Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille knert har allerede lært seg endel ord, jeg lurer på hvordan deres ligger an språklig?

min kan si:

- mamma

- pappa

- hei

- hoppe

- bæ

- bø

- mjau

- nei

- lys

- tiss

- bleie

- der

- pluss hermer etter masse kroppsbevegelser og lyder. Nikker når vi spør om han vil ha mat, skal bade etc, svarer nei når han er uenig (noe han er ofte, he he).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla mi sier vel strengt tatt bare pappa og mamam- dvs mamma, men har endel lyder

Skrevet

14 mnd her, og har vel knapt språk. Dvs, skravla går, men er jo fullstendig uforståelig babbel. "Mamma" er et ord som brukes til det meste. Det er "mamma" (!), namnam og banan. Dada, kan vel av og til tolkes som pappa, men den er noe usikker. En herlig tungegymnastikk skal visstnok forestille Hinkelpinkel, og "der!" samt peking er den store hobbyen. Natta og hade er ord, men ellers er det skralt altså ;-) Han forstår jo mye da, men det han reagerer mest på er alt som har med mat å gjøre. Matvrak... :-P

Skrevet

Jah... "Hei" og "Oi!" er vel de tydeligste ordene hans. Blir jo slik en flott respons fra andre på det ;-)

Skrevet

Da gutten vår var 14 mnd kunne han: Mamma, pappa, pusi, hei, titt-titt, banan, natta, lalle, nei, oi, ja, se, der, den/denne, bil, traktor, bø, bæsj, bleie, og mummi.

Skrevet

Mini er 13 mnd og sier:

Se der

Pus

Pappa

Mamam (innimellom)

Nei

Og Goblgoblgobl, for det sier mormor at kalkunen sier :-) Hehe..

Om vi spør om hun kan si mamma, så sier hun pappa helt klokkerent, snål hu vår altså ;)

Skrevet

gutten vår er 12 mnd og sier:

pa-pa

hei

hade

takktakk

Skrevet

Jenta mi sier:

Hei, hallo, heia, hade

mamma

pappa

mormor

melk

mat

bleia

nei

ja

titt-ei

voff-voff

mjau

den

der

lys

hørr

traktor

is

mer

sova

basj

tiss

bada

sitta

tut-tut

tutti (smokk)

mage

hua (lue)

gakk-gakk

drua

egg

takktakk

Navn som, Oda, Live, Anna, Ida, Magnus (manuu, sier hun til Magnus).

Og når hun har bestemt seg for at hun skal gå fra meg sier hun "hade" vinker og gir meg slengkyss :D Hehe..såå søt! ^^,

Det var det jeg kom på i alle fall :)

Skrevet

jenten min er blitt 15 mnd da, men har begynt å få en del ord, og setter to og to ord sammen noen ganger.

Hun sier:

Pappa

pappa der

pappa dzzzz ( når han gjør noe som bråker F.eks motorsag)

Mamma

heia

halla(hallo)

der

der ja

oi

mormor

tante

pus( og "roper på katten med å si pss pss pss..)

menau= mjau...hehe

Dokken

baby

vov

taktor (traktor)

Bil

buss

puss puss ( når hun skal pusse tennene)

Nam nam

lille ( synger lille petter edderkopp, og gjør bevegelser mens hun synger lille og danser som en gal..hehe)

tre (når vi teller til tre)

mer

takk

ja takk

ja

NEI - blir mye brukt...Hun vet å bestemme=)

sitte

ned

pupp! (ja, jeg ammer enda)

Hun har og i det siste begynt å si navn, og her om dagen, ropte hun ut navnet mitt i steden for mamma...hehe=) hun hørte pappaen si det.

Føler jeg har fått ei stor jente nå når alle ordene bare popper ut... tiden går så utrolig fort!

Skrevet

å så sier hun forresten tiss eller ba når vi skifter på henne, og peker på bleien..hehe=)

å hun kommuniserer virkelig altså -lille mennesket!

hun svarer ja og nei, og hun mener virkelig det hun sier=)

Skrevet

....å så gir hun jo selvfølgelig slengkyss til alle sammen når hun skal legge seg; vi skal gå, eller noen andre går. Dette gjør hun også når vi har lagt henne i sengen når hun skal sove, og vinker til vi går ut av rommet...Hun har blitt en drøm å legge!

( noe jeg syns er vel fortjent etter 11 mnd me amming i søvn, etterfulgt av bæring over til egen seng og liste seg ut av rommet) disse små er herlige altså!

NÅ tror jeg ikke jeg kommer på noe mer...hehe

Er bare så utrolig stolt av min lille, og elsker å skryte når jeg kan;)

Skrevet

Min på snart 16 mnd har en stor forståelse for det vi sier til han,men ingen kløpper på å snakke. Stor forskjell fra sin storesøster med andre ord.

Han kan si:

mamam

pappa

hallo

det/der

vovov

resten er bare babling. Litt uvant siden storesøsteren kunne sette sammen ord på samme alder og hadde vel god uttale på ca 80 ord ved samme alder. Hun prater høl i hue på alle nå som 3 åring, så kanskje lillebror synes det er nok skravling i huset?

Skrevet

Gutten vår på 12 mnd.er kan si:

hei

tit-tit

mamma

pap-pap

takk-takk

nei

det - og peker på det han vil ha

voff-voff

Ha det

navnet på hunden vår og søsteren sin.

Og så har han egne ord som betyr forskjellige virkelige ord;)

Skrevet

Han kan forresten også si "lys", sikkert mer jeg har glemt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...