*LillaMeg* Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 På dagtid, hvor sover deres små da? Tenker da nyfødt og litt eldre.. Jeg har min i vognbag i stua, eller ute, men føler at det kanskje blir litt for bråkete og varmt i stua.. :s Har dere leggerutiner når dem er så små? Altså, tar på pysj, og legger de inn i senga på kvelden? Noen tips til å snu døgnet? Nå er min bare 15dager, men på dagen så sovner han så lett, på natta sovner han ikke lett i det hele tatt, og kan være våken lenge før han sovner, uansett hvor mye mat han har fått i seg, og ren bleie..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 I starten har de fleste babyer en helt annen døgnrytme enn oss, men dette går seg til etterhvert. Men kan ikke forvente at de snu døgnrytme når de bare er 15 dager gammel. Vår sovnet ikke før i 3 tiden på natten de første par månedene. Etterhvert tok hun gradvis tidligere og tidligere kveld uten at vi gjorde noe spesielt for å få det til å skje. Gikk automatikk i det. Rundt 4-5 mnd alder tok hun kveld kl 19 om kvelden. Vi stresset aldri med rutiner, de har kommet av seg selv, og ble veldig regelmessige rundt 4-5 mnd alder. Det sies vel at man ikke skal prakke på små babyer rutiner før de er 3 mnd. Noen babyer er rutinebabyer fra de er nyfødt, mens andre bruker lenger tid. Som sagt, alt gikk av seg selv hos oss. Men vi tok nattdrakten på i 21-tiden om kvelden. Det var vel det eneste vi gjorde. På dagtid sov hun i vugga den første tiden. Etterhvert ville hun ikke sove der. Hun måtte sove inntil meg eller pappan hele tiden. Ganske slitsomt. Etterhvert tok vi i bruk vogna og da ble det mye bedre. Der sov hun kjempegodt. Så hun sov i vogna både natt og dag frem til hun var omtrent 4 mnd. Da begynte vi å prøve sprinkelsenga igjen (noe som ikke var en suksess i starten), og da gikk det fint. Jeg synes det var greit at hun sov i stua fra starten av. Det gjorde at hun var vant til litt bråk og at vi slapp å liste oss og bruke hviskestemme store deler av dagen. Men noen babyer er kanskje mer ømfintlige for bråk enn andre selvsagt. Hvis jeg skulle gi noen råd ville jeg bare si at du bare må følge babyens egne rutiner inntil videre, selv om de ikke tilsvarer våre rutiner for natt og dag. Det vil selvfølgelig være noen som råder deg til å innføre rutiner med en gang, fordi det funket på dem, men dette tror jeg kommer mer an på babyen enn at man er streng med rutiner. Uansett, så går det meste av seg selv etterhvert, hvis ikke kan man så smått starte med rutiner rundt 3 mnd. Det er ihvertfall det helsesøster og småbarnsbøker anbefaler. Ellers må du bare gjøre det som faller naturlig for deg. Jeg har stort sett fulgt min magefølelse, og det har gått veldig veldig bra I det aller fleste tilfeller. Har selvsagt måtte spørre om råd noen ganger her inne jeg også Lykke til!
*LillaMeg* Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar.. Ja, er nok litt tidlig med ordentlige rutiner, nå følger vi jo hans egne rutiner.. Håper det går seg til etterhvert.. Sprinkelsengen var ingen suksess her heller, han vil kun sove i den når vi gjør den mindre med tepper og dyner rundt han, tror den er litt stor for han.. Heldigvis er han ikke ømfintelig for lyder.. Litt greit å vite hvordan andre gjør ting og..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå