Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Jeg har kommet opp i matte (vgs. matte 3 året) og nå har eksamensnervene tatt helt over! Jeg lurer på: er det lett eller vanskelig å stryke på eksamen? Hva får man poeng for? Får man poeng om man har satt opp et reknestykke riktig, men fått feil svar? Noen som vet noe om dette og kan fortelle litt??
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Ja det er veldig enkelt å stryke i matte. I hvilke som helst andre fag også. Det er bare til å ikke lese det, så klarer du nok det uten problem. Personlig ville jeg heller satset på å bestå eksamen,men men hver sin smak
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Det viktigste er at du bruker riktig formel på riktig stykke. En liten regnefeil her og der tror jeg at går fint, men du bør kunne vise at du kan finne de rette formlene til de rette mattestykkene.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Ja, matte er det faget med høyest strykprosent. Dersom hele regnestykket gir 3 poeng, får du gjerne 1/2 poeng på å ha satt det opp riktig. Det skal ikke være mulig å stå dersom du setter opp alle stykkene riktig, og kommer frem til feil svar overalt - sorry..... Kanskje ikke det du har lyst til å høre - men lykke til!
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Du får jo ha med deg formelsamlinga og du har helt sikkert vært tilstede i flere mattetimer? Bare les oppgaven nøye og kontrollregn på svaret ditt fram og tilbake før du leverer så går det nok bra:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Jada, vi får ha med oss formelsamling, og alt vi bare orker av hjelpemiddler. Det vil si mattebøkene vi har gjort reknestykker i hele skoleåret, læreboka, formelbok vi har skrevet selv og gamle eksamensoppgaver med løsning fra fasit pluss kalkulator. Problemet mitt er at det er to deler. På første delen får vi ikke bruke noen hjelpemiddel, ikke kalkulator en gang. Her kan vi rissikere å få reknestykker fra første året på vgs, og det er 10 år (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) siden jeg gikk førsteåret på vgs. Jeg husker INGENTING av geometri og de andre tingene vi hadde da. Og uten hjelpemiddel blir den første delen (om vi får stykker fra førsteåret) helt umulig for meg. Jeg har ikke sjans å lære meg dette nå frem til onsdag.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 man får som regel poeng for riktig oppsatt stykke, og riktig tankegang, men noe trekk for feil svar. Det samme gjelder sammensatte oppgaver med følgefeil. Har du regnet litt feil i første del, og dette påvirker del 2, så får man noe trekk, men det viktigste er at du skjønner hvordan du skal regne og tenke på de forskjellige stykkene. men ja, det er lett å stryke på matte eksamen, men det er fordi det er mange som ikke skjønner matte, og dermed ikke får til tankegangen, og andre gir opp fordi de føler matte er for vanskelig. Gjør MANGE MANGE øvelsesstykker nå før eksamen, regn til kråka tar deg Det er eneste måten å pugge til en matteeksamen:) Mvh Lærer
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Litt sent å tenke på dette nå? Du har vel visst gjennom hele skoleåret at det er 10 år siden du tok 1. klasse, og at det var sjanse for å komme opp i matematikk? Hjelpemidlene dine er stort sett ikke til hjelp. Du har ikke tid til å sitte å bla i all slags bøker når du skal besvare oppgaven. Enten må du kunne det, eller så må du la være.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Har du ikke tatt matte som fag på 10 år? Og likevel tenker du å ta eksamen? Det hørtes ikke videre lurt ut, speseillt siden pensum antakelig har utviklet seg litt siden den tid. Og det å ikke ha tid til å gå tilbake på skolebenken er ingen unnskyldning, det finnes masse tilbud over nett som er like bra. Bare unngå NKI, bøkene deres er elendige i forhold til eksamenspensum!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Tenk på det som en tentamen, har du fått ståkarakter på tentamen får du det på eksamen også. Det er selvfølgelig lett å stryke, det er bare å svare feil det. Men om du ikke er helt på jordet regner du ihvertfall over halvparten riktig og da stryker du ikke. Trekk pusten, senk skuldrene og regn masse oppgaver nå mot onsdag. Hent gamle eksamensoppgaver på nettet og regn så mange du klarer. Antagelig vil du møte på lignenede oppgaver på dagen din og klare regne de. Jo mer hetta du får, jo mer stresser du og mer sannsynlig er det at du stryker. Ta det med ro, konsentrer deg og regn riktig. Ikke foss gjennom de lette oppgavene, gjør de også skikkelig, alle riktige svar leder deg mot ståkarakter, så du trenger ikke slurvefeil på de lette oppgavene. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Du må ha minst 20% riktig for å få en 2`er
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #12 Skrevet 14. mai 2010 Hei, hvis du vet hva fagkoden din er, så kan du enkelt gå på udir.no. Der har de eksempler over tidligere eksamensoppgaver i faget ditt, og i tillegg så kan du laste ned sensorveiledninger til eksamenen. Der kan du se hvordan de beregner poenger. Hvilken matte tar du? Jeg tar matten de tar på allmennfaglig påbygging, dvs jeg har ene delen fra før. For sånn 7 år siden..... Eksamen på onsdag, grøss og gru, jeg sitter å regner eksamensoppgaver så det står etter..
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Hvis du kan matten klarer du ikke stryke på eksamen. Jeg gjorde et par feil men klarte meg fint for det ... selv om det er ti år siden er vel matten ikke så forskjellig i dag.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #15 Skrevet 14. mai 2010 Jeg skal og ha Matte eksamen på onsdag, skal ha eksamen i 1y. Eneste jeg mangler, for å få studiekompetanse/vitnemål. Skal ihvertfall ha en 2èr.!! Håper jeg klarer det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #16 Skrevet 14. mai 2010 Da skal du ha samme eksamen som meg.. (anonym over her) Også det eneste jeg mangler. Nei, krysser fingrene og alt jeg har for at jeg står, har lest matte ved siden av 100% jobb siden februar, så jeg er ganske lei av hele matten. Regner en eksamen hver dag nå i oppkjøringen, så får vi se...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #17 Skrevet 14. mai 2010 nei kjære vakre vene! Satser på en 2'er?!?! greit nok at ikke alle er like flinke i matte altså, men 1y er jo det samme som ung.skole matte! sats da vel heller på en 4'er eller 5'er! 2'er er jo like ille som stryk i grunn! Hadde aldri lagt ved et karakterkort med 2'er i 1y! Da tar man den da opp igjen!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #18 Skrevet 14. mai 2010 14.26 Jeg tar samme matten som deg. Påpyggingsmatte for vk3. Jeg har også matteeksamen på onsdag. HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #19 Skrevet 14. mai 2010 Jeg hadde vært superheldig om jeg hadde fått en 2 på en mattetentamen. Har alltid slitt med matte, og har desverre ikke fått noe ekstra hjelp for å lære meg det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #20 Skrevet 14. mai 2010 Mente eksamen. Selv om jeg hadde vært heldig på tentamen også.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #21 Skrevet 14. mai 2010 Men man skal altså ikke kunne få oppgaver fra 1. klasse-pensum på påbyggsmatematikken. Du skal kun få oppgaver fra det du har jobbet med i år, selv om det ofte selvsagt bygger på ting du har lært før. Men det er igjen det som er problemet ofte med matematikken, at alt bygger på hverandre. Og du frekkasen over her som mener det er lett: Det heter ikke 1y lenger, og det er slett ikke det samme som ungdomsskolen. Det finnes faktisk mange som sliter maksimalt med matten, og som ikke får studiekompetanse pga den. Det betyr ikke at de er uegnede studenter! Til HI: Du får bare et lite trekk dersom det er rene regnefeil og du har gjort alt riktig underveis. Når jeg retter prøver, leter jeg med lys og lykte etter ting å gi poeng for, særlig på prøver i nedre skikt. Man er ute etter å premiere den kompetanse som finnes, ikke å straffe den kompetanse som mangler. Det skal heller ikke gis poeng lenger, og det er ingen regel som sier 20% for å bestå. Selv om nok en del sensorer, også jeg, bruker dette som en slags tommelfingelregel, skal karakteren settes etter en helhetsvurdering. Det lønner seg altså å forsøke på alle oppgaver. Om du vet sånn ca hvordan du skal løse det, men ikke får det til, skriv litt om hvordan du forstår oppgaven. Kanskje er det akkurat det som trekker deg opp en karakter!
Fraggelhysa! Skrevet 14. mai 2010 #22 Skrevet 14. mai 2010 Her har du en link til eksamensoppgave fra udir, http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_yrkesfag/H08/MAT1005_2P_Y_Eksamen_H08.pdf Mulig du må fjerne noen mellomrom. Eneste jeg savner er en FASIT til oppgavene, i sensorveiledningen står det bare hvor mange poeng per oppgave.. (jeg er forresten anonym fra over her som skal ta eksamen samme dag som deg) Hvis du har msn så kan jeg legge deg til, så kan vi jobbe litt "sammen"? Sammenlikne svar o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå