Mamsebamsen Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Helt kort fortalt har jeg funnet ut at han får eksem av kremer som Apo Base og særlig A-derma. Mens brystvortekremen Purelan gjør at han blir fullstendig bra! Babyen min hadde tørr hud over øyenbrynene fra han var nyfødt. Da han var ca 2 mnd gammel, begynte vi å smøre han med Apo Base, i et forsøk på å få den tørre huden til å forsvinne. Etterhvert utviklet eksemet seg, ble hissigere og spredde seg til store deler av kroppen. Ettersom vi smurte han ble han stadig værre. Vi prøvde A-derma også, og huden ble stadig rødere, med utstående, kløende utslett. Vi trodde at dette var eksemet som utviklet seg og ble værre av seg selv, og mistenkte ikke at kremene kunne være årsaken, Vi var hos fastlegen flere ganger, som ga oss kortisonkrem på blå resept, og anbefalte fuktighetskrem og oljebad. Vi var skeptisk til å bruke kortison på et så lite barn, så vi hentet (heldigvis) aldri ut resepten, men gjorde ellers alt vi kunne for å tilføre fuktighet og lindre. Nå er gutten 5 mnd. Helgen for to uker siden hadde vi "intensivsmørehelg" i heimen. Vi skulle smøre med Apo Base og A-derma så ofte at vi tok knekken på eksemet en gang for alle. Isteden skjedde det motsatte. Dess mer vi smurte, dess værre ble han! Han fikk utslett over nesten hele kroppen, og klødde intenst! Dette var en så merkelig reaksjon, at det fikk meg til å mistenke at det kunne være en sammenheng. Jeg sjekket på nett, og fant ut at både A-derma og Apo Base inneholder sterkt allergifremkallende stoffer. Se Grønn Hverdags liste over farlige stoffer i kosmetikk. http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Helse-og-miljoebelastende-stoffer-i-kosmetikk Apo Base inneholder parabener, som er hormonforstyrrende. Danske helsestyrelsen fraråder å bruke bl.a butylparaben på barn, og Apo Base inneholder dette stoffet... Jeg ble veldig skremt av alt jeg leste! Vi sluttet helt å smøre med kremer en hel uke. Eksemet ble mindre hissig, og skrumpet litt når vi ikke brukte noenting, men han ble ikke helt bra. Vi brukte vanlig olivenolje mens jeg forsøkte å finne et alternativ til fuktighetskremene. Jeg smurte han til og med med morsmelk-fløte for å se om det hjalp! (UNN forsker på om morsmelk kan hjelpe mot eksem.) Deretter eksperimenterte vi med forskjellige kremer, for å finne noe annet som fungerte, og han ble litt værre igjen. Til slutt smurte vi med PURELAN (brystvortekremen!) og VIPS- i løpet av et døgn forsvant eksemet over hele kroppen! Jeg overdriver ikke, vi har dokumentert det med bilder for ikke å risikere at hukommelsen spiller oss et puss. Det tok et par dager før huden grodde helt, men nå, en uke etter at vi begynte å smøre med kun Purelan, er det ingen som kan se at han noengang har hatt eksem. Vi har trippeltsjekke at det virkelig kan være en direkte sammenheng ved å smøre små hudområder med A-derma, og det er ingen tvil. APO BASE OG A-DERMA GIR BARNET MITT EKSEM! PURELAN ER REN MAGI PÅ HUDEN! Purelan består av 100 % lanolin (ullfett). Jeg har lest litt om lanolin, og lært at lanolin er det fettet som ligner mest på menneskehudens fett. Siden atopikere mangler fett i huden, er det egentlig ganske logisk at det kan bedre huden. Vet ikke om dette kan hjelpe noen andre, men håper inderlig det! Det var så fælt å se barnet sitt hyle i fortvilelse og frustrasjon fordi det klødde så intenst, uten at vi kunne gjøre noe særlig for å hjelpe! Hadde vi ikke funnet ut at Purelan hjalp, ville vi ha begynt å bruke steroider nå. Jeg er veldig takknemlig for at et naturlig alternativ gjorde babyen min helt bra, slik at vi slapp å bruke steroider på et så lite barn, med de bivirkninger det kan ha.
mrs. m Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Takk for tipset! Jeg bruker for øyeblikket apobase....men så fort han våkner i morgen tidlig skal jeg prøve Purelan. Jeg har vært gjennom kortison + diverse fuktighetskremer, men ingen ting har fått eksemet til å forsvinne helt. Min sønn var også helt i begynnelsen veldig tørr over øyenbrynene og så utviklet det seg til over hele kroppen. Akkurat nå er det ikke så ille på kroppen, men ganske ille i ansiktet....kinnene og haka. Men nå skal jeg prøve Purelan....TAKK!!
LykkenErTre Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Veldig interessant innlegg. Takk for at du deler dine erfaringer:-) Eldste barnet har eksem så nå er det bare å prøve med purelan. Spent å se om hun blir bedre.
Mamsebamsen Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2010 Mrs. m og Venter på nr. 3 har født Jeg aner jo ikke om det kan fungere på andre, men ville poste innlegget for å gi andre sjansen til å teste det. Håper det hjelper på deres barn også!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 jeg sliter selv veldig med atopisk eksem som har blitt verre i svangerskapet og som ikke har forsvunnet helt igjen enda.. Skal prøve med purelan og se om det kanskje hjelper meg også?:-) har prøvd ALT da jeg gikk gravid, ingenting hjalp. var hos hudleger og som ikke klarte å hjelpe meg. Men om det funker med purelan så er jeg overlykkelig. siden jeg er atopiker og samboer har astma så er lillegutt dessverre mer utsatt enn vanlig for å utvikle allergi. håper han slipper,vet hvor jævlig det er å klø uten å få gjort noe som helst med det, annet enn å klø seg til blods. men som liten klarer man ikke det heller.. tusen takk for tips, det er absolutt verdt et forsøk for oss atopikere som ikke finner annet som hjelper:-)
Draculababy Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Jeg har aldri prøvd Apo Base, men prøvde A-derma da storebror fikk eksem som baby. Jeg sluttet fort med den kremen for jeg gjorde samme erfaring som deg, at den faktisk bare førte til mer eksem. Syns det er kjempe dårlig at det er kun den kremen de på apoteket anbefaler, i alle fall på de apotekene som jeg har vært innom. Jeg kom etter mye om og men fram til en krem som heter Essex. Den bruker vi til å smøre med over store hudområder, er en vanlig fuktighetskrem som ikke inneholder parfyme. Har aldri prøvd Purelan, men det skal prøves nå! Storebror får alltid en del eksem på våren, tror det er pga pollen i luften. Lillebror har også fått eksem, men foreløpig er den veldig mild og har kun måttet bruke kortison et par ganger. Men er som du veldig skeptisk til kortison på babyer, så vil helst slippe det.
supersalg Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Ehh A-derma inneholder ikke parabener . . . Kan dere som prøver Purelan dele deres erfaringer på denne tråden? Vi bruker A-Derma her, så håper ikke kremen gjør vondt verre.
MathildeC Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Interessant lesning. Jenta vår på snart 3 har hatt atopisk eksem siden hun var 3-4 uker gammel, i varierende grad. Aldri slik at vi har prøvd alle mulige råd eller vært desperate, selv om hun så ganske ille ut som baby (spesielt hodebunn og kinn). Etterhvert virket hun bedre, men i vinter innså jeg at den nuppete tørre huden var altfor tørr, og hun klorte seg hver natt for hun klødde sånn. Vi bestemte oss for mer smøring, vi hadde inntil da brukt a-derma både sporadisk og til tider regelmessig, uten at vi følte at den hjalp lenger. Vi prøvde først Decubal, denne virket fort! Fornøyd med den. Da den var tom, prøvde vi Apobase (jeg ville teste ulike for å se hvilken som fungerte best). Hun ble raskt verre, og vi har nå sluttet med denne og kjøpt Decubal igjen. Skal også prøve et par andre muligens. Jeg ser på innholdsfortegnelsen på Decubal at den har mye naturlig fett, så det likner kanskje litt på brystkremen? Har litt til overs av brystkremen også, skal jammen prøve den på jenta vår også.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Hvordan smører du på Purelan på kroppen? Den er jo veldig fet, blir det ikke vanskelig å få det utover? Og særlig over store overflater? Ellers liker jeg Purelan godt selv, men har ikke prøvd det på mer enn brystvorter og rundtomkring i underlivet på mini (overgangen lår/lyske og i stumpen).
mrs. m Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 Jeg har nå brukt Purelan en hel dag på min baby. Jeg tror virkelig jeg ser en forbedring, men det er litt tidlig å si enda. Skal fortsette å bruke den og se hvordan det går... Han ser ganske fin ut nå...men eksemet blusser opp igjen etter at jeg gir han grøt og vasker grøten vekk. Vil ihvertfall ikke gå tilbake til Apobase. Synes det er veldig rart at barnelege anbefalte apobase på gutten min....de må vel vite mer enn andre at det kan heller være skadelig?? Ja, ja.... Men, mamsebamsen....noen spørsmål: Hvor ofte bader du din baby og bruker du olje? Hvilken olje? Smører du purelan på hele kroppen? (jeg har så langt bare brukt den i ansiktet)....og jeg må si som "Tigerlise&Anton" sier at det er vel vanskelig å få smurt det utover??? Setter i hvertfall veldig pris på tipset ditt med å bruke purelan...og håper inderlig at dette skal hjelpe. :-)
Romeren Skrevet 15. mai 2010 #11 Skrevet 15. mai 2010 Jeg har hørt at barn med atopisk eksem også kan reagere på lanolin, så jeg ville ha prøvd på et lite område først for å sjekke!
Bakken+Ellapiaogtwinsa Skrevet 15. mai 2010 #12 Skrevet 15. mai 2010 Hei har også en liten en på 7mnd. som har hatt atopisk eksem siden han var 2mnd. Vi fant ut for en mnd siden at han også ikke tåler A-derma og andre apotekkremer. Har testet etter han ble bra, og da ble han ildrød. Vi kjøpte eksemkremen fra Norvis.com og den fungerer kjempebra, han blir litt tørr og flassete av den, og da smører jeg med ceridal. Har ikke prøvd purelan, men det skal jeg jammen gjøre!
AmExx Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har prøvd purelan med null effekt, eksemen ble ikke større i omfang, men det ble rødt og hissigt. Som nevnt litt over, purelan inneholder lanolin, så de små som regarer på ullklær vil mest sannsynlig ikke ha god effekt av purelan, evt gjøre det verre! Men supert for de som det funker for! Dette er jo en salve med rent og naturlig fett, så sånn sett er den jo bra!
Mamsebamsen Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 18. mai 2010 Hei, supersalg:) A-derma inneholder ikke parabener, og det er vel og bra. Men den inneholder en del andre stoffer som står på "svartelista". Innholdsfortegnelsen står på emballasjen, som vi selvfølgelig har kastet. Men jeg tittet kjapt på esken sist vi var innom et apotek, og fant 3-4-5 stoffer som kan være allergifremkallende, hormonforstyrrende eller miljøskadelig. Og det kan være grunnen til at så mange reagerer på den. http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Helse-og -miljoebelastende-stoffer-i-kosmetikk Om barnet ditt ikke reagerer på A-derma, så er det kjempebra:-) Men hvis h*n ikke blir bra av A-derma, kan det kanskje være lurt å teste ut andre kremer, så har dere mulighet å finne noe som fungerer bedre.
Mamsebamsen Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2010 Hei, Tigerlise&Anton og mrs. m Beklager at det tok mange dager før jeg svarte, men jeg har hatt besøk og ikke vært på nett på flere dager:-) Har dere testet Purelan lenge nok til å konkludere med noe? Jeg er enig i at salven kan være vanskelig å smøre utover. Men den "smelter" hvis man varmer opp litt om gangen mellom fingrene og smører små områder om gangen, f.eks en arm. Siden den er så seig må man smøre med myke, langsomme bevegelser for at det ikke skal bli ubehagelig for barnet. Jeg har smurt overalt der babyen har utslett, som da det sto på som værst var nesten hele kroppen. Nå smører jeg hele hodet og ansiktet og utsiden av armer og bein, for å forbygge at eksemet kommer tilbake. Jeg merker at hvis vi slurver, blusser det opp igjen med en gang:-( Det hender fortsatt at han klør om natta, selv om vi ikke kan se noe utslett. Vi forsøker å være flinke for å se om alle symptomer kan forsvinne helt. Jeg har et håp om at hvis eksemet holdes borte i noen måneder, så forsvinner det for godt av seg selv. Jeg sørger også for å ha på babyen bomullsklær som tåler vask på 60 grader, i tilfelle salven setter flekker. Dette er mest etter føre var-prinsippet, for jeg har ikke merket at den setter flekker. Jeg legger han også alltid på et putevar når han er nysmurt, så slipper vi kliss på babymatta og i senga/vogna. Jeg bader gutten min ca annenhver dag. Selv om utslettet er borte får han fortsatt skorper og flassende hud i hodebunnen når det har gått et par dager siden siste bad. Dette løser seg opp i badevannet, så bading er visst nødvendig for å holde huden myk. Vi bruker jojobaolje i vannet, for den skal være god for å få huden til å holde på naturlig fukt, og skal stabilisere/normalisere huden. Jeg har også hvetekimolje og Libero sin badeolje, men de har vi bare brukt av og til, så jeg har ikke noe inntrykk av hvordan de virker.
Mamsebamsen Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 18. mai 2010 Hei, Bakken+Ellapiaogtwinsa Er spent på hvordan din lille reagerte på Purelan! Etter at jeg begynte å spørre folk hvordan de bahandler eksembarna sine, har jeg flere ganger blitt tipset om norvis. Jeg skal på sikt teste ut både den og Decubal intensiv cream (såfremt den ikke inneholder noe at det på "svartelista"). Jeg har et spørsmål til dere som bruker Decubal og har en tube i nærheten: Inneholder den kun Ceramider, vitamin B3, jojobaolje? Det er disse som sto på apotekets informasjonssider. Eller har den flere innholdsstoffer?
tullla Skrevet 24. mai 2010 #17 Skrevet 24. mai 2010 Tusen takk for advarselen ang A-derma og APO-base! Jeg har sett på meg selv som kritisk, og vært ganske så forsiktig med hva vi smører med, men a-derma er de jo så veldig harde til å anbefale på apotekene, og apo-base trodde jeg var trygg... Må nok sjekke bedre! Men vi har faktisk også snakket om det her i huset også, at det virker faktisk som om a-derma har gjort eksemen mye mer hissig. Vi har prøvd Purelan et par dager her, men det hadde ingen effekt. Veslas eksem har blitt ganske ille nå, hun sover dårlig og det virker som om det er sårt og vondt. Kan det være allergi? Vi får kanskje sjekke det hos legen.. Noen som har tips om en trygg og lindrende salve så lenge?
Bakken+Ellapiaogtwinsa Skrevet 25. mai 2010 #18 Skrevet 25. mai 2010 Hei! Mamsebamsen! Jeg har ikke fått prøvd purelan enda. Mini er litt sånn av og på med eksemet, han er helt fin på kroppen nå, men han blir fort rød i panna og hodebunnen, Norviskremen roer det ned, men det kommer ikke helt bort, så det blir gøy å se hvordan purelan er på det. Tror ikke han er alergisk mot ull, han har hatt ull på seg noen få ganger uten att det har gitt mer utbrudd. Det jeg lurer litt på nå, er hvordan han kommer til og reagere på solkrem. Har kjøpt coop englamark sin fordi den var anbefalt på grønn hverdag. Hva tenker du ang. solkrem?
Moden fersking Skrevet 26. mai 2010 #19 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har et eksembarn, og man må nok prøve seg frem i samarbeid med profesjonell hjelp (lege). Min gutt fikk små prikker over hele kroppen av A-derma. Jeg liker Locobase (Repair), som er fet krem uten parfyme, farge (konserveringsmidler). Den er tykk, men trekker lett inn i huden. En ny krem, Physiogel A.I. Anti-Itch, skal være bra (dyr). Inntil dere får hjelp fra eksperter på eksem/allergi, kan du smøre Mildison tynt på utslettet to ganger om dagen. Dette er en veldig mild kortisonkrem du får kjøpt uten resept på apoteket. Hvis det har gått så langt som at eksemet væsker, skal du ikke bruke denne. (Da kan du bruke Alsolgel eller -oppløsning som du får kjøpt på apoteket i Sverige, den tørker ut væskende eksem og er dessuten kløstillende). Det er viktig å smøre med krem morgen og kveld (vent ti minutter etter at du har smørt på eksemkrem). Vær forsiktig med parfyme, såpe, tomater og sitrusfrukter. Bruke babyolje (en hel del) i badevannet. Og unngå at hun blir for varm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå