*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Gutten min ligger jo i senga si om natta(bortsett fra de siste to ukene når han har ligget i vogna,fordi vi ikke har bodd hjemme på 2 uker.), men når kan senga flyttes inn på eget rom? Og når er det ikke ok at han sover i vogna i stua på dagen`? (når må de legges i senga på dagen når de skal sove?)
Aleana Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Jeg har ikke kommet så langt ennå selv, men jeg tenkte å kanskje legge lillegutten på eget rom når han har sluttet med nattammingen. Men der må jeg nesten se det litt an også, hvis det blir slik at han våkner og må få flaske med vann om natten feks, så kan det være jeg venter litt til. Det er også pga at vi må legge gutten i etasjen under oss når så langt kommer, så det blir litt avstand mellom rommene. Når det gjelder soving på dagtid, så tenker jeg at jeg dropper ikke bagen i stuen før han er for stor for den. Jeg har lest et sted at de små kan legges i sengen på dagtid allerede når de har fått inn døgnrytmen, uten at jeg vet om det stemmer helt da.. Men jeg har ikke forsøkt selv ennå, synes det egentlig er helt ok at han sover i bagen i stuen (eller et annet rom så klart, hvis jeg tenker å være et annet sted enn stuen når han sover). Dette var jo ikke noe "fasitsvar" siden jeg ikke har forsøkt selv ennå, bare de tankene jeg har gjort meg opp rundt disse tingene :-)
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Det finnes jo ingen regler for dette:-) Å sove i vogna på dagen er jo veldig praktisk da, hvis du plutselig må ut en tur. Vi flyttet datteren vår, som nå er 4, på eget rom da hun var 4 mnd. Nå har vi fortsatt bare 2 soverom, så gutten vår på 5 mnd ligger på samme rom som oss. Men når vi flytter skal han også inn på eget rom. Noen legger babyen på eget rom med en gang, andre venter til de er 1 år. Forstyrres nattsøvnen av at dere deler rom er det jo greit å flytte han nå.
Leandermamma Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Legg han på eget rom når det føles rett for dere. Eldste her ble lagt på eget rom da han var 6 mnd for "alle" sa at da ville han slutte å våkne ørten ganger i løpet av natten..... Det hadde overhode ingen effekt her. Yngste ligger fremdeles på vårt rom, og han er 7 mnd. Han sover til og med sammen med meg etter første nattmåltid! ( fyfy..hihi!) Han kommer ikke til å flyttes på eget rom før han sover så godt som rundt om natten, uansett hvor lenge det blir til. :-)
Leandermamma Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Glemte å si at å sove i vognen kan de gjøre så lenge det er plass til dem i vognen! Er jo kjempe praktisk å ha et barn som sover i vogn på dagtid, så er man ikke så bundet til hjemmet og sengen hvis man en dag vil finne på noe i sovetiden.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Info hentet fra Landsforeningen uventet barnedød (LUB); Forebygging av krybbedød La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær. Vi har data fra en stor nordisk studie om krybbedød (NORSIDS: Plutselig spedbarnsdød i Norden, Sudden Infant Death in the Nordic countries 1990 til 1996) som forteller noe om dette. De fleste krybbedød tilfellene skjer innen 6 måneders alder, og tall fra denne undersøkelsen viser at det var langt flere av krybbedødtilfellene som ble funnet på eget rom eller på rom med søsken, enn tilfeller som ble funnet på foreldrenes soverom. Det viser seg at det i følge dette materialet er 50 % økt risiko for krybbedød dersom barnet under 6 måneder ikke er i foreldres soverom. Et viktig tilleggsinfo er at de fleste av disse barnet ble funnet i mageleie som anses å være den største risikofaktoren for krybbedød. Over 6 måneder er det vesentlig færre tilfeller, men også her er det påvist noe forhøyet risiko ved at barnet ikke sover på foreldrenes rom. Men denne er langt mindre enn under 6 måneder. På dette alderstrinnet spiller også andre faktorer inn som at barnet sover mer urolig, og lettere kan la seg forstyrre av andre lyder og at mor ofte sover bedre ved å ikke høre alle babyens lyder – hun ligger gjerne på ank og våkner av det minste grynt som barnet kommer med. http://www.lub.no/id/80244C7A42842796C1257689005046DB
ღMadame_mim ღ Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Vi har latt vesla sove på eget rom siden vi kom hjem fra sykehuset. Rommet hennes ligger vegg i vegg med vårt og siden huset er såpass gammelt er det så lytt her at jeg hører når hun våkner. Et lite klynk og jeg hører det. Hun er nå 2mnd og hun sover fremdeles i stua når hun sover på dagen. vet ikke helt når vi skal slutte med det.
Fifrildi Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 Jenta mi har sovet på eget rom siden vi tok henne hjem fra sykehuset. Vi har ikke plass til henne inne hos oss, og rommet hennes er vegg i vegg så vi hører henne godt uansett.
Rødhette <309+<312 Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Her lå vi ikke mini på eget rom før han var 8mnd, fordi vi hadde bare ett soverom. Men da var han veldig klar for eget rom, han ble forstyrret av oss når vi la oss om kvelden og våknet av den minste lyd. Og vi la han i sengen for å sove på dagtid når han var rundt 6mnd, han finner lettere søvnen i sengen og liker det litt mørkt og stille når han skal sove, men skal vi noe spesielt legger jeg han i vognen, han er veldig fleksibel
Lemonia Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 Gutten vår ble flyttet på eget rom (hadde ligget i egen seng fra dag 1) da han var 5 mnd. Da var han ferdig med mat om natten så da var det ikke lenger noen praktiske grunner til å ha ham på vårt rom og det var herlig å få rommet vårt tilbake igjen. På dagtid har han aldri sovet i vogn annet enn når vi har vært ute av huset. Hjemme sov han i en hengevugge og det gjorde han vel fram til ca 6 mnd, da gikk vi over til at han sov i egen seng på rommet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå