Gå til innhold

allergimedisiner og gravid. vil gjerne ha svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan jeg ta zyrtec eller cetirizin når jeg er gravid. er 17 uker på vei. begynner å merke denne bjørka nå altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skal ikke tas av gravide. Ingen form for allergi/antihistaminer bør gravide ta..

Skrevet

jeg fikk beskjed om at jeg fint kunne ta zyrtec.

Skrevet

Sjekk med legen, evt farmasøyt på apotek, om zyrtec/cetirizin er godkjent for gravide. Jeg har gått på aerius de siste årene, og de har akkurat har akkurat blitt godkjent for gravide - noe jeg er veldig glad for.

Skrevet

Jeg fikk forskjellige beskjeder av leger sist jeg var gravid, kunne ta zyrtec sa en, mens en annen anbefalte ingenting......Pga det ikke var testet nok ut.....Men er du veldig plaget må du kanskje veie fordel mot ulempe....hør med legen.

Jeg brukte noe som heter allermin (tror jeg det var, finnes i kapsler og tyggi) fra helsekosten, fønker kjempebra.

Skrevet

Dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Utilstrekkelig erfaring. Forsiktighet må utvises ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over. Forsiktighet må utvises ved amming.

Skrevet

hvis man går inn på produsenten som har laget legemiddelet, så finner man de nyeste skrivene. :)

Skrevet

Hei! det er lite som tyder på at antihistaminer er skadelig for gravide, men det heter seg at fordelen for mor må oppveie mulig risiko for barnet. Hvis det er slik at man har store plager bør man gå for førstegenerasjons antihistaminer, som feks polaramin. Den kliniske erfaringen med disse preparatene er lengre, slik at det er tryggere å ta i svangerskapet.

Skrevet

Jeg har brukt polaramin når jeg har vært gravid. Funker bra :)

Skrevet

Hei!

JA, du kan bruke både Zyrtec og Cetirizin under svangerskapet!

Venninnen min er farmasøyt og jeg spurte henne for bare et par uker siden.

Det er ikke alle steder at informasjonen er oppdatert, men det kom et skriv i fjor der Zyrtec og Cetirizin nå er "friskmeldt" for gravide. Ikke alle leger som har fått med seg dette men hun er gravid selv og har undersøkt det.

Polaramin har tradisjonelt sett vært den allergimedisinen som har vært anbefalt, men den blir man jo så vannvittig trøtt av.

Så bruk Zyrtec og Cetirizin med god samvittighet, de gjør jeg:)

Skrevet

Her vil du få mange ulike svar. Jeg ringte jordmor og spurte om jeg kunne ta Aerius, fikk ja. Så var jeg hos legen og han sa blankt nei. Han sa at han aldri ville skrevet ut annengenerasjons allergipiller til sin gravide kone. Så jeg tar Tavegyl, førstegenerasjons allergipille som er trygg å ta.

Om du blir kjempegrusomtallergisk, som jeg blir, så funker disse bra. det sies man kan bli trøtt av de men jeg merker det ikke så mye. Om du bare blir litt snufsete og sånn så ta heller reseptri lokabehandling for nesa og øyne, spør på apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...