*Lissi* Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Vesla er ørebarn, og fikk dren da hun var 15 mnd. Da hadde det gått hull på tromhinnen 8 ganger på 10 mnd. Dessverre har hun hatt ørebetennelse like ofte etterpå. Mistet det ene drenet etter 2 mnd. Skal inn på kontroll igjen i juni, og tenker selv at det beste vil være å sette inn et nytt dren. (på den siden det datt ut) Hun vil jo slippe smertene det blir når det går hull på tromhinnen. Og også skåne hørselen vil jeg tro. Var til legevakten på onsdag, da det rant ut av det ene øret. Legen ville ikke gi dråper. Føler alle sier forskjellig. Flere mener at man bør gi for at drenene ikke skal tette seg. Førte igjen til at det hull på andre siden dagen etter. Hadde kanskje vert det beste med medisin likevel? Må bare få ut litt frustrasjon, er så lei av alt som heter ørebetennelser nå. Forhåpentligvis blir det bedre nå som det går mot sommer og sol..
Roheryn Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Vi har to ørebarn. Eldste fikk dren da hun var ca 17-18 mnd, yngste fikk når hun var 20 mnd. På eldste falt det ene drenet ut antagelig etter kort tid (bodde hos mor på den tiden, og ble dårlig fulgt opp ift kontroller, så man vet ikke riktig når det falt ut). Hun fikk kronisk mellomørebetennelse som det tok månedsvis å bli kvitt (og et utall penicillinkurer) - og fikk etterhvert satt inn nytt dren. Hun har hatt mange ørebetennelser siden, og får dråper hver gang det begynner å renne gulgrønt og lukte. Lille har hatt dren siden midten av mars, og har vel hatt mer eller mindre sammenhengende betennelse i det ene øret siden drenet ble satt inn. Det aner meg at det er samme som storemor hadde - kronisk mellomørebetennelse. Hun har nettopp fullført penicillinkur nr to - var på legevakta for et par uker siden etter at det begynte å blø fra øret, foreløpig ikke fått øredråper. Det er sendt prøver til dyrking og jeg håper vi får tatt kverken på skiten snart... Tror det verserer veldig mange praksiser på de der øredråpene - våre går til ulike ØNH-spesialister hvorav den ene altså kun gir øredråper i første omgang - mens den andre kun gir penicillin. Og jeg vet da søren hva jeg foretrekker - men opplagt fungerer penicillin dårlig i dette tilfellet. Jeg ville anbefalt å stå på for å få satt inn nytt dren. Hull etter hull i trommehinna fører på sikt til masse arrvev som kan gå ut over elastisiteten og dermed hørselen, dessuten blir de jo så mye sjukere dersom trommehinna er tett når de får betennelse. Og erfaringen med storesøster her er at det er verst de første månedene etter at drenet er satt inn, deretter går antallet ørebetennelser nedover. Hun har kanskje et par-tre i året nå, mot lillesøster som får dem fortløpende (storesøster var også sånn). Og det er også viktig å huske at etter en ørebetennelse når det ikke er dren, går de med væske i mellomøret lenge - dvs at de har sterkt nedsatt hørsel. Og det vil jo helt klart gå ut over språkutviklingen... Jeg har selv hatt en skikkelig ørebetennelse i livet - og da var jeg faktisk stokk døv på det øret i tre uker etterpå. Om jeg brukte mobilen - selv med maks lyd - på det øret, hørte jeg ikke et kvekk av hva som ble sagt. Og jeg kunne ikke ha noen som snakket til meg på den siden, for da hørte jeg ikke hva vedkommende sa. Helt pyton!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå