Gå til innhold

Hvor gammel er barna når de får være ute i gaten og leke alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår har akkurat fylt 4 år og får være ute i gaten med kompisene alene.

Vi sjekker jo selvfølgelig hele tiden og vi bor i en blind gate med masse andere barn i.

Men er interessert i å høre hvor gamle deres barn er når de får leke litt ute selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstemann var ca 3,5år når han fikk være korte turer ut alene, kun der vi kunne se han fra vinduet da. Og fra han var 4,5år var han ute mye alene. Lillebroren fikk være med når han var ca 3år, men da skulle de holde seg sammen. Fungerte helt fint.

Nå er minste nesten 5år og største 6,5år å de er ute alene hele tiden. Vi er faktisk i veien om vi blir med størsteparten av tiden.

Skrevet

Her er hun ute alene. 5 1/2 år. Leker med nabojenta som er et par år eldre. Vi følger selvfølgelig med da :) Det er ingen blindvei, men lite gjennomkjøring. Oversiktlig.

Skrevet

Min fyller snart 6år, men får ikke være ute alene å leke. Bor i tykkeste Oslo med en hovedvei rett utenfor døren.

Skrevet

Godt å høre! :) vi har også 2 tette gutter. minstemannen er snart 2 år.

Kan tenke meg at minstemannen neste sommer skal springe etter storebror hele tiden.. hehe.

Ikke lett å vite når de er gamle nok og unger er jo forskjellige også i modenhet.

Skrevet

Jenta mi på 3 år leker rundt huset her nå, men storebrødrene på 6 og 9 år er også ute da..

Vi bor innerst i en blindvei med bare tre hus, i de to andre bor det pensjonister som kjører i sneglefart siden våre barn leker ute, så ikke akkurat farlig strøk ;)

Jeg er ikke noe glad i å la 3 åringen være ute helt alene enda (hun blir 3 år neste helg), men det hender hun går ut føre og venter ute mens jeg kler lillesøster o.l.

Skrevet

mine gutter er snart 5 og 3 år å de får ikke leike ute alene. ennå jeg har full oversikt over hele tunet å ser de hele tiden. Jeg bor også i 1 etg. Men føler de er for små ennå. elste kan være litt ute alene me søskenbarnet på 10 år, men da skal de gi beskjed hvor de er, å max grensa er skolen.

Skrevet

Min datter er snart 4 år.

Vi bor i en rolig blindvei, så hun får lov til å gå alene bort til de 2 nærmeste nabohusene og leke med barna der.

Om hun ikke overholder den regel så er konsekvensen at hun må komme inn.

Men jeg holder øye med henne.

( Har angst for skumle menn som lusker i buskene)

Skrevet

Eldste ungen min er 4,5 år(5 i september) og har akkurat begynt å få være litt alene ute.

Tenkte vi må begyne å øve før hun skal begyne på skolen neste høst.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når vi bodde der vi gjode før vi flytta hit ,så var jentungen ute alene når hun var 3 år. Det var en stikkvei fra "hovedveien", så ingen gjennomkjøring der. ALle ungene var ute alene der, uten noe problem.

Nå bor vi i en gate hvor det er gjennomkjøring, og jeg kjenner at jeg passer litt ekstra på, både på hun som nå snart er 6, og minsten som er 3. Jentungen får gå ute alene med nabojenta, da.

Heldigvis er ikke guttungen den som flyr ut i gata, han holder seg i hagen selvom vi er ute eller ikke.

Skrevet

Gutten vår er straks 4 år og får være ute alene i nærområdet. Får sykle/ gå ned til enden av gata der lekeplassen er. Sjekker med jevne mellomrom.

Skrevet

Fra ca 3,5 år. Yngste var litt yngre.

Skrevet

Storesøster her er 4 år og 4 mnd, og har akkurat fått lov til å være ute litt alene i gata. Dvs ikke i GATA da såklart, men på en lekeplass rett over huset vårt. Hun må krysse en liten vei, men det er en 30-sone, enveiskjørt i boligstrøk, så ser ikke den store faren mtp biler.

Syns det er litt rart allikevel, og er stadig ute og sjekker henne :)

Skrevet

Lekt ute i gaten alene fra han var knapt 3 år...gårdstun uten biler.

Har rimlig god oversikt fra kjøkkenvinduet, samt at de større barna passer på de mindre. Kommer å gir besjed om noen har slått seg ol.

Skrevet

Vi begynte med små perioder det året vi flyttet til Norge. Da var guttene hhv 2 og 3 år. Men for meg var det skikkelig vanskelig å skru om den chipen jeg hadde fra å bo i en av Europas største byer med redsel for kidnapping, biler som kjører veldig fort osv osv, og til å komme på landet her i Norge og forstå at det ikke lurer en potensiell kidnapper/voldtektsforbryter bak ethvert hjørne.

Vi bor på toppen av en fjellskråning, med blindvei og en stille og rolig gate. Dessuten beveger de seg ikke utenfor synsvidde for oss den dag i dag, og nå er de hhv 4 og 5.

Skrevet

må vel nesten se ann hvordan man bor her tror jeg. Her var vel tulla ute alene (sjekket støtt og stadig da) det året hun ble 4 år tror jeg. Blir 6 år i år, og går nå alene til venner i nærområdet.

Skrevet

Gutten vår er snart 4 år og jeg slipper han ikke av synet et øyeblikk. Han er ikke til å stole på og elsker å stikke av. Kan finne på å springe rett ut i veien og synes det er morssomt om jeg roper nei og kommer etter, da springer han enda fortere. Har forklart han det flere ganger hvor farlig det kan vær osv men det hjelper ikke:/

Kommer jo an på modenheten til barnet. Eldstejenta mi var ute å lekte med venner i nabolaget fra hun var 3,5 år og der var det ingen problemer.

Skrevet

Eldste var ute aleine littegrann i fjor sommar (fylte 4 i september), men han ville helst ha meg med. Vi bur i eit lite byggefelt (5 hus i denne vegen), vi bur innerst, og det er ikkje leikeplass her, og har heller ikkje vore andre barn enn våre.

No har vi imidlertid fått ein leigebuar med eit barn på 8, som har funne ut at guten vår går det an å leike med. Så no etter det blei vår har eldste vore ute ganske ofte/lenge saman med nabobarnet.

Lillesøster på 2 1/2 får vere med ut om ho vil, men då har eg terrassedøra open og går/sitter slik at eg heile tida kan kaste eit blikk ut på dei. Ho får naturlegvis ikkje vere ute heilt aleine enno, og både storebror og naboen er kjempeflinke til å følge ho inn, eller gje beskjed om ho skal tisse osv.

Skrevet

Vi bor på ett byggefelt med blindvei, ett veldig trygt område. En avstikker fra en liten hovedvei.

Eldstejenta var så vidt ute alene på høsten før hun fylte 4 i nov. Sommeren etter var hun ute og lekte i gata hele tiden.

Lillesøster på akkurat 3 år er med storesøster noen ganger, hun får ikke gå helt alene, men får være med storesøster og naboungene til lekeplassen-men kun når vi er ute. Ikke når vi voksne er inne.

Skrevet

Tidligere var de bare ute i inngjerdet hage. Da bodde vi ved en traffikert vei.

Nå bor vi i en blindgate med svært lite trafikk, så begge får være ute alene. Masse lekekamerater like rundt huset. Jeg kikker ut vinduet i ny og ne, og hører dem vanligvis like utenfor her. De er 3 og 4.

Skrevet

Stirebror her i huset har fått vært ute og lekt på lekeplassen siden han var tre år. Vi bor i en blindgate, og han trenger ikke å krysse veien for å komme på lekeplassen.

Han er nå fire år, og vi sjekker ham ikke så ofte heller.

Jeg tror barn har godt av å få ta litt ansvar for seg selv, men man må jo selvfølgelig se an barnet.

Gutten vår er veldig rolig og ansvarsfull, og hører etter de reglene vi har satt.

Skrevet

Lille får være ute i gata her og leke aleine. Hun er 6 år. Her er det utrolig mange unger og de aller fleste får være ute aleine å leke. Ser alt fra 3-4åringer og oppover. Det er først etter at vi flytta hit hun får lov til det, der vi bodde før var det bare biler som lekte i veien. hehe. Nå sykler hun stort sett hele dagen frem og tilbake på veistubben her sammen med de andre unga. Deilig for henne og for meg. :D

Skrevet

Samme som din gutt, min er også 4år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...