Gå til innhold

Er 2000 kr greit i konfgave til stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når den tapte arbeidsdagen blir nevnt i forbindelse med hvor stor gaven burde være blir det tåpelig.

Klart det er dumt å ikke få gått på jobb, dumt at flybilletter er dyrt osv...men det er uansett ikke barnets feil.

Regner med dere bruker mer penger på selskap og alt rundt det når det blir fellesbarnas tur...skal dere trekke dette også fra gaven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillebror ble konfirmert forrige helg og fikk 2000 kr av pappa i gave. Tviler på et konfirmanten synes det var en kiip gave. Utrolig mange bortskjemte mennesker her inne. Man gir etter evne og ikke hva andre synes og mener. Og selvfølgelig kommer reiseutgiftene med i bilde. Vi var bedt i et bryllup for noen år siden og det kostet mye å reise dit. Brudeparet hadde heldigvis selvinnsikt og synes det var viktigere at folk kom enn at de ga dyre gaver.

Skrevet

NN 13:45 skrev:

Vel dere glemmer en ting i beregningen da. Hi sitt stebarn har en mor også som kommer til å gi gave.

Så hvis Hi gir 2000kr til barnet fra seg og faren, så får barnet også en gave fra moren.

Så om HI og mannen fortsatt bor sammen den dagen deres barn konfirmeres så er det vel rett og rimelig at deres barn får litt mer i sum en det dette barnet fikk fra de.

Dette tenkte jeg også på, fellesbarna får jo "bare" en gave, HI's stebarn får jo to...

Skrevet

Smålig sammenligning!

Skrevet

Poenget her er vel:

- HI og hennes mann har dårlig økonomi

- De vil gjerne at far til konfirmanten er mid i besøket, og kan derfor ikke gi mer enn 2000 kr i gave

- Hvis økonomien endrer seg med årene kan det hende at deres felles barn får mer i gave

- Deres felles barn får bursdagspenger satt inn på sparekonto i tanke på bunad

- Særkullsbarn har eget fond i sitt navn opprettet av sin far

- Særkullsbarn kommer på besøk regelmessig og HI og hennes mann betaler da reisen + bidrag + det han trenger når han er der

- Hva faen er problemet? At HI kaller ham stebarn? Det er jo det han er til henne! Hvis noen synes at 2000 kr er for lite å gi i gave når man har stram økonomi, sier det litt om deres forståelse av det å ha stram økonomi. Det er ikke alle som synes at konfirmasjonen er noe som skal belønnes mes størst mulig pengehaug!

HI - jeg støtter deg!

Skrevet

Hvorfor er det smålig? Alle er jo så forbanna opptatt av rettferdighet her, men dette vil jo ikke være rettferdig overfor fellesbarna!?

Skrevet

Enig med dobbeltopp!!!!

Skrevet

Oi oi, her var det mange "fine" fruer. Herregud, er det mulig??

Selvfølgelig er det greit å gi 2000 i gave! Man gir det man har råd til. Har man ikke råd, så har man ikke råd, uansett hvor mye godvilje man legger til. Snipete kjerringer altså, jeg blir kvalm!

Skrevet

Hehe.. "barn sammeligner det de får i gave" leste jeg over her.

Ingen som tenker på det at når neste barn skal konfirmeres, så er stebarnet 25?!?!?!!! Helt ærlig? Tror dere en person på 25 år står å furter fordi lillebøb/-søster får mer/mindre penger til konfen? Hallo?!?!

Min bror var 25 da jeg konfirmerte meg, sier seg selv at jeg fikk mye mer enn han!?

Skjerp dere nå da!

2000 kr er greit i konfgave! Jeg fikk 1500 kr av mine foreldre, siden de hadde laget selskap, bunad o.s.v. At dere må bruke noe penger på reise, går da i det samme, spør du meg. Dere gir det dere kan! En 15 åring med vett i huet, som man faktisk skal kunne ha i den alderen, vil forstå at dere ikke kan gi en femsifret sum.

Gi det dere kan! Det er faktisk tanken som teller!!! Uansett hva disse grådige, overfladiske damene her inne mener. De har vel aller mest lyst til å få borskjemte drittunger som ikke vet verdien av penger.

Skrevet

Hahaha! "lillebøb" skulle så klart være "lillebror"!!!

Skrevet

Lurte bare på en ting, vet konfirmanten om fondet som er opprettet til han?

Kan det være en ide å gi dette også til konfirmasjon, kan vel evt. binde det, så pengene ikke kan tas ut før etter x antall år, så dem ikke søles bort av en ungdom som ikke tenker på at det er greit å ha senere.

Vet at barna til svigerinnen min fikk fond i konfirmasjonsgave ihvertfall.

Skrevet

Vist kun far kommer i selskapt,å barnet blir fortalt at det er fordi dere ikke hadde råd til å reise alle sammen,så synes sikkert konfirmanten at 2000 er mye penger! Kanskje han heller ville at små søskene sine kommer der i stede også?

Hvem i f..teller å måler penger/gaver ol?? dere er smålige

Skrevet

Hi her

Tusen tusen hjertelig!!!!!!! Setter utrolig pris på det :o)

Skrevet

Man gir det samme til alle barna, uavhengig av om de er stebarn eller egne barn.

Jeg synes 2000 kr er nok, hverken for lite eller for mye.

Skrevet

Jeg konfirmerte meg for 10 år siden og fikk ca 15000 kr tilsammen. Fikk også bunad og andre gaver av verdi, men på ingen måte noe som noen her snakker om. Hva feiler det egentli folk?

Hvor er det rett å få en gave hos foreldre på 10.000 kr? Hva brukte dere pengene på?

Å jeg blir heller ikke regne på hva søsteren min får når hun skal konfirmeres om 5 år. Som sagt man gir etter evne, evenen der og da! Om barn setter seg ned å regner på hva den ene får iforhold til den andre er det en særiøs glipp i oppdragelsen! Et års aldersforskjell er forståelig, men her er det snakk om mange år? Ser man ikke forskjellen?

Skrevet

Hahahaha :) Like morsomt at du over her tror du har fasiteten på hvordan barn tenker når det gjelder sammenlikning av gaver...bare det er i motsatt retning av hva den andre anonyme mente!

Skrevet

Å herrefred for en flokk med høns!! :) hehehe

Først mange svar hvor alle er enige med HI, så våger en av hønene seg litt utpå og tør å mene noe annet...så følger en haug med svar som mener det samme som "utbryterhøna"

Så kommer det jammen enda ei tøff høne som stikker i en annen retning enn resten av flokken, men da endrer hele flokken retning på nytt.

Klukk klukk klukk

Skrevet

Oj, synes 2000 kr er en stor gave, jeg. Tar som en selvfølge at dere gir likt til fellesbarna.

Skrevet

He he :-) Utbryterhønsene har gjerne lange innlegg hvor de hakker løs på de andre hønene og forteller dem hvor dumme de er som mener det de mener.

Høneflokken klukker forvirret et øyeblikk før hele flokken følger utbryteren, for denne sitter jo på de neste innleggenes retning! ;-)

Skrevet

Så dårlig råd er det ingen som har! Min mor var eneforsørger for to barn og hun sparte. Jeg fikk 3000 til konfirmasjonen av henne for 15 år siden + selskap (hold hjemme).

Her er det kun vilja det går på og det handler heller ikke om å se fin ut for alle andre! Gjerrig er det!

Skrevet

Gjerrig å gi 2000 pga at du fikk 3000? Hvor er logikken i det? Dette blir for dumt - ha ha:-)

Det kan faktisk hende at HI har dårligere råd enn din mor hadde, det er faktisk noen som har så dårlig råd, ja!

Hvorfor konformerte du deg? Pga din Gudstro antar jeg? Da skal det vel ikke ha noen betydning hvor store gavene er...

Skrevet

Hahaha enda en med hele vettet!

DU vet ingenting om hvor god eller dårlig råd folk har, og å si at du har det er signaturen på lite livserfaring og empati eller rett og slett idioti!

Skrevet

hoho, fikk 6500 tilsammen av alle gjestene og foreldre jeg, og hverken bunad eller særlig med smykker. Synes ikke 2000 er for lite NEI, men formuleringene dine underveis hi er helt horrible, og du må skjønne at folk reagerer på mye av det du skriver.

Skrevet

Ja, for 15 år siden var 3000 mye mer enn det er i dag, så da synes jeg det er gjerrig å gi 2000 i dag.

En alenemor uten inntekt kan umulig ha høyere inntekt enn en familie med to inntekter!

Jeg fikk forøvrig ikke mye andre gaver, men er imponert over hva min mor fikk til og synes HI er gjerrig. Dette kommer garantert ikke til å gjelde hennes egne barn - tro meg :)

Skrevet

Hva er det som feiler deg? De kan ha helt andre utgifter enn du har. Kanskje tjener de dårlig eller må klare seg på en lønning. Hva er det som gjør at du sammenligner din egen konfirmasjon med denne, og drar slutningen at siden HI gir mindre i gave enn du fikk for 15 år siden, så er hun gjerrig? Det er ikke sikkert at denne slekten prioriterer store pengegaver. Jeg spør igjen: hvorfor konfirmerte du deg? Var det din sterke Gudstro som styrte deg? Basert på ditt store pengefokus virker det som om det var lommeboka som styrte deg til presten...

Det er heldigvis ikke alle som er så materialistisk som deg, men som er takknemlig for det de fåt uansett størrelse. Kjenner du HI siden du så skråsikkert vet at hennes egne barn får mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...