Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 min lille knert har allerede lært seg endel ord, jeg lurer på hvordan deres ligger an språklig? min kan si: - mamma - pappa - hei - hoppe - bæ - bø - mjau - nei - lys - tiss - bleie - der - pluss hermer etter masse kroppsbevegelser og lyder. Nikker når vi spør om han vil ha mat, skal bade etc, svarer nei når han er uenig (noe han er ofte, he he).
♥♥♥ Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Vesla mi sier vel strengt tatt bare pappa og mamam- dvs mamma, men har endel lyder
Underveis --> Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 14 mnd her, og har vel knapt språk. Dvs, skravla går, men er jo fullstendig uforståelig babbel. "Mamma" er et ord som brukes til det meste. Det er "mamma" (!), namnam og banan. Dada, kan vel av og til tolkes som pappa, men den er noe usikker. En herlig tungegymnastikk skal visstnok forestille Hinkelpinkel, og "der!" samt peking er den store hobbyen. Natta og hade er ord, men ellers er det skralt altså ;-) Han forstår jo mye da, men det han reagerer mest på er alt som har med mat å gjøre. Matvrak... :-P
Underveis --> Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Jah... "Hei" og "Oi!" er vel de tydeligste ordene hans. Blir jo slik en flott respons fra andre på det ;-)
Lemonia Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 Da gutten vår var 14 mnd kunne han: Mamma, pappa, pusi, hei, titt-titt, banan, natta, lalle, nei, oi, ja, se, der, den/denne, bil, traktor, bø, bæsj, bleie, og mummi.
Lea Laus Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Mini er 13 mnd og sier: Se der Pus Pappa Mamam (innimellom) Nei Og Goblgoblgobl, for det sier mormor at kalkunen sier :-) Hehe.. Om vi spør om hun kan si mamma, så sier hun pappa helt klokkerent, snål hu vår altså
May-juli07+mai09 Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 gutten vår er 12 mnd og sier: pa-pa hei hade takktakk bø
Mammatil1prøverpånr.2<3 Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Jenta mi sier: Hei, hallo, heia, hade mamma pappa mormor melk mat bleia nei ja titt-ei bø voff-voff mø mjau den der lys hørr traktor is mer sova basj tiss bada sitta tut-tut tutti (smokk) mage hua (lue) gakk-gakk drua egg takktakk Navn som, Oda, Live, Anna, Ida, Magnus (manuu, sier hun til Magnus). Og når hun har bestemt seg for at hun skal gå fra meg sier hun "hade" vinker og gir meg slengkyss Hehe..såå søt! ^^, Det var det jeg kom på i alle fall
LykkelitenAprilSpire Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 jenten min er blitt 15 mnd da, men har begynt å få en del ord, og setter to og to ord sammen noen ganger. Hun sier: Pappa pappa der pappa dzzzz ( når han gjør noe som bråker F.eks motorsag) Mamma heia halla(hallo) der der ja oi mormor tante pus( og "roper på katten med å si pss pss pss..) menau= mjau...hehe mø bæ Dokken baby vov taktor (traktor) Bil buss puss puss ( når hun skal pusse tennene) Nam nam lille ( synger lille petter edderkopp, og gjør bevegelser mens hun synger lille og danser som en gal..hehe) tre (når vi teller til tre) mer takk ja takk ja NEI - blir mye brukt...Hun vet å bestemme=) sitte ned pupp! (ja, jeg ammer enda) Hun har og i det siste begynt å si navn, og her om dagen, ropte hun ut navnet mitt i steden for mamma...hehe=) hun hørte pappaen si det. Føler jeg har fått ei stor jente nå når alle ordene bare popper ut... tiden går så utrolig fort!
LykkelitenAprilSpire Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 å så sier hun forresten tiss eller ba når vi skifter på henne, og peker på bleien..hehe=) å hun kommuniserer virkelig altså -lille mennesket! hun svarer ja og nei, og hun mener virkelig det hun sier=)
LykkelitenAprilSpire Skrevet 23. mai 2010 #11 Skrevet 23. mai 2010 ....å så gir hun jo selvfølgelig slengkyss til alle sammen når hun skal legge seg; vi skal gå, eller noen andre går. Dette gjør hun også når vi har lagt henne i sengen når hun skal sove, og vinker til vi går ut av rommet...Hun har blitt en drøm å legge! ( noe jeg syns er vel fortjent etter 11 mnd me amming i søvn, etterfulgt av bæring over til egen seng og liste seg ut av rommet) disse små er herlige altså! NÅ tror jeg ikke jeg kommer på noe mer...hehe Er bare så utrolig stolt av min lille, og elsker å skryte når jeg kan;)
Amabolla Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 Min på snart 16 mnd har en stor forståelse for det vi sier til han,men ingen kløpper på å snakke. Stor forskjell fra sin storesøster med andre ord. Han kan si: mamam pappa hallo det/der mø vovov resten er bare babling. Litt uvant siden storesøsteren kunne sette sammen ord på samme alder og hadde vel god uttale på ca 80 ord ved samme alder. Hun prater høl i hue på alle nå som 3 åring, så kanskje lillebror synes det er nok skravling i huset?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #13 Skrevet 29. mai 2010 Gutten vår på 12 mnd.er kan si: hei tit-tit mamma pap-pap bø takk-takk nei det - og peker på det han vil ha voff-voff Ha det navnet på hunden vår og søsteren sin. Og så har han egne ord som betyr forskjellige virkelige ord;)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #14 Skrevet 29. mai 2010 Han kan forresten også si "lys", sikkert mer jeg har glemt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå