Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Vi er to av de "grusomme og slemme" foreldrene som har tatt et valg om ikke å gi barnet vårt kaker o.s.v Vi har bestemt oss på grunnlag av at hverken jeg eller min mann spiser noe særlig av det selv og vi har rett og slett ikke lyst å kjøre et lite barn fullt av rett og slett dritt. For hjernen er kun programert til å foretrekke det søte fra naturen sin side når det ikke akkurat var overflod. Den dag i dag er det overflod og det vises jo tydeligere i at man blir fetere og fetere og unnskyldningene flere og flere. Jeg er fullt klar over at veldig mange ikke deler mitt synspunkt. Det merker jeg jo når jeg snakker med andre. "Ja,men skal ikke h*n få noe goooodt da???" Hva i alle dager? Snakk om å ha misforstått. H*n får massevis av frukt og grønt og vi lager is av hjemmelaget smoothies. Er vi slemme? Jeg er så drittlei kommentarer på dette. Pass på dere selv. Jeg blander meg ikke inn i at naboens barn daglig får så mye godterier at de springer utrettelig rundt å hyler til sukkersjokket gir seg og de blir grinete. Dem om det. Men ikke plag oss. Vi kommer ikke etter dere med "Åhhh, stakkar for et elendig kosthold dere har, er dere ikke mer opplyst enn det?" Da hadde pipa fått en annen lyd. Så er bare å stålsette seg for sammenkomsten på 17 mai med ny runde med diskusjoner. Føles som om de eneste som er enig med meg er fagfolk. Hva mener dere andre? Bør man føle seg uglesett for å ta sunne valg for en som ikke kan velge selv? Er det virkelig ingen andre som mener det samme? Så ukritiske vi har blitt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 1åringen maser vel neppe om dette selv da han/hun ikke har fått smaken på det. så da er det vel bare å overhøre kommentarene. og lev slik dere vil. eller gi ungen is etter press fra omgivelsene
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Slik var vi også, helt til vi fikk nr. 2... Vi har sunne og gode matvaner, men er ikke like "hysteriske" lengre;) Skader ikke med litt is og kake i festlig lag.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Det er vel ikke ungen deres feil at han har to hippieforeldre?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 Men hvorfor gidde å by seg om dem som maser? Jeg driter i hva andre gnåler om ang mitt barns kosthold, det er jeg (og faren) som bestemmer. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 Dere har ikke tilfeldigvis planer om at h*n skal gå på Steinerskolen?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #9 Skrevet 13. mai 2010 Gi henne en liten bit kake. Jeg vil ikke gi mye jeg heller, men litt skader ikke.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #10 Skrevet 13. mai 2010 Generelt bør barna få litt godt på 17.mai, men syns foreldre kan vente til barna er 4-5-6 år. Kan aldri forestille meg at vi fikk is som ettåringer... For mye godt kan resultere i sukkeravhengighet. På gymnaset hadde de runde kaker i kantinen, og jeg ble avhengig av å kjøpe disse flere ganger i uka. De fleste vgs har også brusautomater (det var ikke kommet i min gymnastid).
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #11 Skrevet 13. mai 2010 Ja, ungen blir sikkert sukkeravhengig av is på 17. mai. HYSTERISKE DIBBERE!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #12 Skrevet 13. mai 2010 Huff, for et råd! Vente til de er 4, 5 el 6 år. Hvordan tror du min 3-åring hadde følt det på 17. når alle andre barn går rundt og spiser godis av alle slag. De er faktisk ganske bevisste når de er så store! En 1-åring klarer seg godt uten godis, men HALLO! Og sukkeravhengig blir man ikke så lenge foreldre er bevisste på hvor ofte barnet skal få noe godt. Ikke vær SÅ hysterisk a!
Lemonia Skrevet 13. mai 2010 #13 Skrevet 13. mai 2010 Synes helt klart at folk skal akseptere de valgene dere har tatt, men når det er sagt ser jeg virkelig ikke problemet med at en ettåring får litt is eller kake. Det er kostholdet i hverdagen som teller, ikke unntakene og en ettåring tar på ingen måte skade av å få noe godt. Synes også det blir unødvendig å trekke fram ytterpunktene. Du snakker om naboen som gir godterier hver dag, noe som er unormalt, men er eneste løsning å _aldri_ gi noe som inneholder sukker slik dere gjør? Jeg synes faktisk det er akkurat like ille. Det er noe som heter den gyldne middelvei, og jeg har mye mer tro på å lære barn å spise sunt og variert i hverdagen og at det er lov å spise noe godt innimellom. Man er faktisk ikke mer sunn om man aldri spiser snop enn om man spiser det med måte.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #15 Skrevet 13. mai 2010 Litt av alt er sunt. Det er ikke noe sunt å ha et så forvrengt syn på sukker. Tror dere kommer lengre med å si at godteri ikke er noe spesielt, og man koser seg på mange forskjellige måter, sukker trenger ikke være innblandet alltid, men at det er helt greit å spise litt innimellom også. Slik får de et avslappet forhold til det og blir ikke maniske på neste bursdagsselskap hvor de kan spise så mye kake og is de orker.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #16 Skrevet 13. mai 2010 Jeg kan si meg enig i det du skriver. Tanken bak det er at han er liten og vi vil "utsette" introduksjonen så lenge vi kan. Vi spiser jo slikt en gang innimellom når vi er invitert bort, men vi kjøper det ikke til oss selv. Det blir jo da unaturlig å springe i butikken å kjøpe godterier kun til barnet? Lørdagsgodt skal han da få når han blir større, men er det et absolutt krav at det må inneholde raffinert sukker? Kan man ikke ha sunne alternativer. Jeg er hippeforelder som velger slik. Hehe..Den var dyp fra hun oppi her. Hvem som egentlig er hysteriske blir jo et personlig spørsmål da det veier utifra egne meninger om temaet. Er det ikke litt hysterisk å følge mentaliteten at "alle andre gjør,det da må jeg og."? for å snu det den andre veien. Skjønner ikke helt tankegangen. Jeg har valgt for meg og mitt og feier kun for min egen dør, hvorfor skal andre stikke snuten i det? HI
Anne-B. Skrevet 13. mai 2010 #17 Skrevet 13. mai 2010 Det steinalderargumentet er å ta i litt for mye. Fint at dere har valgt å leve sunt, men måtehold er også noe man kan lære barn.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #18 Skrevet 13. mai 2010 Herregud, HI, stakkars stakkars barna dine, får helt vondt jeg. Får ikke engang is på 17. mai! :-(
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 Alt med måte er det noe som heter. Man blir ikke feit av å spise godteri og drikke brus på lørdager og festlige anledninger som bursdager, jul og 17.mai.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #20 Skrevet 13. mai 2010 Du spør jo,så da må man jo regne med svar som kanskje ikke stemmer med det du mener. Er som sagt forskjell på hele tiden og aldri også da. Innimmellom er jo ikke skadelig og med måte er en fin ting ang det meste...men alle får gjøre som de vil for meg...samme for meg hva andre gjør,bare jeg kan få bestemme over mitt eget ang det ene eller det andre. Men er jo litt enig og syns faktisk smoothies er fantastisk godt alternativ og det er jo supergodt..nå fikk jeg faktisk sinnsykt lyst på det også...så tror jeg må lage det...:-)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #21 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er enig med deg HI, babyen min er ikke så stor enda, men vi har tenkt å vente så lenge som mulig med å gi godteri ol. Hadde en stor krangel med svigermor ang. dette. Hun mente vi var så strenge. Hva er vitsen med å gi barnet noe søppel når de er så små og ikke skjønner hva det er.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #22 Skrevet 13. mai 2010 Hvorfor andre skal stikke snuten i det? Fordi du poster det her og ber om andres mening.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #23 Skrevet 13. mai 2010 "Føles som om de eneste som er enig med meg er fagfolk." Tror ikke fagfolk heller syns det er noe big deal om barn får is el på 17.mai og andre merkedager. Det er jo det daglige kostholdet som teller. Og det er sikkert mye skjult sukker i kostholdet dere har til vanlig som dere ikke "tenker" på.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #24 Skrevet 13. mai 2010 Nei, jeg skjønner da det. Er bare opptatt av at de finnes et bedre alternativ. Jeg spurte etter meninger og synes det er kommet mye spennende svar. Bra med forskjellige synsvinkler for det er akkurat det folk er: forskjellige. Men å si at det er synd på h*n som ikke får fløteis på 17 mai, det er bare urimelig. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #25 Skrevet 13. mai 2010 I år er det ikke noe synd på barnet, men neste år kommer nok kanskje maset etter is, og i hvert fall året etter der. Vi lever etter alt med måte og ungen vår elsker frukt og grønt, spiser alt av mat, men elsker likevel godteri og is. En ettåring trenger ikke is på 17.mai, men en treåring "trenger" is på 17.mai
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå