Satya Skrevet 14. mai 2010 #1 Del Skrevet 14. mai 2010 I 2004 fjernet jeg 13 muskelknuter på til sammen 420 g fra livmor. Når jeg fjernet spiralen i desember 09 sa gynekologen at det ikke burde være til hinder for at jeg skulle bli gravid. Etter å ha prøvd noen måneder å bli gravid, har jeg begynt å tenke stadig mer på dette. 13 muskelknuter må jo innebære en god del arrvev i livmor og det må jo være ugunstig for et egg som skal feste seg. Har også et par nye knuter som bare er noen få cm. Er det noen av dere supre damer som har noen erfaring eller kunnskap om å bli gravid og gjennomføre et svangerskap med slike betingelser (eller har problemer med å bli gravid)? Jeg vet selvfølgelig ikke nok om akkurat hvor disse knutene satt/sitter (har jo forstått at de kan sitte både inni og rundt livmor), men det hadde vært fint om noen si noe om dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141853245-muskelknuter-noen-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah70-har 2 gull Skrevet 25. mai 2010 #2 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg har fjernet knuter i 3 omganger. Livmoren blir forbløffende godt helet etter slikt inngrep, så det ligger godt til rette for graviditet. Nye knuter er ikke et pluss for graviditet, men trenger ikke være hinder. Det kan være av betydning hvor knutene sitter. Livmoren kan ha en tendens til å støte ut egg hvis det sitter fremmedlegemer (les knuter) midt i livmoren. Knuter som sitter inne i livmorveggen (og som ikke kan fjernes) kan medføre dårligere blodsirkulasjon, som kan medføre at egg ikke vil feste seg. Knuter nær slimhinnen kan også forstyrre. Generelt blir kvinner gravide med muskelknuter. Men blir man ikke gravid kan muskelknuter være (en av) årsakene. Knuter kan også vokse i begynnelsen av et svangerskap (1. tri), og kan i verste fall fortrenge plassen for fosteret (dog skal det mye til). Det er ikke uvanlig med ekstra oppfølging under svangerskap hvis man har muskelknuter og har fjernet knuter tidligere. Hvis jeg var deg, ville jeg gå til en gynekolog med som jobber med infertilitet og fått sjekket knutenes plassering og vurdering av evt. ny operasjon. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141853245-muskelknuter-noen-med-erfaring/#findComment-141895935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satya Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 16. juni 2010 Tusen takk for svar! Tok litt tid før det dukket opp noe svar, så jeg har glemt bort innlegget og så svaret ditt først i dag. Oppløftende å vite at andre har "klart" å få barn etter slike inngrep (for jeg regner med at du har det!). Jeg har allerede bestilt time hos gyn (neste uke), der jeg vil bli vurdert i forhold til mulighet for svangerskap. Har også bekymret meg for økende blødninger under mensen de siste månedene - stikk i strid med forventet etter å ha fjernet spiralen. Er redd for at han skal finne at knutene vokser. Nytt inngrep er det siste jeg ønsker akkurat nå - jeg har fylt 37, og ser mørkt på å vente et halvt år eller mer for å ta operasjonen og la livmoren heles før jeg fortsetter å prøve. Hvor gammel var du når du tok inngrepa dine, og når fikk du barn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141853245-muskelknuter-noen-med-erfaring/#findComment-141987603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah70-har 2 gull Skrevet 17. juni 2010 #4 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei igjen! Jeg tok først lapraskopi (kikkhullsoperasjon) for å fjerne endometriose (ja, for jeg har dessverre det også) da jeg var 31. Muskelknuter tok jeg da jeg var 33 og 34 + ifjor da jeg var 39. Jeg fikk barn da jeg var 37, ved hjelp av ivf. Men ivf-behovet skyldes nok ikke muskelknutene, men endometriosen. Jeg hadde hormonspiral da jeg var 33. Knutene ble oppdaget da jeg hadde mens som ikke stoppet. Jeg blødde og blødde og blødde. Jeg tok ut spiralen, men blødningene ga seg ikke. Jeg gikk med tampong og nattbind, men blødde igjennom. Verste jeg har opplevd, ante ikke at jeg hadde så mye blod. Jeg trodde det var alvorlig og var på Ullevål flere ganger, men de sa at det var ufarlig. Fikk også noen tabletter som skulle stoppe blodflommen, men det hjalp ikke. Ble operert 1. gang, men knutene var så store at de ikke kunne ta hele på en gang. Ble derfor satt opp på ny operasjon, og kom inn noen mnd. etterpå. Da jeg ble gravid hadde jeg to knuter, en i livmorveggen + en liten til. Men de vokste ikke, så det gikk helt greit. Vi prøver å få nr. 2, men sliter, så jeg fjernet noen nye knuter ifjor som lå midt i livmor (+ litt endo-vev også). Så nå skal alt ligge til rette. Men livmorens kvalitet er av mindre betydning for å bli gravid - det er kvaliteten på eggene som gjelder. Massevis av kvinner blir gravide med store knuter. Men hvis man sliter kan det være lurt å fjerne knutene for å bedre forholdene for egget. Jeg tok privat operasjon ved Aleris i Oslo på min siste knute-operasjon. Det kan jeg varmt anbefale. Koster kr. 10.000,-, men det var ingen ventetid (jeg ble satt opp på 3 uker). Legene på fertilitetsavdelingen på Aleris, dr. Magnus og dr. Holst er begge hyggelige karer som kan fagene sine. Der kan du også ta tester som viser hvordan det står til med eggreservene dine samt hormonprøver som indikerer hvor nærme overgangsalder du er. Hvis disse prøvene er fine + din manns sædprøve er det ingen grunn til at dere ikke skulle få det til. Livmoren heler seg raskt, så du kan bli gravid på 2. syklus etter operasjonen. Hvis blødningene ikke stopper eller knutene er store ville jeg ha ryddet dette problemet av veien raskt og prøvd å bli gravid. Har du slitt en stund allerede kan det tenkes det er andre grunner til at det ikke går. Og med tanke på din alder er det greit å raskt komme igang med problemløsninger. Synes du titusen kr. er mye, kan jeg trøste deg med at ivf er mye verre :-) Håper det beste for deg, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141853245-muskelknuter-noen-med-erfaring/#findComment-141994030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satya Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 25. juni 2010 Hei hei og takk for utfyllende svar! virker som du har satt deg godt inn i sakene . Jeg var hos gyn i går, og han beroliget meg med at livmoren så helt bra ut, et par knuter inne i veggen og en på baksiden, men ikke inne i selve livmor. Han så ingen grunn til å operere på nytt. Men grunnen til økte blødninger i det siste ligger kanskje i en polypp på slimhinnen i livmor, så jeg er satt opp til hysteroskopi i august. Jeg er sørlending, så det skal skje i Arendal. Han mente forsåvidt at den ikke er til hinder for graviditet, men kan virke marginalt negativt. Uansett er jeg jo interessert i å minske problemene med blødningene. Testene på Aleris høres definitivt interessante ut, dette med eggreserver og hormoner er jo faktisk blitt høyaktuelt for meg - ikke skjønner jeg hvordan jeg har rukket å komme i slutten av 30-åra sånn plutselig! Skal begynne å sjekke ut når det offentlige er interessert i å utrede, men har jo faktisk bare forsøkt i et halvt år. Alle mulige lykkeønskninger til deg også, og god sommer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141853245-muskelknuter-noen-med-erfaring/#findComment-142022686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå