Gå til innhold

Blåshimmelost????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i konfirmasjon forrige helg. Der spiste jeg noen gode kyllingfileer med fyll. Spurte i dag mammaen til konfirmanten hvilken ost det var som var inni.............

Der var vanlig ost(Norwegian) og blåshimmelost (heter det det?)

Hjelp!! Har jeg no spist noe jeg ikke burde spise?? Og hvor stor er da faren for at ting kan skje? Og hva er det som event. kan skje?

Må nevnes at det var vel stekt i ovnen, så kanskje det er ok da!!

Håper noen kan berolige meg litt ang dette. Har jo så mye rare tanker i hodet for tiden. Og jeg som til vanlig er veldig påpasselig på hva jeg putter i meg.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge osten har vært i stekeovnen så er det ikke noe fare :o) Ved så høye temperaturer dør de farlige bakteriene uansett.

Skrevet

Fant denne på nettet!! Må gå utifra at alt er ok her!! Har jo ikke merket noe;-)

Det er riktig at gravide bør unngå blåskimmelost. Denne typen ost kan inneholde bakterien Listeria som kan føre til abort, dødfødsel, for tidlig fødsel og sykdom hos det nyfødte barnet.

Heldigvis er dette en svært sjelden sykdom. Det rapportes mellom 15 og 20 tilfeller totalt i Norge per år, og det er svært sjelden at gravide blir smittet. I fjor ble det ikke registrert smitte av gravide og overføring av smitte til fosteret.

Denne bakterien kan finnes i alle typer mykost som for eksempel brie, camembert og altså blåskimmeloster. Den kan også finnes i laks som ikke er kokt eller stekt, som røkelaks og gravlaks. I tillegg kan den finnes i rakfisk.

Det anbefales derfor at gravide unngår disse matvarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...