Gå til innhold

Dere som har halsbrann se hit!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere for og dempe/bli kvitt det??

Selv går tar jeg gaviscon helt greit men kan jeg bruke Pepciduo (el åssen det skrives)???

Gaviscon har ikke så lang "virketid" men den Pepciduo virker lengre..

Kan vi bruke den?

Fortsetter under...

Skrevet

pepsiduo kan ikke brukes av gravide....

gaviscon er helt greit, men den legger bare et "lokk" over det sure.. (veit ikke helt hva jeg skal kalle det...)

Link derimot virker nøytraliserende. For meg funker denne bedre... Bruker tyggetabletter med peppermintesmak.. kjøpes uten resept på apoteket..

Skrevet

Tyggetabletter som heter Link er det eneste som har fungert for meg. Og jeg har slitt veeeeldig med det. Fåes kjøpt på apoteket. Og er ikke farlig for gravide =)

Skrevet

Link den fungerer lengre enn Gaviscon el??

For den funker med en gang på meg men holder 3-4timer så må jeg knaske i meg en til.. hehe

Skrevet

Jeg sliter også mye med halsbrann... Synes Link smaker helt jævlig (ikke like ille som gaviscon men) og ikke synes jeg de er kjempe effektive heller. Men vi er jo alle forskjellige :)

Det eneste som har god effekt her er noe så enkelt som melk faktisk.

Drikker en god sup melk og etterpå er det borte.

Skrevet

å filler`n synes Gaviscon er ille nok jeg :( det går så vidt...

høre med legen til onsdag om det der hvis husker det...

melk funker ikke her :( ikke vann som skal hjelpe og..

ikke lovehearts el...

Annonse

Skrevet

Skal vann hjelpe? Det gjør det bare verre hos meg. Jeg tygger også Gaviscon til den store gullmedalsen, men ofte funker det ikke mer enn 2-3 minutter....helt utrolig frustrerende. Noe som hjelper på meg er sjokolademelk og bringebæryoghurt.

Skrevet

Jeg har funnet ut at juice, brus og sjokolade skal jeg holde meg langt unna. Er ikke noe flink til å spise eller drikke ting som smaker vondt så har ikke prøvd hverken Gaviscon eller Link... Men jeg har Q-sjokolademelk stående tilgjengelig til enhver tid, og går og tar småslurker av den stadig vekk og det hjelper faktisk for meg!!! Helt utrolig :) Blitt redningen min!!! Vanlig melk hjelper ikke...

Skrevet

leste det et sted på nett en gang her når jeg søkte på tips mot halsbrann..

mye rart som dukker opp av råd..

tar ikke mye gaviscon,pleier og holde med en på natta når jeg våkner av halsbrannen.. men i går måtte jeg ta en før la meg også våknet jeg 3timer etter på og måtte ta en ny..

tar bare en og en..

Skrevet

En skal ikke bruke link når en er gravid

Skrevet

Jo en kan bruke link når en er gravid..jeg har brukt det hele svangerskapet å hadde klikket uten..eneste som hjelper meg..å dette er råd fra legen og apoteket:)

Men frukt,brus,sjokolade,smågodt,juice ol trigger og gjer det mye verre

Skrevet

leste på nett at det kunne brukes av gravide og ammede akk som gaviscon...

Annonse

Skrevet

andre råd er faktisk melk, eller lovehearts... gaviscon tabelettene er i alle fall helt forferdelige. Min kjære mann måtte nesten ta i mot mageinnholdet første gang jeg prøvde en sånn. blei ufattelig kvalm etter på... Klarer å drikke den flytende... men den er litt ulekker og ser jo absolutt ut som noe man ikke skal spise :P

Skrevet

Jeg bruker Novaluzid, det er det beste som finnes :) Tyggetbl. Brukte det sist og bruker det nå. Jeg er av den typen som har halsbrann fra dag 1 i svangerskapet.

Gaviscon er noe dritt. Og pepciduo skal man ikke bruke etter hva jeg har hørt.

Skrevet

For dere som ikke liker Link, helt enig. Smaker drit og brekker meg nesten når jeg tar dem. Prøv Novaluzid, det er synonymt med link, men myyyye bedres smak og konsistens :)

Skrevet

Mandler og love hearts hjelper også :)

Skrevet

her var det mye meninger :)

Jeg bruker gaviscon(tablettene) og ikke noe prob med de.. men synes virke effekten er for kort.. :(

Mandler ja... det har jeg en pose av i skapet fra jul..

knaske på det om natta da kanskje...

Skrevet

Gaviscon lager bare en skumbarriere som gjør at "brannen" ikke kommer oppover spisrøret ditt. Drikker du eller spiser noe etter å ha tatt det, ødelegger du denne barrieren og du er på an igjen. Novaluzid er ikke det samme og virker mer syrenøytraliserende, derfor virker denne lengre. Men alt er jo smak og behag, ikke alle opplever halsbrannen likt heller :) Hjelper også å ligge litt høyt med hode om natten om plagene spes kommer da......(spes i slutten når magen er stor)

Skrevet

Gaviscon og link kan brukes av gravide.

Link nøytraliserer syren, mens gaviscon legger seg som et lokk over magesyra (som nevnt tidligere).

Det er viktig at man ikke spiser eller drikker etter man har tatt gaviscon for da forsvinner virkninga. Er man mye plaget med sure oppstøt/halsbrann kan det være lurt å finne ut hva som trigger det. er det noe mat du reagerer på? Stress? bøyer deg ofte? osv.

du kan eventuelt kombinere disse, jeg tar ofte link på dagtid særlig hvis jeg har spist mat jeg har reagert på, men gaviscon når jeg leggger meg, eller har bøyd meg fremover og magesyre har blitt pressa opp i spiserøret.

PepsiDuo, ranitidin/ zantac skal ikke brukes av gravide, heller ikke prantoloc eller somac control.

Skrevet

ligger med hode så høyt jeg kan men våkner opp på natta av halsbrann.. da er det og knaske i seg 1gavisco tab.. holde meg til den virker det som.. hvis Link er værre enn Gaviscon... den går...

prøvd og finne ut hva det kommer av me finner det ikke ut :S

ikke halsbrann hver natt heldigvis.

Skrevet

det som hjelper meg er vaniljeyoughurt, melk, og link..

hadde ikkje klart meg uten link...

eg venter tredjemann og har ikkje hatt noe problem med dette før..

eg har funnet ut at eg må holde meg vekke fra jordbær :(

både frossne og "vanlige" .. det blir eg kjempedårlig av...

Skrevet

NYCO !! Det smaker godt og friskt (syns jeg da...), slukker tørsten og funker konge hos meg...

Melk kan også være en løsning for meg noen ganger- om det ikke er for ille...Og å sitte mest mulig å sove såklart... og å ikke spise mye like før sengetid (ikke lett når mat-suget er -om mulig- større da enn ellers på døgnet....he he..

Gaviscon funker bare noen få minutter på meg også- (vet jeg ikke skal spise/drikke etterpå- så er ikke derfor det ikke funker..)

Forrige sv.skap knasket jeg noe gaviscon,men virkningen ble mindre og mindre, var til slutt kun nyco som funka.. OG å holde seg unna visse matvarer da.. brun saus (og andre sauser med smak.. he he..), brunost, kaffe, the, mørk sjokolade, mat som er krydret/pepret i særlig grad (inkl. potetgull m. pepper... ;), prim, ja.. masse greier med smak i ;)

Husker jeg bad om en stor kopp the til frokosten etter fødselen... smakte himmelsk, hadde måttet holde meg unna det i noen mnd da.. he he.... :)

Skrevet

NYCO mot halsbrann el???

Skrevet

Jepp:) Jeg syns det er både godt og friskt og funker jeg i alle fall! Skader ikke å prøve.. Syns forøvrig ikke samarin har like god effekt....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...