Gå til innhold

Skolebarn og 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er bare gutten 3 år, men lurer for det selv om det er noen år til.

Når han begynner på skolen, er det da slik at man må møte opp på skolen gry tidlig?

Hva er "gyldig" grunn for å slippe?

Vi pleier å ha 17. mai frokost sammen med venner med jevnaldrende barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor forskjell fra sted til sted, søk opp skolen han skal begynne på på nett og les i 17.mai programmet når skolene møtes. Da får du svar. Jeg synes det blir feil å snakke om å slippe å stille opp på 17.mai. Det er en viktig erfaring og en del av å bo i Norge. Jeg mener at det skal store grunner til å skippe dagen helt, synes ikke det er realt mot ungene.

Når ungen begynner på skolen gjør jo jevnaldrende også det. Hvis det ikke er mulig å ha frokost sammen kan dere kanskje møtes senere på dagen og spise sammen da?

Skrevet

Det er nok forskjellig fra skole til skole og sted til sted, men jeg vil ikke akkurat si det å møte opp rundt kl 09.00 er gry tildlig (det er vel den mest vanlige tiden). Her fikk vi brev om at barna kunne be seg fri, men da kun hvis foreldrene jobber o.l så man får ikke fri bare fordi man ikke har lyst for å si det sånn.

Skrevet

Ahhhaaa...

Kl 0900 er ikke så ille.

Hadde fått det for meg at det var kl 0600 eller noe.

Det er ikke dat at men ikke har lyst, men mer det at man har laget egne 17. mai tradisjoner for både barne og de voksene.

Vel, vi får ta det som det kommer....

Takk for svar jenter

Skrevet

Kl 06 er for de som er med i musikk korps, speideren o.l da det er de som heiser mange flagg rundt omkring og har salutter o.l tidlig på morgenen før barnetoget går ;) Hjelper ikke at man har egne tradisjoner, det er heller ikke grunn nok for skolen men det order seg nok skal du se ;)

Dere får ta frokosten kl 08.00 eller gjøre om tradisjonen med å ha lunsj etterpå kansje eller middag ;)

Skrevet

Her er det oppmøte kl 11.00 i sentrum, hvor det er oppstilling av 3 barneskoler, 1 ungdomsskole og en haug med barnehager. Toget går 11.30. Ungdomsskoleelever får 2 timer avspaserin fra skolen i etterkant av 17. mai, hvis de er med i toget. Dette begynte de med etter at det ikke var noen fra u-skolen som gadd å møte opp.

Men det er vel ikke slik at det er møteplikt for noen på 17. mai, bortsett fra når du har unger på det klassetrinnet som har ansvar for arrangementet.

Skrevet

Tror det er møteplikt hos oss. Jeg har alltid gått i tog så lenge jeg måtte det(1-6 kl) på ungdomsskolen var det vel valgfritt, men russen(9kl) gikk jo alltid.

Nå snakker jeg utifra den gamle skolemodellen.

Har også gått i tog med barnehagen etter ungene var født.

Her starter ikke toget før 11 da, men synes å huske at det har vært tidligere før.

Speiderne(eldste) må møte opp kl 7.45. Tror de skulle spise frokost på hotellet etter flaggheisinga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...