Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp, begynte å grine i dag fordi vi begge måtte tvilholde gutten vår for å få i han medisin:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir han pencillin for øreverk, begynte i dag. Han blir helt hysterisk, sparker og hyler, han får enorme krefter og kjemper til han neste kollapser, stakkars liten. Etterpå griner han i i en halvtime. Han får helt panikk og jeg føler det virkelig som et overgrep å tvinge i han medisinen.

Men han har over 40 i feber og cp på 100 så er nødt:-(

Finnes det noe alternativ, noen måte å få i han medisinen lettere? Kanskje en annen medisin som han kan ta mindre av?

Takler ikke dette i 10 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer dere ikke å få ham til å ta den frivillig?

Det finnes noen med god smak, men det er ikke sikkert at den typen egner seg til den bakterien han har.

Vi har gitt mini medisin i shotglass, og så har han fått masse ros når han har drukket det opp.

Eventuelt en godteriting hvis medisinen er vond.

Men nå vet jeg ikke hvor mye en toåring forstår... Husker ikke helt hvor gammel sønnen vår var før han forstod at han ikke hadde noe valg, og derfor tok den frivillig.

Lykke til.

Skrevet

Kan den tas sammen med mat? I såfall bland det ut med brus, saft, is eller hva han nå vil ha.

Vi har forresten fått penicilin til minsten som smakte skikkelig søtt, men det er vel forskjellig ettersom hva som er plagen, så det er jo ikke sikkert det kan fåes mot ørebetennelse.

Skrevet

Ery-max skal visst være god OG kan bli gitt mot øreverk.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Til jenta vår har vi pleid å bruke en medisinsprøyte, den får vi så langt "bak" i svelget, at det ikke blir mye smak i munnen. (svelger unna når den kommer så langt bak, og hun rakk ikke grine for mye pga effektivt..)

Etterhvert som hun ble større, fikk hun styre denne selv, det ble litt stas, og mye skryt når flink å ta medisin. Is har funket svært bra som bestikkelse, for ikke all medisin smaker godt, men vil hun bli frisk, mååå hun...

Har ihvertfall funka bra her =)

(medisin i glass eller skje, blir bare sølt ut her i huset)

Skrevet

Regner med at dere har fått noe som er flytende. Bland det ut i noe. Hvasomhelst, hadde nå jeg tenkt! Bedre på få det i ham enn ikke. Litt avhengig av typen, så kan effekten minskes om det tas med mat. Jeg hadde prøvd is, sjokolademelk, milkshake, smoothie og alt annet som er godt for å få det ned.

Skrevet

Stakkars, stakkars dere, jeg vet akkurat hvordan dere har det:-(...

Vi har en liten en på snart 4, og som har gått på penicilin annenhver uke siden han var 1,5, og vi hadde det akkurat som dere....

Abboticin med flytende sjokoladesaus på ble en slager her, og det var den type penicilin han fikk både mot hals og ører!! Prøv det, du :-)... -Bare å gå til legen eller legevakta og få skrevet ut ny resept.. (og de skal bare ta 2 ml av denne, -altså liten mengde)...

Imacilin med jordbærsmak som man selv blander ut med vann er også kjempegod faktisk :-))!! (små poser med pulver....-Også denne skal man bare ta bittelitt av...

Lykke til!!

Skrevet

Det er en kjempekamp her også når pjokken på 2,5 år skulle få penicillin. Den smakte søtt, men han er så sta, så han nektet som bare det, så da ble det med tvang.

Trikset for at han ikke spyttet den ut igjen, var å gjøre det kjapt med sprøyte langt inn i munnen og så putte rosiner inn samtidig.

Kjempegøy flere ganger om dagen i flere dager, not.

Skrevet

du takler det hvis du tenker på at gutten skal bli frisk igjen.

Sånn har vi holdt på med vår gutt når han var 2 år. Tenk han klarte å vri seg unna to voksne foreldre... Det var helt jævli å tviholde og tvinge medisinen i han men han ble frisk igjen og da var det verdt.

nå er han 4,5 år og tar medisinen sin pent og pyntelig hvis han er syk og det har vi ikke lært han..

Skrevet

Tusen takk for svar, vi endte opp med sprøyte men han kniper igjen munnen og spytter ut halvparten og spyr opp resten.Han har 40 i feber og allikevel kjempet han med alle krefter. Han var helt utmattet etterpå, og grein lenge.

Det som gjør det så vanskelig er at jeg vet at han lett blir traumtisert, han måtte sy for over et halv år siden, det var forferdelig for han og vi var 4 voksne på å holde han. Dette sliter han med enda, er livredd leger, sykepleiere, og alt som likner. Får hysterisk anfall rett og slett.

Ringte legevakta og de skulle skive en resept på noe som smakte bedre og blande den konserntrert så han må ta mindre dose. Så får håpe det hjelper.

Han har ikke matlyst så kan ikke bestikke han. Ikke liker han godteri eller is spesielt godt heller. Prøvde bestikke han som bare det i dag, men nyttet ikke.

Huff jeg blir så frustrert:-( Men men håper virkelig han takler den nye medisinen bedre.

Skrevet

Dette låter brutalt men hold for nesen på han. Da svelger han det mest sannsynlig for å kunne puste(noen få spytter fortsatt men de aller fleste svelger medisinen da) Håpe det går bedre etterhvert

Gjest FinogFjong
Skrevet

Huff, det høres ikke godt ut hverken for liten eller stor... Håper den nye medisinen virker litt bedre, og så blir vel lille knuppen mer vandt etter hvert og, god bedring ihvertfall =)

Skrevet

Hos oss er det verst de første dagene med medisin, og så går det bedre etterhvert. Siden han ikke har matlyst, bestikk med leker eller noe annet som han er veldig glad i. Prøv å avtal på forhånd. Utrolig hva de skjønner. Har ei på nesten 2 år, og vi har sagt veldig tydelig noen ganger før medisin, at tar hun medisinen fort, så skal hun få ...(og ha det i hånda så hun ser det) med en gang etterpå. Hun forstår det. (Nå har ikke hun vært så syk som gutten din da, så det gjør det kanskje litt vanskeligere..?)

Lykke til!!

Skrevet

Jeg har hørt at du aldri skal blande medisin med smak på i noe mat eller drikke fordi ungene kan bli skeptisk til mat/drikke pga dette.

Skrevet

Jeg gjør 2 ting.(og begge er sikkert fyfy,hehe)

Blander medisinen i en liten skvett vann mens jentungen ser på+ viser ho en godteribit.

Så sier jeg: Du får denne (godteribiten) når du har drukket dette (viser vannskvett med medisin i).

Medisinen går rett ned den!

Jeg har brukt denne metoden siden ho var rundt året:-D

Jo verre medisin,jo bedre belønning.

Skrevet

Når junior fikk pencilin for ett par år siden blandet jeg den i litt yogurt for det var det eneste jeg fikk i han. Snakket med legen mange flere gnager og hum sa at det fungere best om man får det i de ublandet, men går det ikke er alt lov. Prøvde med sjokolade bestikkelse, men det gikk ikke.

Skrevet

Minsten min har fått Imacilin mot ørebetennelse 2 ganger. Mye bedre siden det bare er en bitteliten dose, og den smaker ganske godt.

Har ikke vært vanskelig å gi han (regner med du har fått Apocilin?)

Skrevet

guttene mine var også slik når de skulle ha pencilin, men etter jeg har fått ery - max går d helt fint. de tar den uten noe problem. er helt forferdelig når gutten har d sånn, å jeg føler virkelig me deg. prøv å forbrede han litt før han skal ta medisinen. vanskelig dette.

Lykke til og god bedring til gutten din:)

Skrevet

Jeg hadde samme problemet da sønnen min var yngre, og det var med all medisin, god eller ikke.

Jeg surret han inn i et teppe slik at han ikke kunne slå og sparke, tortilla style. La han over fanget og holdt han for nesen til og sprøytet medisinen langt bak i munnen helt på siden. Han var alltid veldig fornærmet etterpå, men det fungerte raskt og effektivt uten mye hyl og skrik. Medisinen måtte han jo få i seg det var ikke noe særlig stas den gangen det ble innleggelse og intravenøst.

Det er ikke noe hyggelig, det skjærer i hjertet, men det blir stort sett mye bedre når de blir eldre. Lykke til og god bedriing :)

Skrevet

Bland det ut i sjokkomelk og si: du får IKKE drikke dette" he he..Omvendt psykologi..

Ikke tving det i han..han kan få det i lungene og bli skikkelig syk.

Skrevet

Vi har blanda flytende pencelin i saft, litt brus, juice, ja rett og slett noe med en annen smak i... bare litt sånn vi vet barnet drikker det opp!

Barnet her visste ikke at det fikk medisin engang da vi gjorde det på den måten.

Skrevet

Jeg pleier å gi med engangssprøyte og "skylle etter" med sanasol, det tar smaken. Forklarer dem at dette må de for å bli friske, og vært bestemt og holdt dem fast om nødvendig. Bedre å bare bli ferdig med det, og så få trøst/belønning etterpå.

Skrevet

de kan få det i lungene? De kan jo ikke bare "få det" i lungene.. Det skal litt til for at de skal aspirere det til lungene altså..

Jeg bruker tvang, med sprøyte langt bak i svelget.. Premie etterpå =)

Skrevet

Det var da voldsomt så like nick vi hadde da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...