du nevner, men dette er ingen enkel sak. Hvis du mistenker eller trur du kan ha en revmatisk lidelse synes jeg du skal ta kontakt med fastlege og be ham henvise deg til en revmatolog. Dette tar tid å få utredet så det kan være lurt å starte så snart som mulig. Det finnes dessuten mange andre revmatiske lidelser som ligner så det trenger ikke nødvendigvis være Bekhterevs. Hos meg har man funnet ut at jeg er positiv på bindevevstypen Hla b27, og har røntgen synlige forandringer i ryggen. Allikevel er det ikke gitt at det er bekhterevs hos meg.

Skrevet

Jeg er under utredning pga smerter i leddog muskler, er 100% sykemeldt fordi jeg ikke klarerå gjøre noe. jeg lurte også på om det var Bekhterevs men legen min ba meg om å stå med strake ben og prøve å få fingrene i gulvet, hvis du klarer det så er sjansen for at det er Bekhterevs liten..var det legen min sa da:)

Skrevet

kan ta blodprøve å

Skrevet

Man kan IKKE finne ut om man har bekhterevs bare gjennom å ta en blodprøve.

Skrevet

18.42 er meg.

Annonse

Skrevet

Takk for svar.

Skal uansett ringe legen min igjen til tirsdag pga betennelsen under foten, det er så sinnsykt vondt nå, en helt intens smerte :(

Nå har jeg latt barnevogna stå inne i kjelleren i snart 3 uker, har brukt bilen til absolutt alt, likevel blir jeg ikke bedre. Blir bare feit, har søren meg gått opp nesten 5 kilo, jeg pleier jo gå minst en halvtime og gjerne 2 timer om dagen...

Skal ta det opp meg legen jeg, det er mye leddgikt i familien, på morssiden er det leddgikt i de små leddene (fingre osv) både mamma og mormor er uføre pga gikt. Pappa er omskolert og i full jobb, men vet han er mye plaget av smerter pga bekhterevsen..

Har liksom tenkt hele tiden at når jeg ikke har fått gikt tidliger får jeg det nok ikke, men man kan jo faktisk få det i voksen alder også. Håper jeg bare er sliten og derfor har smerter "overalt", er vel litt ekstra ille nå pga betennelsen under foten, blir følgefeil av at jeg går helt feil og skeivt pga smerter.

Uff, fikk litt mye å tenke på nå. Googlet bekhterev og det var jo som å lese om meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...