Gå til innhold

kan noen hjelpe meg ang sushi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spist dette helt frem til nå da det har kommet nye anbefalinger ang det. Jeg lurte på om jeg blir syk hvis det skulle være Listeria smitte eller er det bare babyen som kan bli syk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke kommet nye anbefalinger ift. sushi, de er de samme som de har vært de siste årene.

Skrevet

Før har det vert greit å spise sushi utenom noen fiske arter.....men i går leste jeg at det uansett er det risiko for listeria.

Det er ikke det jeg har lest på mattilsynet under de andre graviditetene..men uansett du svarte ikke på spørsmålet?

Noen andre?

Skrevet

Noen? Blir litt beskymra her..eller veldig;0)

Skrevet

Hei,

du burde ikke bekymre det, du har rett - det har kommet nye retningslinjer for dette. Jeg har spist sushi uttallige ganger i dette svangerskapet, og både jeg og babyen er i kjempeform. :-)

Men styr unna rå tunfisk - dette bør ikke gravide og ammende spise, pga miljøgifter.

Les mer her: http://www.side2.no/helse/article2703727.ece

og her: http://www.laksefakta.no/content/view/493/26/

Litt om listeriose:

Listerose – Infeksjoner med L. monocytogenes kalles listerose. Alvorlig sykdom er relativt sjelden og rammer oftest den delen av befolkningen som har underliggende sykdommer eller andre disponerte tilstander. Dette være seg aidspasienter, personer som undergår behandling med immundempende midler, svekkede, eldre, fostre og nyfødte barn. Sykdom kan gi ubetydelige symptomer hos den gravide, men ved overgang via morkaken kan dette gi alvorlige infeksjoner hos fosteret og eventuelt føre til abort, dødfødsel eller prematur fødsel.

Skrevet

Dette står i de reviderte rådene, og de er det samme som tidligere:

• Gravide kan spise sushi,

men bør unngå rå tunfisk.

Skrevet

Jeg kan heller ikke se at det på matportalen har kommet noen nye anbefalinger i forhold til sushi. Jeg holder meg til maki og sushi med laks, og passer på å spise på "ordentlige" steder! Spiser sushi minst en gang i uka, nam nam...

Skrevet

Nyeste infoen fra mattilsynet ang. sushi, hentet fra tråden litt lenger ned på siden her (oppdatert 5.mai i år, så rimelig ferskt vil jeg si;)

Kan gravide spise sushi?

Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen du finner i hovedrådene til gravide.

Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Informasjon om tilberedning av sushi fra Mattilsynet.

Dette rådet gjelder sushi i Norge. Vær forsiktig med å spise rå fisk på utenlandsreise. Se avsnittet Kostråd på reise utenlands i hovedrådene til gravide.

Skrevet

Jeg spiser også sushi med goood samvittighet! Ligger unna rå tunfisk. Ikke bekymre deg!

Skrevet

Hei, hva har skjedd med klokkeslettet på innlegget mitt? Jeg la inn dette i morges (14. mai), men nå står datoen til 13. mai og klokkeslettet til 21;28. Mulig klokka 09:28 da jeg la det inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...