Sjokoladebanan Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Sitter å leser meg opp på det nå, men det er noen ting jeg ikke helt klarer å forstå. F.eks dette med ulike insulintyper. Hva er en insulinanalog? Og boken min tror jeg må være litt utdatert for det står at: "insulin ekstraheres fra svine eller oksepankreas, eller fremstilles rekombinant. Insulin fra svin kan også modifiseres biokjemisk til en sammensetning lik humant insulin" Jeg trodde det var slutt på å bruke svin og okse for lenge siden, og at de nå kun brukte syntetisk eller?
Kyllingbein Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Ikke heeelt sikker, men er ikke en insulinanalog insulin som er kunstig fremstillt? Altså ikke fra dyr..? Biokjemisk da.. Eller syntetsisk. Tror og de fleste bruker syntetisk nå men er ikke heelt sikker på det heller. Så. Litt synsing i svarene er vel bra eller?
line_n & sara Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 insulin blir nå framstilt ved hjelp av genmoifiserte bakterier eller virus! genet som koder for insulin klippes og limes til i dnaet til bakterien!
Sjokoladebanan Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2010 Aha... ble litt klokere. :-) hehe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå