Gå til innhold

Allergi hos stedatter,hva med måltidene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat fått vite at stedatteren min ikke tåler egg og melk.

Mannen min mener at vi kan ha saus mens hun kan ha noe annet på.(ketsjup fks) til middag. Han mener det ikke er noe problem at melk,ost og div står fremme til frokost,og at stedatteren min bare skal unngå dette. Hun er 6 år,er vant til å drikke melk og spise det hun har lyst på,da vi som sagt akkurat har fått vite dette..

Jeg er da uenig. Jeg synes vi skal lage mat alle kan spise, og også tilby pålegg til måltidene til alle barna de dagene stebarna er her.

Hvordan løser dere andre dette? Tenker jeg feil? Bør hun bare bli vant til det? Skjønner jo at i andre settinger vil hun se at andre barn spiser det hun ikke kan få, men tenker at hun i alle fall skal få unngå dette hjemme?

Våre fellesbarn kan jo få melk og yogurt de dagene stebarna ikke er her,så tror ikke de vil lide noen nød de få dagene det er snakk om..

Tenker bare det er greit å fjerne det hun ikke kan ha for å lage minst mulig oppstandelse rundt det,spesiellt nå i starten..Ser for meg at vi må nekte henne ost fks og forklare at hun ikke kan få det. Tenker det er bedre at det ikke står på bordet i det hele tatt! Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er lurt at det ikke står fremme på bordet når hun spiser der. Å måtte motstå fristelser er jo obligatorisk, men hjemme bør man tilpasse seg til hverandre og spesielt når hun ikke bor der hele tiden. Enig med deg:)

Skrevet

100% enig med deg HI.

Gjest amandine
Skrevet

Jeg er også helt enig med deg! Om ikke annet så bare for å gjøre dagen hennes hjemme et lite hakk hyggeligere, det er noe med felleskap og samhold og solidaritet.. Så lenge det er mulig på en ikke alt for innviklet måte å gjøre det sånn. Hun vet selv å klare seg uten, og passer på i alle andre sammenhenger, regner jeg med, så godt å ha "fri" hjemme. Spesielt når hun ikke bor der hele tiden, egentlig enda viktigere;) Lykke til!

Skrevet

Hei!

Du kan jo forsøke å lage saus med feks rismelk, soyamelk hvis dere skal ha saus basert på melk? Da kan alle spise det samme. Også finnes det jo smør uten melk, og joghurt laget av soyamelk. Så kan du forsøke å omgå "problemet."

Hvis dette ikke er noe som faller i smak eller er mulig å prøve, så er jeg enig med deg HI.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Spessielt nå de første årene mens hun enda er så liten og kan få tid til å venne seg til situasjonen.

Det er ikke så vannskelig å unngå egg og melk heller.

Vet du om hun kan spise mat med laktoseredusert melk eller må hun unngå det helt?

Skrevet

I starten er det fint om dere forsøker å huske å ikke ha noe med melk eller egg framme, så går det sikkert greit etter hvert som hun lærer seg å like andre ting i stedet å ha sånt framme. Jeg er enig med deg HI

Skrevet

Vi testet ut hun ene for masse forskjellige allergier, hun var for liten til at det kom til å vises på tester, og vi var kun ute etter om det gjorde utslag på atopiskeksemen hun har. Men jeg laget en middag, jeg laget ikke noe spesielt til hun. Alle fikk spise det samme. Soyamelk og de andre melkene fungerte greit i mat, og vi fikk sauser og annet som vi bruker melk i. Så når dere har ett barn med allergi, syns jeg dere alle sammen skal legge om kostholdet deres litt. Bruke soyamelk i maten, slik at alle kan spise den. Om dere drikker melk til maten, er det ikke værre enn at hun drikker soyamelk. Jenta mi reagerte ikke på melk, men hun vil ha soyamelken om hun ser den i butikken så den er tydeligvis god.

Vi har også måtte lage all maten uten noen typer e-stoffer, det ble en hardere nøtt sidendet er så mye med e-stooffer. selv koteletter inneholdt e-stoffer fant jeg ut, samme med noen kjøttdeiger.

man trenger ikke å eksludere noen selv om de har allergier, man må bare tenke litt anderledes og lage mat som alle kan spise. Er det noe spesiell mat som ikke går ann å lage uten melk,fløte osv så går jo det fint av og til, men at ett barn ikke kan spise all maten som blir satt frem på bordet blir for meg feil.

Selv kan jeg ikke spise tomater blandt annet, jeg er ikek super allergisk, men har jeg fått i meg mer enn jeg burde (om en lasagne har mer tomater enn den vi pleier å ha, så ender jeg opp på do resten av dagen. Siden jeg vet hvor mye jeg kan spise av det vi pleier å ha i huset uten at blir dårlig.) Så hadde mine foreldre servert tomatsuppe ofte, om det hadde vært noe jeg egentlig likte veldig godt tror jeg at jeg hadde blitt veldig såret. Det er noe med det å føle seg utenfor sin egen familie, Og det trenger man ikke å gjøre, hvertfall ikke bare pga melkeallergi. Det hadde vært litt mer anderledes om hun hadde vært allergisk mot det meste.

Skrevet

Hun kan ikke ha melk som er laktoseredusert nei. men takk for mange gode tips om erstatninger. Mye å sette seg inn i,spesiellt når hun ikke er her "til vanlig " så er det lett å glemme...Er første gangen hun er her i dag etter at det ble funnet ut av allergiene, ser jo at vi har vært lite forberedt så får ta oss en tur på butikken i morgen!! Tenkte ikke på rismelk og div, men da kan hun jo ha endel likevel!!:)

Skrevet

Jobber i bhg. Der har vi ei tuppe på 4 år som ikke tåler egg og melk.

Det blir ikke tatt spesielle hensyn til henne, da hun selv er godt opplært i hva hun kan og ikke kan spise. Hun drikker eplejuice/rismelk, de andre vanlig melk. Når barna får yogurt, så får hun sånn Frutti-beger. Er det ispinner, får hun saftis. Boller blir laget av vann, og hennes blir ikke penslet. Hun har i tillegg eget smør.

Syns det er veldig fornuftig å lære slike barn tidlig hva de selv må passe seg for. Men det er jo fint at du vil alle skal kunne spise det samme, men tror ikke det er så nøye for denne lille jenta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...