Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Venter vårt første barn nå, og lurer på dette med å opprette konto til babyen. Lurer på om jeg bør opprette en ekstra sparekonto i mitt navn, og spare for baby der, eller om jeg skal opprette i babys navn. Tenker å spare litt hver måned å ha til uforutsette utgifter i forhold til henne, HVIS vi skulle ha veldig dårlig råd en gang. Og med tanke på dyrere gaver, konfirmasjon og sånne ting senere. Er det dumt å la kontoen stå i babys navn da, for det er jo vi som foreldre som kommer til å bruke pengene, mest sannsynlig. Men på barnet så klart. Hva har dere nadre gjort?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Hvorfor opprette i barnets navn (h*n vil jo ikke forbli en baby) når du kan ha det i ditt eget navn? Blir mindre arbeid av det. Blir det for mye penger på kontoen og noe skjer med deg/dere (foreldre), så kommer overformynderiet inn. Lurer på om det beløpet på noe å 70tusen. Med tanke på uforutsette utgifter, så tror jeg ikke pengene bryr seg om hvem sitt navn som stod på kontoen. En bufferkonto er jo noe som anbefales alle å ha uansett om man har barn eller ei.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Tenker jo at disse pengene skal gå til baby, sånn i hovedsak. At det er hennes konto, med gaver fra dåp og sånn. Men om det da er veldig dumt av oss å bruke disse pengene på f.eks ny vogn hvis vi ikke skulle ha råd til det der og da? har en bufferkonto i tillegg, men tenker at hvia baby har en egen konto er det lettere å ikke bruke pengene på noe annet enn det aller mest nødvendige til henne.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Akkurat dåpsgaver (penger) synes jeg man skal prøve å ikke la gå inn i hverdagsforbruket, men penger du sparer til babyen er jo selvfølgelig dine - enn så lenge;-), og kan brukes til vogner og alt mulig etterhvert som dere trenger det. Jeg har tenkt at det er like greit å spare penger på min egen konto. For det første slipper jeg å styre med risiko for overformynderi osv, det er enklere skattemessig, OG, pengene går ikke automatisk over til barnet når det fyller 18 år... Du vil stå ansvarlig for pengene og kan derfor bestemme hva de skal brukes til (les: de blir ikke surret bort på russetid)...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå