Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaga potetsalat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en god oppskrift på hjemmelaga potetsalat som passer til grillmat? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 boks rømme,1 pk majones, 1/2 purre, 1-2 grønne epler, salt og pepper, 3 ss sitronsaft. "passelig" med poteter, tipper ca 8 stk. Vær obs på at den blir mye fastere av å stå i kjøeskapet. Har den blitt for ast kan du spe den ut igjen med rømme/creme fraiche og majones.

Skrevet

Masse gode - du må prøve deg fram og finne noe dere liker: tips: lag en stooor porsjon først - og del den opp, slik at du kan mikse fram din egen versjon:

Basis er uansett kokte poteter. Kok heller en for mye enn for lite..

Deles i ønsket størrelse med eller uten skall.

Så blander du potetene med Rømme, cottagecheese, kesam eller youghurt naturell - igjen etter smak og ønske...

En veldig grei og enkel oppskrift inneholder hvitløk (gå for gartnerens ferske!!! Smaker mye bedre og gir ikke sååå dårlig ånde!) - purreløk eller vårløk, salt og pepper.

Kryddervariantene er endeløse: paprika, curry, chili - urter av ymse slag... Er bare å prøve seg fram!

Det samme med grønnsaker man putter i - små biter er et tips - men ellers kan du ha i det meste!

Min favoritt i det siste dukket opp nesten ved et uhell: Jeg serverte laks til meg og poden, med rømme og poteter - og ville bytte ut den vanlige gulroten og broccolien med noe jeg hadde sett Jamie Oliver hadde laget: Varme brekkbønner med cherrytomater og basilikum. (+ salt og pepper)

Så jeg dampet brekkbønnene i en sil over potetene - og det samme med tomatene: dyppet dem bare såvidt i kokende varm og skåldet dem... Og så blandet jeg det sammen. Hadde dandet det fint på tallerkenen da det ringte på døren. Jeg gikk for å åpne - og poden satt igjen... da jeg kom tilbake, svømte laks, poteter og grønnsaker i rømme - men OJ så godt det var - blandet rømme, poteter og grønnsakene: tadaaaa!

Har servert den potetsalaten til middag flere ganger senere. :)

Majones går også an å ha i potetsalat... Noen frukt og fruktyoughurt sammen med karri blir overraskende godt!

Prøv! Lag små doser, men husk hva du gjør - enkelt å søple, enkelt å lage mer hvis det blir bra. :)

Lykke til!

Skrevet

Min hit når det gjelder potetsalat er rømme, majones, løk, gressløk og poteter. Prøv deg fram med mengde etter hva dere liker. Jeg pleier å ta 1 boks rømme, 1 pose majones, 4-5 poteter og 2/3 løk. La det gjerne stå noen timer før det serveres, da blir det mye bedre smak :-)

Skrevet

Også got å lage en oljebasert potetsalat!

Nypotetersom du ikke skreller deles i skiver eller terninger

rødløk

olje(den du liker best)

salt pepper + evt annet krydder

Dette er basisen, smaker godt som den er, men kan trygt utvides med f.eks små biter sprøstekt bacon, chili, kapers, ansjos(for den som liker det), hvitløk osv osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...