Gjest Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Sitter her og sliter med en skoleoppgave og trenger sårt hjelp. Så dersom det sitter noen der ute med godt innblikk i økonometri så føl dere frie til å hjelpe. Det jeg lurer på er: Ved en analyse av relative lønninger, si offentlig lønn mot privat lønn, hvorfor må jeg pålegge en restriksjon om elastisitet lik 1 på den private lønnen?
Mjølkekua Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Godt spørsmål. Lenge siden jeg hadde dette faget, men tenker at det kan ha sammenheng med at lønn forhandles (eller burde forhandles) i offentlig sektor først, slik at eventuelle reguleringer i privat sektor vil være et resultat av (en mer moderat) lønnssetting i offentlig sektor. Hvorfor lik 1 kan jeg ikke svare på men er kanskje for å gjøre det enkelt? Mulig jeg er på jordet her nå altså, er 4 år siden...
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar:) Jeg har sittet og tenkt og lurer på om det kan ha med substitusjon å gjøre? At for å estimere den relative lønnen må man pålegge en forutsetning om at substitusjonselastisiteten mellom de to lønningstypene er lik 1. Det virker da logisk, eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå