Gå til innhold

Når har dere fortalt storesøsken om babyen??

MaMi Angel <3

Anbefalte innlegg

Jeg er foreløpig 6+2 uker på vei med nr 3. Har to jenter på 4,5 år og 7 år. Når har dere fortalt eller tenker å fortelle til storesøsken om babyen??

Vi har litt lyst til å informere nærmeste familie, men synes det blir feil å si noe før vi har sagt det til jentene våre.. Er ikke riktig om de skulle finne det ut via noen andre. Men samtidig vet jeg at dersom vi sier noe nå, så blir det vel offentlig ganske kjapt ;o) Vanskelig å holde på noe så spennende vil jeg tro..

Hva tenker dere andre om dette??

Fortsetter under...

Vi fortalte det til sønnen vår, som da var 6 år, da vi var omtrent 6 uker på vei. Han var den første som fikk vite det etter oss to foreldrene ;) Veldig glad for at vi fortalte det til han først og at vi fortalte det såpass tidlig. Ville at han skulle få være den første, og da jeg gikk med han så kunne familien se på meg at jeg svanger, ville ikke risikere det en gang til, så de skjønte det før han ;) Dessuten var det godt at han visste det når jeg en uke senere begynte å kjenne på symptomene, kvalm og uvel og trøtt. Da gikk det an å forklare han hvorfor mamma ikke orket å være med å leke hele tiden! Han har gledet seg fra dag en, men har vært tålmodig for han visste at babyen ikke skulle komme før 17.mai. For oss har det vært godt at han har visst om det hele veien, og hatt forståelse for hvorfor ting har vært som de har, med mamma som ikke har vært helt i form hele veien.

Risikoen er jo at barna kan bli utålmodige, hvis de får vite det veldig tidlig. De har jo ikke akkurat det beste begrepet på tid enda. Hvis man har noen høytider, bursdager eller ferier å sette det i sammenheng med så kan det kanskje hjelpe? Fungerte fint her :)

Synes det i hvert fall er fint at de får litt tid til å venne seg til tanken på søsken. Og at de heller får vite årsaken til mamma's evt symptomer, i stede for at de kanskje skal tro at mamma er syk eller at det er deres skyld at mamma er sliten. Kanskje greit å fortelle når magen begynner å vokse i hvert fall?? Det er ganske individuelt hva hvert par ønsker for sine barn, og hva som er best for det enkelte barnet. Men uansett enig at det er best at de får vite det av dere foreldrene og ikke får høre det av noen andre ved et uhell...

Vi tenkte også på det med at det ville bli offentlig ganske tidlig i svangerskapet, for gutten ble jo oppspilt og stolt og ville fortelle andre om det. Skulle det skje noe, at noe skulle gå galt i svangerskapet, så ville det jo kanskje vært ekstra slitsomt at mange visste det og snakket om det, men samtidig ville det vært lettere også, med tanke på at barnet visste hvorfor mamma og pappa var lei seg, og mennesker rundt barnet visste hvorfor barnet kanskje var lei seg også. Og det hører jo med i livet. Synes ikke man skal skåne barna for mye, men inkludere dem. De tåler mye mer enn vi voksne tror, de ser det på en sunnere måte enn vi gjør ofte.

Det ble veldig langt ;) Lykke til i hvert fall =)

Takk for at du tok deg tid til å skrive, LeMaVeRa.. :o)

Tenker litt som deg at det er greit at ungene får vite det først. Med nr 2 kom magen veldig fort så jeg tenker det er en sjanse for at den kan komme tidlig nå også..

Har jo termin like etter jul, så det er jo mulig å bruke julen som en tidsanvisning for jentene :o)

Skjønner du har termin og fødsel like rundt hjørnet, så jeg ønsker deg lykke til :o)

Vi har to jenter på to og tre år. Valgte å fortelle familien at vi ventet nr tre rett etter at vi fant det ut selv. Har en i familien som mistet (sa)tidligere, og hun var veldig glad for at hun hadde informert familien på forhånd, slik at de visste hva sorgen deres skyldes. Samtidig syns vi at jentene var for små til å få vite noe så tidlig. Har termin i juli. Rett før jul måtte vi likevel si det, da vi skulle få besøk av noen søskenbarn som var litt eldre, og hadde fått vite nyheten. Angrer nesten for at vi ikke sa noe til dem med en gang. De har taklet det veldig bra, og de koser seg (spesielt hun på tre) i ventetiden. De vet at babyen ikke kommer før det har vært sommer en stund, og det er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...