Gå til innhold

Jeg er visst blitt gatas slemmeste mamma.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei det var overdrevent men..

Vi bor i et tett byggefelt med maaaaange barn. Og her florerer det med is og snop hos naboene (de andre med barn). Jeg prøver å holde igjen litt siden det er så mye og jeg har lyst ungene mine skal ha et sunt kosthold. Prøver altså å holde på snopet til lørdagsbarneTV. Fredager har vi kveldskos med potetegull. Ellers kake og kjeks ved besøk etc.. Jeg er IKKE hysterisk, langt ifra. Idag tok jeg jentene mine ut og for å spise softis. og den var SVÆR! :)Koste oss.. Vi reiste hjem og da får de på rappen to is fra andre naboer. Altså nå har de spist 3 is, og det før middag! Og nabojenta får spise snop hele uke (4år) og deler gladelig ut til mine jenter hver enste dag.

Hvordan takle sånt? Jeg er den mammaen som aldri deler ut noe tydeligvis (altså ikke populær hos barna på den måten), men det er jo fordi alle andre gjør det.

Takke seg til et hus på landet langt borte fra naboer (av og til)..hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, hadde jeg bodd der hadde jeg nok toppet deg. jeg ville sagt nei for unga jeg, til den isen før middag. Og så ville jeg ha sagt fra til naboene om at de gjerne får proppe egne unger med sukker, men mine skal få vokse opp med helsa i behold:)

Skrevet

Hvor gamle er barna dine?

Er barna ca under 10,og det er før vanlig middagstid,så spør alltid jeg foreldrene om barna kan få is.

Skrevet

Det er omtrent slik her også. Men det er spesielt en som mener at hun bare gjør dette for å være snill, og alle barna synes jo at hun er så snill så da må hun fortsette. (Vis meg et barn som ikke liker de som alltid gir de snop når de kommer da!)

Jeg har til og med tatt det opp med henne, men da fikk jeg noe av det jeg nevnte over til svar. Barna kommer jo til henne og spør etter noe snop, så da må hun jo bare gi de det da..

Jeg synes ikke noe om at mine barn får godter på bygda hver eneste dag (og gjerne i mengder), men i og med at det ikke nytter å si dette til henne vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre nå.

Skrevet

Det er jo hun som har stelt det i stand slik at barna kommer og tigger om snop. Hun kan vel bare la være og kjøpe inn en stund da...

Hun er vel ensom, men ikke riktig å "kjøpe vennskapet" til barna i nabolaget med snop?

Skrevet

Jeg hadde nok vært mye strengere enn deg:) 3 is på en dag er ikke ok her i huset. Og man vil jo som deg gjerne være den som koser seg med barna sine og tilbyr dem is av og til.

Vi har avtale med naboene her at de alltid skal spørre, og det fungerer fint. Både barn og voksne spør. Flere ganger har jeg sagt nei og det blir akseptert.

Jeg har en datter som er litt rund så jeg er veldig nøye med hva hun får, dvs selvfølgelig skal hun få is og godt på lørdager, 17.mai etc men ikke ubegrenset.

Selv er jeg nok også dårlig på å dele ut godteri, men jeg er flink til å lage smoothies med frukt, youghurt og knuste isbiter til barna her. Det er veldig populært:)

Skrevet

Takk for svar.

Nå har jeg nettopp hatt dem inn til middag. Hva spiste de? nesten INGENTING! Og jeg fikk vite at det var enda en is de hadde fått. Altså 4 is før kl. 1600! Jeg blir gal av dette jeg...ikke nok med det. Skal love dere at før kvelden er omme så har det florert med kjeks o.l. også.. Og verre blir det når sommeren kommer for fullt.

Synes det er dumt ja..jeg blir den strenge mammaen som må holde igjen, mens andre blir de "snille"... Jeg elsker å overraske jentene mine jeg med noe godt av og til. da setter de mer pris på det. Men før jeg har fått satt ut deilig kjeks og god saft så har de allerede spist det hos en nabo!

den eldste på 7 spurte yngste på 4 en dag: hvem synes du er snillest av "xxxxxx"(=nabomamma) og vår mamma? det ble nabomamman det gitt. Det skjærer litt i et mammahjerte da...

Jeg synes det er dumt å si at de ikke får også. Da får de andre barna men ikke mine...det blir ikke populært i alle fall. Men det er vel det som må til for at de skal holde seg sunne..

HI

Skrevet

Hvorfor ikke ha ett møte om dette i velforeningen? Slik at dere foreldre kan bli enige om retningslinjer.

Antagelig er det ikke bare deg som sliter med dette. Det kan jo være farlig og, om ett barn har feks diabetes.

Skrevet

Vi har helt klart isgrenser, omtrent som du har. Og ungene får beskjed om at de ikke skal spise is rett før middag, ikke hos andre heller. Ismasing er absolutt ikke akseptabelt, og merkelig nok er det ikke våre barn som maser. Våre barn vet hvor grensene går og det får nabounger også vite. De har ikke vondt av det.

Om sommeren er det mer is, men holder det til smoothievarianten/saftis laget av juice.

Skrevet

Min datter aksepterer riktig så fint at hun ikke alltid får is når nabobarna får. Det er blitt en vane her.

Muligens du kan kjøpe slike saftispinner i plast hvor du kan fryse saftis selv. Det har jeg gjort noen tidligere somre. Det er faktisk greit å servere syns jeg da. Mye sunnere enn fløteis og barna vet jo da at de har et spennende alternativ hjemme.

Men du må også gi klar besjed til de voksne i gata.

Lykke til:)

Skrevet

Syns du må stramme opp både dine barn og nabodama!! Det er jo du som bestemmer. Fy så irriterende. Men som sagt, du har et ansvar selv, barna dine kan ikke ta i mot is fra andre uten å soørre.

Skrevet

Kanskje du kan bli den mammaen som deler ut oppskjært frukt?

Fire is før middag er ikke bra.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er den mammaen som bygger hytte med guttene. Gjett om jeg er populær da! ("Kommer du ut snart eller?" spurte en kompis av sønnen min da jeg listet meg inn midt i prosjektet for å lage kveldsmat.)

Og så er jeg den mammaen som har egen kostymekiste som ungene får kle seg ut i og vise teaterstykker for. Også naboungene. jeg har sett mange dramaer gitt!

Og så er jeg den mammaen som ikke er redd for å bli forbanna når jeg ser noe som er urettferdig, risikabelt eller generelt dårlig oppførsel.

Da er jeg ikke veldig populær. Men det driter jeg i.

Og for mine egne barn er jeg den mammaen som leser høyt og synger hver kveld, i en eksklusiv halvtime som bare er kos. Da er det mye kyss og klem, og mitt mammahjerte ville forholde seg uforandret om noen unger, egne eller andres, syntes nabodama er snillere. For jeg er den mammaen jeg har ønske om å være. Streng på noen ting, raus på andre.

Skrevet

Jeg har blitt vist blitt populær blandt naboungene, og jeg gir ikke godt. Småis har det vært noen av om dagen, men det er bare pga at meg og min mann har måtte gjøre noe ute i hagen så da er det greit å bruke når maset blir for stort. Vi pleier ikke å ha is i frysen, så naboungene er ikke vant med is hos oss. Men frukt i lange baner er de vant med.

Kutter opp frukt og grønt og serverer på ett fat, og det faller i smak kan man si. Godt koser vi oss med når vi har lyst, vi deler ikke ut til nabounger.

Skrevet

Bare sunne og fornuftige damer her inne......Morsomt :o)

Skrevet

Cluet er at som mamma er det ens jobb og gjøre ungene sine lykkelig. Ved og fore opp og fete opp nabobarna er det stor sannsynlighet for at mine barn blir de smarteste, slankeste, peneste og dermed mest populære barna på skolen..

Trodde dette var noe man lærte på barsel..

Det er verdt noen kroner i is det altså.....

:o)

Skrevet

Dette med å ikke skulle spise is før middag er en sønn tidlig etterkrigsgreie, barn skulle spise seg mett på næringsrik mat før de dyttet i seg annen vomfyll.

Slik vi kjenner is, er det ikke akkurat mangel på næring, dessuten vet vi at alle måltidene barna våre får i seg i stor grad er sammensatte på dne fornuftige måten.

Så argumentet om å ikke spise is før middag er litt utgått på dato.

Ut over det er det din rett som mor å bestemme hva barna dine skal ha i seg, men ville bare minne om hvor dette med "ikke noe annet før middag" kommer fra.

Skrevet

Halloooooo 11:50! Etterkrigsgreie. Godt å høre at de var like fornuftige etter krigen som vi er i dag. Merker utrolig godt på ungene om de har hatt en fornuftig dag i matveien, eller om det har blitt mye rart før middag (les da; i stedet for middag). Mine barn spiser ikke dersom de ikke er sultne, og de blir fort mette av en is, kjeks, godteri eller kaker. Og siden du refererer til krigen. Hva tror du egentlig de hadde av godsaker i etterkrigstiden, i forhold til hva ungene er vant med i dag. Vi må ta ansvar for hva barna våre får i seg, dersom vi ønsker å være gode foreldre.

Skrevet

Kan du lese?

Det er jo derfor jeg skriver at is er næringsrikt - i motsetning til hva man kunne fylle magen med i etterkrigstiden. Nettopp derfor var det om å gjøre å sikre at ungene fikk i seg riktig næring, og ikke fyllte opp med tull. Skjønner du nå???

Man skal være temmelig historieløs for ikke å kunne se hvor slike ting stammer fra.

Skrevet

Haloooooo 12:33 (halloooo er bare såååå ung alenemor)

Dette kan da ikke være nytt for deg? Etterkrigstiden, vet du. Den tiden etter 2.verdenskrig hvor mødre måtte detaljstyre næringsinntaket for å sikre at barna faktisk fikk vokse opp,,,, Ringer det en bjelle?

Skrevet

Det er mulig dine is er næringsrike...men jeg mener fremdeles at vi har utrolig mye tull vi kan fylle i magene på ungene våre. Hvor ofte drikker barna våre brus, spiser godteri med diverse fine E-stoffer, kjeks, som er ekstremt usunt, boller med null næring, sjokolade osv...

Hva var det egenlig de fylte opp magene til etterkrigsbarna med som var så lite næringsrikt... og hvor ofte tror du de barna fikk "noe ekstra". Mine besteforeldre snakker fremdeles om hvor fantastisk det var å få bananer og ikke minst apelsin i sin oppvekst...

Er nok temmelig historieløs jeg...beklager.

Skrevet

Jeg skal være enig i argumentet om næring i is på en supervarm sommerdag hvor ingen orker tanken på mat.

Men alle andre dager vil jeg ha litt kontroll på hva barnet mitt faktisk får i seg av næringstoffer.

Så her er det måltider før dessert/godteri (iskrem er faktisk en dessert eller godteri) som er hovedreglen.

Jeg kan gjøre unntak på lørdager, siden barnetv godt ikke fungerer opptimalt med leggetid halv åtte:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...