Gå til innhold

Setter ting litt i perspektiv..

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Min bestemor har akkurat fortalt om min tipp-oldemor, som fikk tre tvillingpar, hvorav første paret døde under fødsel, tre enkle barn og som døde i barsel med siste barn. Ingen av graviditetene kunne spås som tvillinggraviditeter på forhånd, det var noe man fikk vite mår man fødte. Hjemmefødsel var det jo, og alle barna bodde i et gammelt hus uten strøm og vann. Den eldste gutten døde av lungebetennelse etter å ha gått til fots i snøen flere mil for å få låne telefon og gi beskjed til faren om at moren hadde dødd i barsel.

Jeg syns plutselig at svangerskap og fødsel ikke er så skummelt i dagens samfunn, og at barna våre har det fordømt bra. Mødre som ikke gir tran, som ikke kjøper Reima, eller som kanskje ikke får vært sammen med barna sine så mye de kunne ønske er ikke dårlige mødre. Barna våre har et så godt utgangspunkt at det rett og slett skal litt til å drite seg ut.

Ta noen minutter i en hektisk hverdag for å tenke på hvor godt vi egentlig har det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man skjønner hvor de fikk stoff fra når de skrev sine shillingsviser.

Skrevet

Sterk historie! Vi har det godt i vesten, men synd å tenke på at dette er hverdangen for millioner av kvinner verden over også idag.

Skrevet

det tristeste med denne historien er at det føles mer nært at din oldemor hadde det sånn en alle de som har det sånn i dag.

vi har kommet så utrolig langt i norge og vi har det så utrolig godt. alikevel hyler folk om at vi ikke skal hjelpe andre land som har tilstander som din oldemor m/ familie opplevde.

jeg syns kanskje det er et viktigere fokus, selv om det er lett å si uten at jeg selv har gjort spesielt mye for å forandre det.

Gjest Tale30
Skrevet

Helt klart, Tre ønsker fler. Det er ufattelig å tenke på hvor mye kvinner verden over gjennomgår i forbindelse med svangerskap og fødsel. Tenk på alle som får skader under fødsel og får fistler for eksempel, og som av den grunn vises bort fra samfunnet.

Jeg klarer rett og slett ikke å tenke på det jeg, derfor går jeg og engster meg, eller irriterer meg over småting i hverdagen. Det er da av og til godt å hente inn litt perspektiv fra slike bestemors-historier, slik at man kan sette pris på det man har.

Skrevet

At man har det godt betyr ikke at det ikke kan bli bedre.

Skrevet

nei, det kan alltid bli bedre. men vi som har alt burde kunne dele med de som ikke har noe. det er jo ikke akkurat sånn at vi på noe vis har fortjent alt det vi har og de andre ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...