Augusta4 Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Er det noen som har ett godt råd mot kvalme? Dette er mitt femte svangerskap, og jeg har ikke opplevd makan til kvalme før:-( Det er ikke så galt at jeg kaster opp, men synes det er fryktelig ubehagelig å gå konstant kvalm hele dagen. Nå skal det sies at jeg er av typen som kvier meg veldig for å kaste opp også, så når jeg har omgangsyke, så holder jeg igjen i det lengste. Det starter allerede før jeg står opp om morgenen. Jeg våkner kvalm!!! Jeg er bare 8 uker på vei, så jeg ser litt svart på å måtte gå slik over lang tid.( litt sutrete når jeg vet at det er mange som spyr seg gjennom hele svangerskapet men...) I mine tidligere svangerskap har jeg sluppet billig unna, med kun litt kvalme når jeg var sliten eller trøtt. Gode råd mottas med takk:-)
Catsy Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Hei! Har lest at ingeferte eller tabletter kan hjelpe mot kvalme. Lykke til:)
67-modell Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 For meg har "akupunkturarmbånd" hjulpet. Du får kjøpt dem på apoteket. En slags strikk, med en metallkule som gir et trykk mot et punkt på underarmen. Det koster ikke mye, og enkelt å bruke. Dett har iallefall hjulpet meg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 Jeg er også av dem som ikke kaster opp, bare går og er kvalm hele tiden, men jeg klarer bare ikke å kaste opp. Jeg fikk noen tabeletter mot kvalme som heter Phenergan eller noe lignenede. De hjelper men jeg blir helt utslått og sover mye og lenge når jeg har tatt dem.
FJELLMAMMA Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Kanskje dette har noe med at vi venter nr 5? jeg er også ekstremt kvalm, kaster opp mange ganger pr dag, og er så elendig form . Har heller ikke vært slik på noen av de tidligere. jeg er nå 14 uker på vei, og det hele toppet seg ved 10-12 uke. Fikk afipran av lege, den tar jeg om ting er helt ekstremt. ( men får hodeverk når tablettene går ut) Ellers har jeg prøvd akupunktur, B- vitamin, ingefær, homeopat medisin, det som forsterker kvalmen er alt som er søtt. Så jeg lever på vann( gjerne med sitron), salt mat, og tørre kjeks. Men nå er det snart 10 år siden min minste gutt, og jeg har blitt 10 år eldre. Jeg er helt ny her inne, kunne tenke meg å bli bedre kjent med deg. men vet ikke hvordan man legger sge til, eller om det er mulig. Er en del inne på babyverden, der inne heter jeg KIRIN. Kanskje du kan ta kontakt med meg.
ca lykkelig Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Heisann. Føler virkelig med deg. Jeg var også ekstremt kvalm den første tiden. Prøvde det meste: armbånd kjøpt på apoteket, kvalmestillende tab, ingefærkapsler kjøpt på helsekost, mye hvile, ikke noe søtt (klarte ikke tanken). Salt kjeks m/ost og eple, og var fullt sykemld ei stund. Dette hjalp nok litt, men ikke på langt nær godt nok. Prøvde til slutt akupunktur, og det var som å komme til himmelen. Hadde kun ei behandling som jeg betalte 300 kroner for. Det var virkelig verdt det!!! Anbefales på det varmeste. Lykke til.
blåklokka72 Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Hei Føler så inderlig med deg!! Skjønner godt du ser mørkt på det! Det gjorde eg òg for nokre veker sidan... Eg er òg gravid med 5.mann, og denne gangen har kvalmen vore heilt grusom. Eg har derimot vore ganske kvalm tidligare òg, så visste godt kva eg gjekk til. No har eg hatt 2 fine veker...så det går over !! Kvalmen satte inn rundt veke 5 og eg er no i veke 15. Fatt mot og husk det er pga noko positivt. Det var det eg sa til meg sjølv når eg hadde det som værst. Prøvte å tenke på dei som har det verre...for ex dei som er kvalm og elendig pga kreftsjukdom og cellegiftbeh.... Veit det kan vere ei fattig trøst, men det går over. Ta ein dag om gangen. Elles så har eg prøvt mykje; ingefer, sea-band, postafen-tbl (reisesyke-tbl), salte kjeks, farris med eplemost, akupunktur ++. Denne gangen synes eg ikkje noko hjalp. Effekten av desse hjelpemidla har liksom uteblitt litt etter litt for kvart sv.sk. For meg var det beste å sove mest mulig denne gang, vart verre når eg var sliten og trøtt. Ønsker deg all mulig lykke gjennom dei neste vekene!!! Håper det gir seg snart!!! :-) Klem frå ei "medsøster" ;-)
Aylita Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Jeg er også mye kvalm, men klarer heldigvis å stå opp før det slår inn. Merker at det blir ille om jeg spiser meg veldig mett, så prøver å spise mindre måltider. Har også prøvd ingefærte og føler at det virker bra(men brukte dessverre siste teposen til lunsj idag, så er spent på om psyken tar overhånd....) Har også tatt vare på den "syltete" ingefæren jeg fikk på sushirestaurant (spiste kun behandlet mat og holdt meg unna hval, snufs) og spiser gjerne et "flak" om det blir for ille- føler faktisk at det hjelper. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slik syltet ingefær i Bergen???
vilja Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Godt å høre at vi er flere, selv om det ikke hjelper så veldig i praksis da... For meg er det fjerde svangerskap men denne gangen tvillinger og mengden av hormoner merkes godt! Er i fin form om morgenen, men jo mer sliten jeg blir utover dagen (og det blir man jo av jobb og mange små barn) jo verre blir det. Konstant kvalm, må stadig kaste meg ut av butikken fordi jeg tror at nå går det galt osv, og forsøkene på å pusse tenner om kvelden ender nesten alltid i slitsomme oppkastrunder. Er i uke 14 nå så det burde jo gi seg snart!! Skal prøve sånt armbånd som dere skriver om, alt det andre eplemost og farris og ingefær osv biter liksom ikke som det pleier. (Og det skyldes neppe alderen - har fått alle barna tett, etter 35)
magica fra tryll Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har virkelig merket fantastisk resultat av akupunktur. Tok først 2 ganger når jeg lå rett ut og ble så og si bra. Så dro det seg litt på om kveldene etter et par uker, så jeg tok en gang til. Er nå i uke 9 og så og si ikke kvalm!!! Har prøvd alt det andre og, men ikke hatt noe særlig effekt av det....
Noe vakkert i vente:) Skrevet 12. juni 2010 #12 Skrevet 12. juni 2010 Hei Huff, ikke særlig stas den kvalmen du. Jeg var konstant kvalm frem uke 17, har nå hatt "fri" i nesten 2 hele uker. Det hjalp for meg med litt kontinuerlig småspising som knekkebrød, nøtter osv. God bedring til deg!
Trultemor40 Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Jeg sliter også med kvalme og fikk Phenergan tabeletter. blir imidlertid helt utslått og sover og sover når jeg har tatt dem. Er nå i uke 18 og trodde at kvalmen var over siden jeg har vært fin en hel uke. Begynte så på jobb igjen og så kom kvalmen.... Klarer bare ikke å kaste opp heller. Har prøvd det meste for å slippe å ta tabelettene men har ikke funnet noe annet som hjelper :-( Annet enn å ta det HELT med ro...
mo9x Skrevet 13. juli 2010 #14 Skrevet 13. juli 2010 Jeg er også av de "uheldige".. Har vært kvalm hele tiden, og kaster opp fra et par - til 10-15 ganger om dagen. Og er 38 uker i dag..!! Dette er første svangerskap, og kanskje det siste også kjenner jeg... Ingen medisiner hjelper, akupunktur i kombinasjon med ro hjalp veldig en periode, men sluttet å ha noen virkning etter 30 uker omtrent. Gleder meg veldig til å være ferdig med dette!! Og håper ikke elendigheta henger så lenge ved dere andre, for det er ekstremt slitsomt... Enda godt det er en enorm premie som venter til slutt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå