LeMaRa Skrevet 14. mai 2010 #1 Del Skrevet 14. mai 2010 Synes det var litt stillestående inne her nå. Noen av de som har vært aktive her som har født hjemme enda??? Her er det tre dager til termin, men regner med å gå en stund over egentlig. Venter veldig på at det skal skje noe! Håper bare det ikke skjer den 17.!!! Huset var helt strøkent i inngangen av uke 38, klart til hjemmefødsel, men nå sklir det mer og mer ut gitt Fortsatt ryddig og rent, for det meste, men ikke like manisk som jeg var i starten. Begynt å lure litt på om magen kommer til å bli der for all fremtid. At det slett ikke kommer ut noen baby Blir mer og mer fjern tanke... Håper bare vi slipper å gå såpass over tiden at vi må bli satt igang og ikke får lov til å føde hjemme Noen gode tips til hvordan man kanskje kan fremskynde en fødsel??? Har prøvd sex, hvilket har resultert i 6-7 timer mase-/modningsrier uten mer enn det... Hatt tre runder. Livmor er moden, hodet er festet og har 2 cm åpning, men du så stille det er ellers. Jevnlig kynnere, men tror ikke lille nurket vil ut enda, til sin mors store frustrasjon Går forresten til fødselsforberedende akupunktur også, uten at det ser ut til å fremskynde noe. Men det kan forhåpentligvis hjelpe under selve fødselen da, at det går fortere og med mindre rifter. Hvordan står det til med dere som planlegger eller vurderer hjemmefødsel??? Er alt klart??? Gleder dere dere??? Eller er det flere som begynner å bli lei av å vente??? Hvilke forventninger har dere til hjemmefødselen, oppstarten, aktiv fødsel og etterpå??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 14. mai 2010 #2 Del Skrevet 14. mai 2010 Stimulering av brystvortene kan hjelpe for å få i gang fødsel, men bare om man ellers er klar liksom. Det var det som startet de ordentlige riene med nr. to her. Ammet eldste, og etter en amming startet det for fullt Her er det ingen ting unntatt jordmor som er planlagt enda, men det er jo lenge til enda - september er et godt stykke borte kjenner jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141856606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spire nr.3 Skrevet 15. mai 2010 #3 Del Skrevet 15. mai 2010 Heisann! Det nærmer seg jo virkelig da. Eg satte det igang sjølv med nr. 2. hadde då vært klar leeenge og prøvd uttallige kjerringråd. Var moden og gikk med ca 2 cm åpning då eg bestemte meg for å ta saken i egne hender. Eg kjøpte lakserolje... (Ricini) tok det. Ungen var ute 7 timer etter. Eg har hatt raske fødsler, og det er vel det ein skal ha i bakhodet når ein tar lakserolje. At det kan gå fort. Eg hadde først eit par timer kor eg gjekk att og frem til toalettet. Så var det rolig eit par timer før fødselen starta. Eg kjem til å gjera det denne gang også, så sant ikkje ungen viser tegn til å komma sjølv. Jordmora mi veit om det. Ho har ikkje sagt noko om det, bare at det var mitt valg. Andre fordeler er jo at tarmen er heilt tømt, det syntes eg var god å tenke på. Sjølv om det er naturlig så ligg det liksom litt i bakhodet. Eg har eit par veker igjen. Og eg begynner å bli lei, har også fått dei to andre i veke 38 og instiller meg liksom på det denne gang også. men då er jo faren at ventetida bli fryktelig lang. Og eg kan jo bare innrømme at eg godt kunne hoppa over heile mai måned slik at ankomsten hadde vært nært foreståande... Eg skal ha heimebesøk av jordmor neste veke, me har diskutert det meste. Og eg trur eg har det meste klart og tenkt igjennom. O gså litt vanskelig å veta kva eg kjem til å sakna når eg ikkje har gjort dette før... Men eg er skikklig spent og gler meg. Du må gi ein lyd når det skjer noko, du blir nok førstemann ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141859104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spire nr.3 Skrevet 15. mai 2010 #4 Del Skrevet 15. mai 2010 Tenkte eg ville tilføye noko... LeMaVera spurte om forventinger... eg har så mange forventninger, og denne gang har eg lest så mykje faglitteratur at eg føler meg superklar for fødsel. Jordmor har vært ein super støtte og håndtert mine tusen sprm. Ting som eg har tatt opp med jordmor er f.eks klipping av navlestrengen.. kva tid blir dette gjort heime?. Ang oppfølging så blir jordmor her heime ei stund etter fødsel. Ca 3 timer. Så går ho heim og kjem tilbake igjen nokre timar seinare. Deretter kjem ho igjen eit par dagar etterpå. Synes det høyres heilt supert ut. Eg skal på sjukehuset med barnet tredje dagen og ta føllingtest, hørseltest, og metningsmål, samt undersøkelse av barnelege. Masse masse lykke til. Eg håper virkelig me får innfridd forventingane våre... Eg blir super skuffa visst eg går over tida og må setjast i gang på sjukehuset... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141859158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeMaRa Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 17. mai 2010 Da kommer en liten oppdatering Nå har jeg født hjemme og det var en fantastisk opplevelse!!! For en flott dag!!! Jeg vil virkelig anbefale hjemmefødsel til alle som er interessert!!! Da jeg våknet klokken 10.30 i går hørte jeg to merkelige *knepp* *knepp* i magen. Reiste meg for å gå på du og da dryppet jeg hele veien til badet. Tenkte at det kanskje kunne være fostervannet som lakk, men hadde fått høre av jordmor at den mest sannsynlig ikke kom til å gå langt ut i aktiv fødsel, så var ikke helt sikker. Dessuten kjente jeg ikke noen tak i magen, ikke noen murringer eller noe, men ringte allikevel jordmor og spurte hva hun trodde. Hun hadde også sagt at jeg måtte ringe med en gang hvis vannet gikk, for da kunne det gå fort, siden jeg også var andregangsfødende. Mens jeg snakket med henne begynte riene, med 3 minutters mellomrom. To jordmødre og en spent bestemor var plutselig på tur til oss. Tenkte at jeg fortsatt hadde god tid, og gledet meg over tanken på at til kvelds eller natten som kom så ville det komme en baby i hus Så jeg tok meg en dusj og tenkte jeg skulle gjøre meg i stand til gjestene kom. Men da jeg kom ut av dusjen måtte jeg gi opp hårføning og "pynting" for her kom riene med 2 minutters mellomrom og ble betydelig sterkere og vondere for hver ri!!! Mannen ordnet med madrass i stua og tisselaken og puter. Klokken elleve var første jordmor og min egen mor på plass, og sønnen min satt foran tv'n, ganske så uanfektet Riene ble fort ganske altoppslukende, og det var godt å ha en sterk mann å henge på og ta tak i Klokken 13.00 ca var det 8 cm åpning og hodet til babyen begynte å presse på bekkenet. Nå begynte det å bli vanskelig å stå og gå, så da var madrassen og haugen med puter gode å ha!!! Jeg satt med mannen stødig plassert bak meg, og som fungerte som "håndtak". Han fikk virkelig trent statisk styrke i armene denne dagen Min mor sto parat med kalde kluter og kjærlige stryk på magen. Og to jordmødre guidet og heiet meg frem for hver ri!!! De var fantastiske alle sammen!!! Klokken 13.55 begynte pressriene og kl. 14.05 var hun ute i verden, prinsessa vår!!! Overraskelsen var stor og gleden enda større da vi fant ut at det ble ei lillesøster!!! Stolt storebror fikk til og med se henne komme ut, før mamma og pappa. Det var ekstra stas altså!!! Og mormor fikk klippe navlestrengen. Fra start til slutt hadde tatt 3,5 time!!! Full fart!! Selv om det var veldig intenst da det sto på, så er jeg superfornøyd med at det gikk så fort, og så fint!!! Mye bedre enn forventet!!! Alle involvert kunne slappe av med pastasalat, kaffe og kake etterpå, mens vi snakket om dagens begivenhet, lettet og fornøyde alle mann!!! Vi har vært så heldige!!! Veslejenta er frisk og fin, og jeg er i god form!!! I dag har vi vært ute og sett på storebror gå i 17.mai tog, mens lillesøster sov fornøyd gjennom hele oppstyret Fått mange gratulasjoner og truffet mange overraskede fjes i dag Resten av dagen har vi slappet av og kost oss hjemme i eget selskap. Deilig det også, etter alt som har skjedd siste døgnet =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141864969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeMaRa Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 17. mai 2010 Vesle Eir Sofie ble født søndag 16.mai klokken 14.05. Hun veide 3520 gram og er 50 cm lang! Og er selvfølgelig verdens nydeligste!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141864971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spire nr.3 Skrevet 18. mai 2010 #7 Del Skrevet 18. mai 2010 Hurra! og gratulera med den lille!! Tenkte på deg igår og lurte på om noe ville skje. Håper det ble heimefødsel og at det blei ei fin oppleving! Masse gratulera. Nå blei eg FØDEklar. Men må nok smøre meg med tolmodighet. Terminen er først 15.juni. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141865311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spire nr.3 Skrevet 18. mai 2010 #8 Del Skrevet 18. mai 2010 Leste selfølgelig resten av fødeslshistorein din etter innlegget mitt. Så fantastisk!! Eg gler meg bare så mykje til det er min tur. Nyt dagane. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141865330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 18. mai 2010 #9 Del Skrevet 18. mai 2010 For en fantastisk historie, griner litt jeg nå Gratulerer så masse med lillesøster og en herlig hjemmefødsel! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141856195-noen-som-har-f%C3%B8dt-hjemme/#findComment-141866582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå