Gå til innhold

Gutten vår på 6 år kommer senere hjem enn avtalt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ska begynne på skolen til høsten. Det er et trygt nabolag, blindvei/rekkehus område. Eksempelvis både i går og i dag skulle han være hjemme 18.30. Han kom ca 19.00. Han har klokke og har kunnet den i over et år.

Forventer vi for mye? Hvordan få ham til å passe tiden?

Tips og råd mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du forventer litt mye....

Skrevet

Å passe klokken er en del av det ansvaret som kommer med frihet. Så jeg synes ikke du forventer for mye. Man skal komme hjem til avtalt tid uansett alder.

Har en datter som skal begynne på skolen selv til høsten, men hun er ikke ute alene ennå så sånn sett har jeg ingen gode tips til deg :o)

Skrevet

Her har vi en som fyller 6 år i juli. Hun har i det siste begynt å bevege seg vekk fra huset for å besøke venninner. Hun kan ikke klokka og forrige helg kom hun senere hjem enn avtalt. Jeg forklarte henne da at hvis hun ville ha den friheten til å gå til venninner o.l. så må jeg kunne stole på henne. Det er derfor viktig å komme hjem til avtalt tid. Jeg sa også at når hun kommer frem til de hun skal besøke så må hun si fra hvilket klokkeslett hun skal være hjemme. Vi har ikke fått testet dette enda, men jeg skal ta samtalen på nytt når det blir aktuelt:)

Skrevet

Det tror jeg vi må gjøre. Problemet var at før så var han veldig presis, kom hjem +/- 10 minutt, og det er OK for oss, men nå har det sklidd ut og vi må nøste det litt i sammen igjen.

Du Misantrop (var det det du het du øverste), som mener jeg forventer litt mye. Hvordan løser dere den utesituasjonen med deres barn?

Skrevet

Jeg synes så små skal få kunne bli "borte" i leken og glemme tiden. Husker på meg selv at jeg ikke greide å passe tiden skikkelig før jeg var 9-10 år. Her har eldste jenta alltid måttet si i fra hvor hun er. Er hun hos noen så har hun gitt beskjed til de voksne der om når hun skal hjem slik at de passer tiden for henne. Er de ute uten voksne så har vi gått og hentet henne når hun må inn. Det er først nå som 3dje klassing at hun har begynt å måtte passe tiden selv, og det går stort sett greit med noen unntak.

Skrevet

Kjære kakemonstermosedamen. Jeg har ikke barn i den alderen, bare husker tilbake på meg selv og vet hvor lett det var å glemme tiden når man hadde det gøy. Det er det jo ennå i lystige lag....

Skrevet

Sjiraff.....er ikke datteren din ute alene??? Er ikke det på tide da??

Her er gutten på nettopp fyllt 7 ute og sykkler hele dagen ilag med en masse gutter og det har han gjort siden han var 4, som oftes kommer han hjem tidsnok, går han inn til noen får jeg ofte en melding fra de han besøker og de sender han hjem i rett tid.

Skrevet

Hvis det er et lite nabolag, kan dere ikke bare gå ut etter han?

Storesøster er bare 5 år, men etter at vi flyttet og fikk naboer er hun ute hele dagene og kveldene og nyter friheten =D

Jeg henter henne eller roper henne inn om jeg hører hun er utfor. Det varierer litt når, pga det er veldig greit om hun er ute til lillebror sover når hun først er ute.

Blir kanskje anderledes nå når de begynner i bhg også da =)

Skrevet

Joda hun er jo ute å leker, men det er ikke så mange barn i området her som vi kjenner (har ikke bodd her så lenge) så hun går ikke bort på besøk alene ennå. Regner med at det endrer seg en del da hun begynner på skolen til høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...