Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Noen som har opplevd å få panikk under fødselen? Gjorde jordmor noe for å "hjelpe"? Hva hjalp i såfall? Hva kunne vert gjort annerledes?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Fikk panikkanfall, i medisinsk forstand. Det ble hastesnitt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Under min første fødsel møtte jeg godt forberedt, hadde lest og lært det meste. Jeg var derfor forberedt på at det kunne ta litt tid på å få ut ungen, slik det oftest gjør med førstegangsfødende. Min første ble født på under en time fra skikkelig vonde ri til hun var ute. Det var innmari intens og uutholdelig vondt. Jeg så for meg at jeg skulle ha det slik i timesvis. Jordmor kunne godt ha luftet muligheten for at det så ut til å gå fort. Jeg vurderte å hoppe ut av vinduet, begå mord/selvmord for å slippe unna. Mine andre fødsler har vært feriereiser på førstereise i forhold til den første.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Jeg fikk ikke ordentlig panikk, som i panikkangst, men litt panikk fikk jeg når smertene og pressetrangen ble så store at jeg følte jeg ikke klarte å trekke pusten. Prøvde å si det til jordmor når hun ba meg puste inn og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte klare å puste inn og presse en gang til, for babyen var allerede halvveis ute. Det var nok til at jeg klarte å få inn litt nok luft å få babyen helt ut.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Kan vel ikke kalle det panikk, men under alle tre fødslene har jeg hatt et øyeblikk hvor jeg har gitt meg over. Har grått og fortvilt, jeg ooooooorker ikke meeeeeeeer!!!!!!! Men jeg har alle gangene klart å ta meg sammen igjen selv, smertene blir mye vondere når en ikke klarer slappe av og konsentrere seg. Det som hjalp var å forandre stilling, tror jeg alle gangene fikk et sånt anfall liggende i sengen, men reiste meg opp, begynte puste skikkelig igjen og tok tak i meg selv så kom jeg videre. Må vel sies at jeg har lange intense fødsler. Smertefulle rier hvert tredje minutt i 12 timer o.l. Man blir sliten, og plutselig får man liksom nok. Men så må man likvel og klarer komme over det. Var ikke jordmor som hjalp meg noen av gangene, det gjorde jeg selv.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Fikk selv panikk under fødselen, og jordmor gjorde alt annet enn å hjelpe. Det hun sa og gjorde, gjorde det hele verre for meg. Lurer på hva som er vanlig, har de fått opplæring i hvordan takle dette? Dette var ikke min første fødsel. Tenker ikke på vanlig "nå orker jeg ikke mere", men fullstendig panikk. HI
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 oooo ja, fikk panikkanfall ca 6 timer før fødselen endte i hastesnitt. Jm att pent på "krakken" sin og var helt uforstående på hva som skjedde! Hun forstod faktisk ikke hva jeg sa. Hun var ikke norsk... (Skulle tro panikken / kroppspråket var ganske universalt da) Fikk ingen hjelp. Barnefaren som "reddet" meg, snakket meg gjennom det.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Jeg fikk en smule panikk etter ungen var ute og de skulle sy. Får du litt panikk nå? sa jordmor.. endte med at de lot være og sy. Håper det var rett avgjørelse :/
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 Hva hjelper petidin for? Her hadde jeg styrtfødsel, ingen pause mellom riene før pressriene. Jm bare gikk ut av rommet selv om jeg sa jeg var livredd. Sa jeg fikk panikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå