Gå til innhold

Noen som vet de ikke spist sunt nok under graviditeten, men fikk sunne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

titter innom fra 1.tri og er ganske bekymret over kostholdet mitt. Jeg har så dårlig matlyst at nesten det eneste jeg klarer å spise er grovbrød med forskjellig pålegg på. Har også klart å spise youghurt, jordbær, pluss litt banan og eple.

Orker ikke tanken på å diske opp et helt måltid fullt med kjøtt og grønnsaker :S Ikke tar jeg kosttilskudd heller :( Føler nesten at det meste jeg gjør kan "skade" barnet i magen. Er 10+2 i dag, og allerede vært på en UL hvor alt så bra ut (da var jeg 9+0).

Det jeg lurer på er om det er noen av dere med barn som vet med dere selv at dere ikke klarte å spise så sunt som alle anbefaler? Har barnet ditt tatt skade av det?

Veldig takknemlig for svar!

Med dette innlegget er jeg ikke interessert i såkalte velmenende råd om hva jeg bør spise - for det veit jeg! Men hører gjerne fra dere som sleit om andre tips til hvordan jeg kan gjøre maten mer innbydende....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fare! Jeg spiste riktignok mat i svangerskapet. Har ellers et litt anstrengt forhold til mat (synes det er urkjedelig å lage og endre ofte opp med bare brødmat), men akkurat i svangerskapet var mat herlig! Tok folat og omega 3 da. Folat er jo det viktigste, så det bør du jo ta. Ellers spiste jeg vel mest søppel ;-) Mye snop, for å si det slik *he he* Ikke akkurat helsekost, altså. Gikk opp 20 kilo, men det er borte nå, og gutten er fryktelig frisk gitt!

Barnet tar det den trenger. Det er deg selv som det tæres på. Ikke bekymre deg du. Det viktigste er at du får i deg næring, er min filosofi. At kosten mangler salat hver dag og "5 om dagen", det får komme i annen rekke! Barnet klarer seg nok fint alikevel :-)

Forøvrig ingen tisp om hvordan gjøre mat innbydende. Er skikkelig crap på det selv. Eneste måtte være å få noen andre til å lage det for deg. Servert mat er alltid bedre ;-)

Skrevet

Hei,

og takk for rask tilbakemelding. Jeg tok Lifeline gravid i 2 uker fra 4.-6.uke, men ble så dårlig av den folaten, så den kuttet jeg ut (og dermed også de andre pillene i de dagsrasjonene).

Jeg kuttet godteri og brus nesten tvert i 4.uke. Orket ikke tanken på det. Kan til nød spise noe potetgull på en god dag. Men svært sjelden. Har nå gått ned ca 5kg. Mistenker selvsagt at jeg kanskje utvikler noe slags mangelsykdommer etterhvert hvis ungen tar det lille jeg har av lager...Tenkte jeg skulle prøve og begynne med omega3 igjen, men blir kvalm bare av tanken. Får håpe denne aversjonen mot mat gir seg når jeg skrider over i 2.tri.....for akkurat nå har jeg det overhodet ikke bra..:(

Kan jeg spørre hvordan en typisk dag så ut for deg? Forandret det seg etter den såkalte kvalmeperioden(uke 12)?

Skrevet

Husker ikke akkurat hva jeg spiste, annet enn at det ble mye snop og ensidig kost. Jeg var av de heldige og var vel kvalm i knapt en uke. Det er ikke rart du ikke orker noe særlig av mat når du er kvalm hele tiden. Det gir seg! Utover i 2. tri fikk jeg en fabelaktig apetitt! Til og med frokost var godt, noe jeg vanligvis må tvinge i meg.

Du får nok ingen mangelsykdom selv om du spiser litt tassent nå. Er jo folk som går gjennom et helt svangerskap med en sinnsyk kvalme, og ikke klarer å spise stort, og både de og barna klarer seg stort sett helt fint etterpå. Bare hold ut! Det går seg til ;-)

Skrevet

Kjære deg.

Du er gravid og kvalm. Jeg var også det med yngstemann, bare tanken på vann gav meg brekninger! Dette vedvarte til jeg var over uke 15/16. Da tok det seg opp.

Svigermor sa at før i tiden kalte de første trimester for smalmåned fordi det var så som så med matlysten.

Dette går nok over, og du får lyst på mat igjen. Du spiser grovt brød, pålegg og frukt det er jaggu ikke verst når du er kvalm.

Lykke til videre på ferden:)

Skrevet

Kan vel ærlig talt innrømme at det ble en del usunn mat under graviditeten. Spiste det jeg følte for, og hadde masse søtsug! Prøvde å holde meg til is og slikt i helgene, men det funka ikke :P Spiste feit, salt mat mens jeg var kvalm.. Jenta min født nesten 14 dager over termin var 3800 gram og 51 cm lang, så helt passe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...