Gå til innhold

Inspirert av annet innlegg: Finnes det virkelig noen som ikke spiser det de får når de er på besøk (tenker ikke på allergikere, diabetikere osv.)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er skikelig frekt å ikke spise det man får servert, men det er da virkelig SÆRT å servere biff tartar når man får gjester!!!! Jeg er sånn typisk skosåle steiker av biffen, så da tartaren stod på bordet forran meg måtte jeg si nei altså.....!

Smakte en liten bit, men fytti altså, det gikk ikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har faktisk aldri opplevd at gjester ikke spiser det jeg serverer. Som oftest forsyner de fleste seg både to og flere ganger. Kanskje er jeg himla god på å lage mat, eller jeg lager mat som jeg vet de fleste liker.

Det er forskjell på å være bortskjemt/sær i matveien og ha motforestillinger mot å spise enkelte ting. Jeg klarer ikke rosiner, dadler, svisker osv, men ellers er jeg stort sett altetende. Det er ikke alt jeg liker like godt, men jeg spiser det jeg får servert når jeg er på besøk, med mindre det får meg tl å spy. Har ikke skjedd enda:-)

Skrevet

Så om man har en form for spiseforstyrrelser som gjør det umulig (og da mener jeg umulig) å få trykt i seg maten bør man ikke komme i noen sosiale sammenhenger hvor det serveres mat?

Skrevet

Nei, hvis man ikke kan informerer verten/vertinnen om dette på forhånd, kan man holde seg hjemme.

Skrevet

Spiser ikke om jeg får servert fisk, blodigkjøtt og innvoller.

Synes i grunn at det er rart at folk serverer slikt til middag når det er så mange som ikke spiser det. Man kan jo tenke litt når man inviterer folk på middag. Hadde aldri blitt sur om de ikke vil spise det jeg har laget. Slik er det bare.

Husker en gang jeg fikk servert kampskjell. Tok en liten bit for ejg skulle ikke være frakk. Biten bare vokste og vokste i munnen. Jeg helte nedpå et glass vann og et glass vin, men likevel klarte jeg ikke svelge det. da skulle jeg heller ha ønsket at jeg hadde latt være å smake. Jeg ente med å prøve å være diskré og spytte den ut i servietten. Dessverre så de fleste rundt bordet det.

Skrevet

Nei, det kan man ikke ifølge sug lut og andre. Man er nelig frekk og uoppdragen dersom man har problemer med mat som ikke er av allergitypen.

Skrevet

Igjen angriper du et nick mens du selv er anonym. Frekkas.

Alle disse traumene gjør vel at de ikke stikker innom på middag o vilden sky heller, da. Eller de kan gi beskjed på forhånd om at de ikke kan spise lilla mat.

Use your brain in a more constructive way......

Skrevet

Selvfølgelig spiser jeg ikke det jeg ikke liker. Hvorfor i guds navn skulle jeg gjøre det?

Skrevet

Du har tilsynelatende store problemer med leseforståelsen din. Hvor er angrepet på nick hen?

Din antaglse om at folk med mattraumer ikke delatr i nevneverdig grad i sosiale sammenkomster viser jo hvor lite du vet om dette. Use your brain?

Skrevet

Åja, for mine spiseproblemer har ikke vært offentlig skjønner du. Å etter å ha brukt halve livet på å skjule det for mine nærmeste hadde alt gått i vasken om jeg skulle si ifra til verten/vertinnen om dette.

Skrevet

Om jeg får servert noe jeg virkelig ikke liker så takker jeg bare pent nei og er ærlig om at jeg ikke klarer å spise. Synes ikke det er frekt i det hele tatt jeg? det er da HELT naturlig at mennesker ikke liker absolutt alt er det ikke det da? Selvfølgelig spiser jeg om jeg får servert noe som jeg klarer å spise men bare ikke er så veldig glad i, men om jeg får servert noe som jeg sliter med å svelge ned så sier jeg nei takk.

Jeg synes det er en god ide å høre med de kommende gjestene jeg da, om det er noe de ikke liker eller tåler (gjør alltid dette selv), og om det er nære venner så vet man jo hva de ikke kan spise?

Hvis ikke man vil det så kan man i hvert fall gå for noe safe som de aller fleste liker?

Synes nesten det er vel så frekt å invitere folk å ikke forhøre seg om det er noe personene ikke kan spise.

Skrevet

Eeeee hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å spise noe jeg ikke har lyst på?

Selv om det f.eks er noe jeg liker så vil jeg ikke spise det om jeg ikke vil ha.

Skrevet

Tror du leste henne feil, lille venn. Jeg tolker henne dithen at det er vanlig for folk med denne typen spiseproblemer å fortelle vertinnen det hun trenger å vite, ellers får de jammen spise opp og vise vanlig folkeskikk.

Har du et problem med vanlig folkeskikk?

Sånn utover og sitte som anonym og benevne nick? Sånt vil vi ikke ha her inne!

Skrevet

Hehehehehe... Så du mener folk med personlige matproblemer er forpliktet til å forklare disse for vertinner og verter? Beklager, men du er helt på bærtur.

Folkeskikk virker det ikke som om du vet hva er, eventuelt at du ikke helt har forstått konseptet der du prøver deg på uintelligente hersketeknikker :) Men jeg fikk en god latter.

Skrevet

Det var da vanvittig så mye oppmerksomhet akkkurat dette temaet fikk i dag da:D Jeg spiser rundt det jeg ikke liker. Er det majones eller lignende på brødskiva skraper jeg det tilogmed av. Jeg har vansker for å se hvorfor dette skulle plage noen andre, men det er jo fryktelig plagsomt å skulle ha munnen full av noe man synes smaker grusomt...

Skrevet

Hehe, vittig; en person som kaller noen andre "lille venn" i en diskusjon tillater seg å uttale seg om vanlig folkeskikk, faktisk..

Skrevet

Kampskjell? hehe - så søt du er:-) Er det skjellene fra den krigerske kamikaze-klanen? hehehe

Skrevet

Jeg er egentlig litt kresen i matveien, og klarer bare ikke å få meg til å spise noe jeg ikke liker. Føler meg ikke frekk av den grunn.

HELDIGVIS så pleier vi alltid å avtale mat hvis vi skal ha besøk eller skal å spise hos noen venner. Så da er det heldigvis aldri noe problem, for blir ikke servert ting jeg ikke liker :):)

Og svigers vet at det er masse jeg ikke liker, så når vi skal på middag der så spørr de alltid hva vi vil ha :)

Skrevet

Ok? Her snakker vi. Så du sørger for å bli bedt på middag, venninna di bruker masse penger og energi på å lage noe skikkelig godt, som du skal sitte og pirke i, og deretter spy ned i dass?? For en nydelig venninne du er. Og gud forby at du sier "nei takk, jeg vil ikke ha mat", for det kunne gå ut over DEG!!! Jævla frekke, ekle kjerring!!!

Skrevet

Ja, det fikk du jo beskrevet på den andre tråden, at å gjøre noe for å glede andre, nei - der går grensen!

Skrevet

Nå får du ta deg sammen. Jeg har ikke sagt at jeg ikke gjør noe for å glede andre, men det er jo skikkelig merkelig at det gleder deg at jeg har det fælt. Det er fælt å putte ting man ikke liker i munnen. Jeg kan heller gjøre noe som har noe for seg, hvis jeg skal glede noen. Hjelpe deg med noe vanskelig eller finne på noe morsomt som lysner dagen din. Det er helt sprøtt at det skal ha noe å si for noen andre hva jeg spiser eller ikke

Skrevet

Du har jo ikke skjønt det kl. 21.29. Det er vanlig høflighet av vertskapet enten å opplyse i invitasjonen hva som serveres (da kan man takke pent nei) eller forsikre seg om at de tilbereder mat gjestene tåler og liker.

Skrevet

....eller er det hi du skulle svart`?

Skrevet

Nei, innlegget var stilet til kl. 21.29. Det er selvsagt også relevant for HI.

Skrevet

Jeg liker veldig variert mat og er interessert i å prøve nye ting. Og om det er sterk (godt krydret), så er det veldig spennende. Men alle jeg kjenner som ville invitert meg, vet at jeg er vegetarianer og dermed ikke spiser kjøtt eller fisk som blir servert. Forlanger ikke at de skal lage noe spesielt til meg, jeg er glad i grønnsaker og annet tilbehør, men noen ganger gjør de det. Bortsett fra kjøtt/fisk, så vil jeg helst ikke spise grønn paprika og seleri (stangene), men klarer på et vis å få det ned hvis det blir servert.

Derimot synes jeg det er dårlig gjort av mine svigermor å besøke meg og nekte å spise maten jeg lager fordi hun må ha fisk, poteter og saus til middag (presis kl 15) hver dag. Og særlig når hun har spist det i mange år og gitt uttrykk for at hun liker det. Heldigvis så liker svigerfar å prøve min mat, og sier alltid at han blir "så god i magen" av å spise det jeg lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...