Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Må si jeg er litt sjokkert over hvor mange som svarer at barna deres skal ha joggesko på 17 mai! Ville dere selv stilt i finklær og joggesko? Hvis ikke hvorfor skal barna deres det? Et par finsko koster ikke mer enn 200kr både til jenter og gutter. Så det kan jo ikke være kostnaden heller som gjør dette...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Har du prøvd å gå flere kilometer i pensko til 200 kroner eller? Hvis du ikke har vondt i bena da skjønner jeg ingenting.. Skikkelige pensko som er gode å gå i koster fort fra 500 kr og oppover også til barn, så mye bruker jeg ikke på sko som bare skal brukes en håndfull ganger i løpet av sommeren. Sa kjøper jeg heller nye joggesko (helst ensfargede) som de kan løpe rundt i hele 17.mai uten å få gnagsår eller vonde ben!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Jeg foretrekker barn med komfortable og sunne føtter når de går ute hele dagen. Til bursdager, konfirmasjoner, ,julaften ol brukes pensko.
Anne-B. Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Hensynet til små barneføtter går foran det meste. Min erfaring er i alle fall at datra på 6 heller går for utseende enn å tenke på langsiktig komfort. Jeg hadde ikke stilt opp i joggesko og bunad nei, men så ville jeg prøvd adskillig flere par før jeg gikk hen og kjøpte et.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Det finnes da fine sko som ikke koster 500kr som man kan gå i en hel dag. De minste barna blir vel trillet i vogn i toget også. Hva med bunadssko til barn da? De er vel ikke stort bedre. Det er ikke kritikk dette innlegget. Jeg bare lurer på hva som er årsaken. Og jeg ser poenget med at barna skal ha det bra hele dagen uten å få vondt. Men jeg kunne likevel ikke latt mine barn gå i joggesko. Må da finnes et litt bedre alternativ. Eller har de dongeribukse de barna som også har joggesko på seg?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Jeg gikk alltid i joggesko på 17.mai da jeg var liten, for at de skulle være gode å gå i. Men jeg ønsker at mine barn skal gå i pensko når den tid kommer, så håper jeg klarer å finne sko som er gode å gå i OG er pensko.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Jeg hadde aldri fått på eldste pensko, og vil heller at de skal ha behagelige sko. Dessuten er det kjedelig å betale 200 kr for et par sko som brukes en gang, kanskje til og med bare en halv dag siden de er så vonde.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Fordi det er viktig at de ikke får vonde føtter og gnagsår når de går tog. Det er vanlig å få det av nye sko. Det finnes da virkelig viktigere ting enn utseende. Ta deg sammen.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Det syns jeg høres litt skremmende ut. At allerede som seks år så vil du heller se gjennomført matchende ut, enn å ha behagelige lekesko...
blond Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Den ene skal ha pensko, den andre mørke joggesko som ikke er brukt før. Ville gjerne hatt pensko til begge, men 500,- ekstra for noen timer synes jeg er drøyt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Det syns jeg ikke høres rart ut i det hele tatt. Jenta mi har i alle går elsket pensko, kjoler, kle seg ut osv. Små jenter elsker å se ut som prinsesser vet du;) Det er ikke jeg som har oppmuntret til det heller.
Anne-B. Skrevet 14. mai 2010 #12 Skrevet 14. mai 2010 Du hallo, det er da ikke det minste skremmende. Det har kun med å gjøre at man ikke tenker langsiktig. Jeg har sjøl kjøpt sko i voksen alder som ikke har sittet som støpt, bar ok, men som var så fine at jeg bare måtte ha dem, og så viste det seg at de var helt forferdelige å ha på etter kort tids bruk. Og forsåvidt skrev jeg jo ingenting om matchende sko i forhold til verken bunad eller noe, skoene kunne like gjerne vært i neongrønn plast for hennes del.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Ja skjønner at det er drøyt. Vi har ofte vært i flere konfirmasjoner, bursdager osv i mai/juni, så pensko til 17 mai er blitt prioritert. HI
litenmensøt Skrevet 14. mai 2010 #14 Skrevet 14. mai 2010 Jeg kan fint gå med vonde sko 17.mai men det synes jeg barna kan slippe. Henger du deg virkelig opp i om barn har på seg joggesko? Ja til fornøyde barn på 17. mai! :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #15 Skrevet 14. mai 2010 I en pen lys bukse, skjorte og mørkeblå joggesko er 6-åringen min mer enn pent nok kledd for 17-mai feiring. Han er også behagelig kledd for først å gå 2 km i tog, så leke i minst to timer på skolen og til slutt løpe og leke på "løkka" med naboungene på ettermiddagen. Hadde jeg kjøpt noen stive og vonde pensko til 200 kroner som du foreslår, måtte han ha byttet sko etter toget fordi bena var vonde. Hva er vitsen for å utsette ungene for det?
blond Skrevet 14. mai 2010 #17 Skrevet 14. mai 2010 Det hadde jeg også gjort dersom det var flere anledninger så lenge skostørrelsen passet.
Verbena Skrevet 14. mai 2010 #18 Skrevet 14. mai 2010 Jeg orker faktisk ikke å kjøpe sko som blir brukt en gang for så å stå til pynt i gangen i et år også er de for små! Gutta har fått nye helt svarte joggesko, som i mine øyne er kjempe pene og i tillegg er de super behagelige å gå i. Ikke kommer jeg til å ta på meg ubehagelige finsko på 17.mai bare for at alle andre skal synes at det er pent nok, ikke i morgen når vi skal i konfirmasjon heler. Jeg er egentlig opplært til at på sånne dager skal man ha pene sko, men siden jeg har endel problemmer med hoftene og ryggen så velger jeg å drite i hva jeg er lært opp til å heler la kroppen min ha det behagelig. For jeg finner ikke pene sko som jeg klare å gå en hel dag i uten å få så vondt at jeg har problemmer med å fungere i minst en uke etterpå, som ikke koster flere tusen kroner. Tro meg jeg har testa. Så på 17.mai blir det helt nøytrale mørke joggesko til mor også her i huset. I konfirmasjonen vet jeg ikke helt hva jeg velger, men behagelig skal jeg ha det uansett. Så får bare 17.mai og konfirmasjons politiet skyte meg!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #19 Skrevet 14. mai 2010 Begge ungene har bunadsko, men vi kommer til å ta med joggeskoene. I fjor var det kun eldste som var stor nok til å gå i toget. Noe hun gjorde med bunadsko hele veien. Da toget var ferdig sa hun i fra om at hun hadde vondt. Da hadde hun blødene sår bak på helen. Det vil jeg ikke i år. Stakkars jenta mi:o(
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #20 Skrevet 14. mai 2010 Kjøpte nye budnadsko til minstemann i fjor, 1 mnd før 17 mai, prøvde de å alle greier passa godt. Men da 17 mai kom passa de ikke lengre han hadde vokst 2 str på 1 mnd (har jeg aldri hørt om før ) så da blei det joggesko til budnaden, selv om han hadde knebukse å strømper, han sprang og var kjempe fornøyd, det er kjempe mange fine joggesko som passer, å det er bedre at barn kan være barn , det er dems dag, de skal få leike å kose seg, ikke gå i sko og klær som man må stå rett opp og ned i.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #21 Skrevet 15. mai 2010 Jeg bare spør her om det er så vanlig. Jeg har ikke akkurat vært opptatt av hvilke sko barn har på 17 mai ellers ville jeg vel lagt merke til det, at joggesko er normalt til finklær. Jeg kan bare ikke huske at jeg selv noengang har gått i joggesko på 17 mai og har vel tatt med meg denne holdningen når jeg nå pynter mine barn. Jeg er ikke så opptatt av hva andres barn har på seg, mer hvordan mine egne fremstår. HI
Mom2Two Skrevet 15. mai 2010 #22 Skrevet 15. mai 2010 Det jeg synes er ille er foreldre som går i gode pensko selv, så kjøper de billigste pensko til ungene som skal gå langt i tog. I Oslo går ungene langt altså, særlig de som går på skole i Sentrumsnære områder, som får frem og tilbake til byen i tillegg til selve togrunden. Det er ikke godt å gå ei mil i billige lakksko fra Økonomisko!! Eldstemann har veldig gode Ecco pensko (nøytrale, svarte), og han har hatt dem på de andre årene på 17. mai. Men nesten alle de andre ungene går med joggesko, så i år sender også jeg guttungen i joggesko, så får han heller ta på penskoene etter toget. For å være ærlig synes jeg det er verre med de som pynter ungene i olabukse osv.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #23 Skrevet 15. mai 2010 ja, tror det er veldig vanlig. Mine barn har alltid fått nye joggesko til 17.mai. Skulle virkelig ønske jeg kunne bruke joggesko selv også på 17.mai. Får alltid gnagsår av bunadskoene, og nå kom jeg akkurat på at jeg glemte å kjøpe gnagsårplaster også. Får satse på at mamma redder meg i år også.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #24 Skrevet 15. mai 2010 Ja jeg legger også merke til det om noen kler barna i olabukse. Særlig er det guttene som ikke blir pyntet noe særlig tror jeg. Har alltid kjøpt bra pensko til ungene også. De har aldri hatt vondt i føttene på 17 mai. Bruker ofte å kjøpe sko på salg på nettet fra sverige. Da koster pensko til 500kr plutselig 250kr.Når kursen blir regnet om blir det enda billigere enn prisen som er oppgitt og det er rask levering og ingen toll. Eller jenta har fått "pensko" i bursdagsgave til noen, siden hun har bursdag i disse tider. Når jeg snakker om pensko til jenter mener jeg ikke lakksko. Men litt finere sko enn joggesko f.eks ballerinasko, fine sandaler o.l. som de kan bruke resten av sommeren også. Til guttene er det kanskje verre. Det er det kanskje enten pensko eller joggesko som finnes. HI
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #25 Skrevet 15. mai 2010 Hehe... pensko på 17. mai? Jo, kanskje hvis det ikke snør! - og hvis vinden ikke blåser surt, selvfølgelig. Men det er kalde gufs langs bakken når det fortsatt ligger snø i hauger langs veien, ifølge fornuften burde vi faktisk bruke sherrox! Men barna liker 17. mai, og sherrox passer dårlig til penklær, så vi enes om joggesko, intet mer, intet mindre. Det handler like mye om helse som om komfort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå