Gå til innhold

Lønner det seg egentlig noe særlig å kjøpe lappesaker og lappe sykkeldekk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kan man like gjerne kjøpe ny slange til dekket? For det kan umulig koste allverdens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den holdninga gjør at vi kommer til å bo på toppen av søppleberg alle sammen....Bare kast hele sykkelen når den blir møkkete du, for det er jo så himla vanskelig å klistre en lapp over hullet?

Skrevet

Sluttet å lappe da jeg erfarte at den ofte bare holdt en dag eller to, eller kanskje ikke i det hele tatt. Disse lappene og det sterke limet er ikke noe mer miljøvennlig enn en ny slange. I det siste har jeg til og med levert sykkelen til en sykkelreparatør, så de kan få reparert den. Om de da lapper eller skifter hele slangen, aner jeg ikke.

Skrevet

Hvis du lapper skikkelog holder det, og det er mulig at lappesakene ikke er mer miljøvennlige enn slangen pr kg, men du bruker mye mindre av det. I tillegg må du rene med kjøringen du bruker for å kjøpe en ny slange. Å lappe er faktisk mye både billigere og mer miljøvennlig enn å jkøpe ny slange.

Skrevet

Kjører ikke i det hele tatt for å få ny slange. Jeg går! For øvrig er eventuelle miljøulemper ved å kjøpe ny sykkelslange for ingenting å regne målt opp mot miljøkostnadene ved bilbruk. For ikke å snakke om all unødvendig hardplastemballasje på ting som selges i butikkene.

Skrevet

Hva kostet lappesakene da? En 50-lapp? Og det holder til 10 hull eller så? Jeg har ALDRI opplevd at lappingen går opp igjen etter en dag eller to - eller ever. Så ja, det lønner seg å gå for lappesaker, lese bruksanvisningen og gjøre det skikkelig.

De i sykkelbuttikken lapper bare de også, bytter kun slange hvis den er slitt.

Skrevet

Å lappe selv er bare tull. Holder svært sjelden, tar mye tid, og hvis det er bakdekket det gjelder, er det et forferdelig strev med å få på plass kjedet igjen og sørge for at det er passe stramt. For ikke å snakke om å få av og på dekket uten å ødelegge slangen. Når man har erfart et par ganger at lapping ikke duger, leverer man sykkelen til verksted neste gang. Det er verdt de ca 200-300 kr det koster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...