Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Babyen min på 3 mnd har begynt å tygge mye på hånda si. Hun drar alt hun får tak i opp til munnen. Svigermor så dette igår, og sa at det skyldtes tenner. Så nå har hun tatt med seg babyen ut på apoteket for å kjøpe sånn man smører på gommene + bitering. I følge svigermor fikk visst sønnen hennes tenner da han var 3 mnd, og sluttet med bleier da han var 9 mnd. Jeg tror ikke dette er pga tenner, men tør ikke si imot svigermor.. Jeg tror babyen bare er nysgjerrig og utforsker ting. Hun har jo nettopp funnet ut av hånda si. Så nå skal svigermor smøre munnen til babyen med forskjellige ting "sånn at ikke tennene klør". Jeg vil ikke det, men tør heller ikke si det:-/
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Både jeg og min baby fikk tenner v 3-mnd alder!! Så det er ikke utenkelig, og også arvelig.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Du er mammaen og det er jobben din å si fra og si nei til det du ikke vil at skal gjøres med babyen din. Beklager at det hørtes litt strengt ut men sånn må det være. Jeg tror også det bare er utforskertrang. Min baby gjorde det samme i samme alder og han fikk ingen tenner før han var 6-7 måneder. Så slutta han ikke i bleie før han var passert 2 heller, det er vel for sent for svigermora di:) Det er tøvete å smøre på medisiner i en munn som ikke er vond. Si nei, evt ikke ta med barnet bort dit så ofte...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Ja, det kan godt være tenner, men kan også være at hun bare er nysgjerrig og vil smake på alt. Gutten begynte med det når han var 3 mnd, men fikk ikke tenner før han var 6 mnd. Jeg selv fikk tenner når jeg var 6 uker, ei venninne av meg sin datter hadde en tann på vei ut når hun ble født. Kjenner også en som først fikk tenner når hun var 9 mnd. Her varierer det mye.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 HI Men hvordan vet man om det er tenner som er på tur, eller om det bare er utforskertrangen som melder seg? Svigermor får "bekreftet" mistanken sin hver gang hun ser mini ta hånda opp til munnen sin. Jeg trodde det var vanlig at babyer spiste på hånda si jeg.. Hun har begynt å sikle en del, er det et tegn på tenner som kommer snart? Når hun skal spise fra flaska, så leker hun av og til med tute, og "tygger" på den. Ellers, så gråter hun ikke noe særlig eller noe slikt..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 kjenn etter på gommene hennes, buler det, eller skimter hvitt, så er det tenner gitt Alex begynte med tenner tiiiidlig, husker det så godt fordi vi brukte dentinox på ham ved 2 mndrs alder, og da ble han litt pussa Legen smilte bare når vi fortalte det, og sa at det hendte til tider Ikke noe farlig! Så det er godt mulig det er tenner. Og babyer kan bli bleiefri ved 9 mndrs alder hvis man jobber hardt nok for det, men det er ikke fordi babyen skjønner det, emn fordi mamma'n er OBS som juling på når barnet pleier å bæsje/tisse, og setter ham/henne på potte/do til riktig tid. Det er kun semantikk vettu
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Når det er tenner blir de ofte litt sure, vil kanskje ikke spise så mye, vansker med å sove osv. Det at de putter ting i munnen er måten de utforsker ting på. Dess nærmere kroppsdelen er hjernen, dess fortere får de kontroll på den. Munnen har hun ganske god styring på, derfor brukes den til utforsking. Så kommer hendene og om en stund oppdager hun at hun har føtter også, da er det DE som skal smakes på helt uten at det er noe galt med beina av den grunn:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 min begynte å tygge på hender rundt 3 mnd, fikk tenner da han var rundt 7 mnd, gommer kan klø uten at det er tenner på vei, samt at de bruker munnen til å utforske, du må bare se i munnen eller kjenne på gummene om det er noe på vei, ingen annen måte som jeg vet om
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Selvfølgelig kan det være tenner, men det trenger overhodet ikke være det heller. Noen unger tygger på alt og sikler litervis i mange måneder før tennene endelig kommer gjennom, mens andre har tenner som bryter gjennom med en gang. Men synes du skal google middelet til å smøre på tennene, da vil du finne dokumentasjon i massevis på at dette ikke er anbefalt å bruke så mye av. Helt greit med biteringer, det kan ungen få i tonnevis, men dette middelet til å smøre på tennene er en bedøvende medisin. Man bruker ikke medisiner unødig! Akkurat i det tennene skal til å bryte gjennom kan det bli smertefullt for barnet, og da kan man bruke dette middelet om barnet gråter mye og ikke får sove på natten f.eks. Men de aller fleste barn kommer seg gjennom dette helt uten medisiner. Har selv fire barn, og kun det ene av dem ble såpass utolig og viste tydelig tegn på smerter at jeg smurte ørlittegrann på tannkjøttet et par netter. De andre fikk tenner uten store smerter eller problemer. At ungen tygger på hånda si er ikke god nok grunn til å gi bedøvende og smertestillende medisin! Dette er det bare du som bestemmer og du bør si klart fra til svigermor. Du trenger ikke være ufin, men si som sant er at forskning viser at overdreven bruk av disse medisinene ikke er bra, så du vil ikke at barnet skal få det før det evt viser tydelig tegn på smerter. Du vet at om barnet får for mye av dette middelet i munnen kan både tunge og svelg bli numment og bedøvd, ikke akkurat behagelig for den lille... Men lillesøsteren min ble forøvrig født med en tann, så det er ikke umulig at din lille har en på vei. Er likevel ikke sikkert det er behov for medisin.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Hi Hva skjer om man smører på det middelet på gommene som skal lindre smertene når tennene vokser ut, hvis tennene IKKE er på tur?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Det skjer vel ingenting, med dette middelet består nesten utelukkende av sprit, pluss litt av noe annet som er bedøvende. Hvorfor i alle dager skal en unge gå med nummne og bedøvde gummer om det ikke har smerter der? Gråter barnet og har vondt? Om ikke dropper du medisiner! Har hørt en skrekkhistorie hvor et barn fikk pustevansker pga dråper av dentinox bak i svelget, men tror ikke det er vanlig. Det hadde ikke blitt solgt reseptfritt over disk om det var direkte farlig. Men man tar ikke paracet om man ikke har skikkelig vondt i hodet, så hvorfor gi et barn dentinox når det ikke har særlig smerter. At et barn klør litt i gummene og sikler er helt vanlig, det er mange tenner som skal frem så dette holder gjerne på i månedsvis. Kan jo ikke konstant gi bedøvende medisiner. Spar det heller til evt våkenetter med skriking pga tannfrembrudd. Jenta mi driver også å får tenner nå, har noen store, røde hovne kuler i tannkjøttet og jeg kan skimte en hvit tann rett under huden. Men hun gråter ikke, hun spiser og sover som normalt så da gir jeg ærlig talt ikke medisiner heller. Hun tygger på alt mulig og sikler flere smekker om dagen kliss våte, men det er helt normalt.
Anne-B. Skrevet 14. mai 2010 #12 Skrevet 14. mai 2010 Er det svigermor sin unge? Tør du ikke si fra, så må du bare godta at hun styrer. Ikke begynn med noen smøring av gommer før han evt. trenger det, dvs. har vondt ved tannfrembrudd. Og selv om det klør i gommene nå, trenger ikke tennene komme før om et par mnd.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Det kan godt være tenner som er på tur, men det kan ta flere mnd før de kommer ut. Men jenta mi var vel 3 1/2 mnd når hun fikk de første 2 tennene, nå er hun 8 mnd å har 6 tenner:-) fikk selv ved 3 mnd alder..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå