Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #51 Skrevet 13. mai 2010 Om ikke bunadskontoen hadde noe med konfirmasjonen å gjøre har nå ikke fondet det heller! Tror du ikke barna deres kommer til å sammenlikne hva de har fått i konfirmasjonsgave fra foreldrene?? Tror du noen av dem kommer til å tenke på et eller annet dumt fond i forbindelse med akkurat konfirmasjonsdagen? Du sier jo selv at dere kommer til å være i en helt annen økonomisk situasjon når fellesbarna konfirmeres...hva med å opprette et fond til dem da om det skal være helt likt?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #52 Skrevet 13. mai 2010 Hvor skrev jeg at jeg mente dere skulle ta opp lån??? Skrev derimot en del andre forslag til hvordan vi hentet inn litt ekstra penger.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #53 Skrevet 13. mai 2010 Herregud da menneske? Kan du ikke lese? HI skriver at bunadskontoen er barnas egne gavepenger! Det er ikke gave fra foreldrene den dagen de er i konfirmasjonsalder. Det er ikke HI som er opphengt i at alt skal være likt til sin fordel, høres ut som om hun er opptatt av at det ikke er så farlig om stesønnen får mer i hverdagen. Er det rart det blir krig i verden, når dib-damer klikker i vinkel ang spsm om størrelse på konfirmasjonsgave.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #54 Skrevet 13. mai 2010 Vel, det er 10 år mellom meg og min søster men vi fikk likevel samme sum av mamma og pappa. Og når alt kommer til søt så fikk ikke jeg så mye mer for mine penger enn det hun gjorde med sine. Hadde det vært snakk om 20-25 år så hadde jeg skjønt det, men ikke 10 år. Når det er sagt synes jeg to tusen var svært lite å få fra sin egen far hvis han ikke dekker selskap e.l. Det er ikke konfirmantens feil at faren har en ny familie å forsørge. Selv fikk jeg 10.000 av mine foreldre (5.000 fra hver), 1500 fra stemor og 2000 fra stefar. Ingen av mine foreldre har masse penger. Hvis dere ville så hadde dere fint kunne lagt til 3000 kroner til. Det er bare snakk om å legge godviljen til. Evt kan det jo hende din mann har en ring e.l liggende som dere kan "pusse opp" hos gullsmeden.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #55 Skrevet 13. mai 2010 Ja de som er enige med deg er de eneste som kan lese her inne!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #56 Skrevet 13. mai 2010 Hi her Vel vi har ikke økonomi til å opprette fond for dem. Der er jo urettferdighet rett der, for alle som er så opptatt av det.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #57 Skrevet 13. mai 2010 Hei. Synest at Konfirmanten skal være glad for gaven som han/hun får uannsett sum. Jeg og min mann har 8 barn til sammen barna kommer til å få samme sum til konfirmasjonen enten det er mine, hans eller våres felles. Dei 2 som er konfirmert er mine og vi har holdt selskap kjøpt dresser og fått 1600,- kvar. Legger oss på en nøktern sum for man vet aldri om man har anledning til å betale større sum når neste mann skal konfirmeres. Så 2000,- fra far og stemor bør være en akseptabel sum. Konfirmanten får jo også gleden av at far kommer til konfirmasjonen. Lykke til!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. mai 2010 #58 Skrevet 13. mai 2010 jeg syns 2000 er en fin sum (men håper dere hjeper til og betale for selskapet også), barnet får jo gave fra mor også. jeg forstår virkelig ikke hvorfor små komformanter skal få mang tusen i gave. i klassen min var det folk som fikk 40 000 til sammen av foreldre og gjester. det er jo bare småsyk.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #60 Skrevet 13. mai 2010 Å hei HI! Sa ingenting på at bunadskontoen var barnas egne penger eller ikke. Jeg valgte bare å kommentere at det hadde like lite med konfirmasjonsgaven som fondet hadde
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #62 Skrevet 13. mai 2010 Kjære HI Jeg håper du leser fortsatt svarene, for jeg vil gjerne si at jeg støtter deg 100%. Jeg er kristen, går i kirken hver uke (ikke statskirken), og blir utrolig sur på alle disse konfirmantene som "konfirmerer" seg pga PENGER. Det er en håne mot kirken. Men samtidig så forstår jeg at dette er bare norsk kultur og at disse 15-åringene forventer det. Nå var ikke det stebarn hos oss, men nevøen til min mann (en gutt jeg har knapt truffet siden vi giftet oss for 10 år siden). Min mann hadde en gang i tiden vært fadder for gutten da han ble døpt. Han fikk 500 kroner i gave fra oss da vi hadde lang reise (100 mil) som kostet penger. Og som du sier, så har man bare det som er i potta å ta fra. Niesen til min mann som bor i samme byen fikk 1000 kroner av oss. Jeg synes dette var rimelig for begge to. Jeg har ikke familie i Norge, og ingen som skal konfirmeres. Ikke mine barn heller. Og jeg synes, for å være helt ærlig, at dette var mer enn nok penger å gi barna i hans familie på deres dagene. Særlig siden ingen av dem er religiøse i det hele tatt. Mannen min og jeg var helt enig i at det at vi dukket opp og var der som støtte var bra nok, sammen med det lille gaven de fikk. Begge disse barna er ordentlig oppdratt ellers og takket pent for gaven de fikk. Vi har aldri hørt noe om at de ikke var fornøyde, særlig med tanke på at den ene fikk mer enn den andre. En ting til: Det er bare min mann som jobber (som sykepleier), så bare én inntekt hos oss. Så økonomien vår er trangt, for å si det sånn. Gi de pengene du og din mann faktisk klarer å gi, og gi de beste ønskene for konfirmanten. Dette handler ikke om penger, men om tro. Er de ikke gamle nok til å forstå det, så mener jeg de ikke er gamle nok til å konfirmeres.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #63 Skrevet 13. mai 2010 Men dere kom jo til å ha mye bedre råd om ti år, så da har dere mulighet til å starte et fond til fellesbarna! Heller legg i litt penger til sparing til fellesbarna enn å gi mer i gave!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #64 Skrevet 13. mai 2010 Ikke konfirmantens feil at far har ny familie? Mener du vurkelig at du hadde rett på mye penger av dine foreldre? Jeg forstår jo hvorfor du konfirmerte deg. Det er ikke bare snakk om å legge godviljen til. Kanskje HI kommer fra et hjem med andre verdier enn du er vant til. Dypere verdier, der summen penger du klarer å karre til deg til konfirmasjonen ikke er viktig. Kjære 13:03, jeg foreslår at du leser gjennom innlegget ditt og prøver å forestille deg hvilket inntrykk du gir av deg selv. Jeg tenker at du er bortskjemt, materialistisk og uten vilje til å se at andre mennesker kan være i en annen situasjon enn deg selv. Var det viktig for deg å bekrefte den kristne dåp? Prøv å finn igjen budskapet som Jesus forkynte, selv om jeg ikke er kristen mener jeg at den mannen sa my klokt. Det er mer å lære om livet i Det nye testamentet enn i bankboken din.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #65 Skrevet 13. mai 2010 Litt enig i mange her, du spør men tåler ikke et ærlig svar? om vi ikke er enig med deg, så er det ikke rett å du forsvarer deg.... Jeg hadde tenkt litt sånn, om det hadde vært mitt BARN (ikke STEbarn som du presiserer) hadde du da syntes 2000kr var en grei gave? om situasjonen var helt lik? Om det er stebarn eller barn, likt skal de behandlees uansett mener jeg:)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #66 Skrevet 13. mai 2010 Jeg synes det er greit å saklig veære ueig med HI så lenge man har leste det hun skriver. Hun skriver ikke at hun har tenkt å gjøre forrskjell på barna, men a hensyn til endret pengeverdi om ti år. Personlig synes jeg 2000 kr er mer enn nok i gave til egne barn. Konfirmasjonsgalskapen er på villspor, og det er ikke Jesus' verdier man finner igjen i de fleste konfirmasjonsbesøk.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #67 Skrevet 13. mai 2010 Jeg fikk 1000 kr av henne jeg kalte "farmor"(mor til min adoptivfar). Min søster(hennes biologiske barnebarn) fikk 10000 kr. 3 år mellom konfirmasjonene. At noen kan være så tankeløse. For meg føltes det som at kjærlighet ble målt i penger.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #69 Skrevet 13. mai 2010 Men da kanskje hun kunne tenkt på om hennes barn ble konfirmert i år, om hun da hadde syntes 2000 er nok? Liker heller ikke at det blir lagt trykk på stebarn fra hennes side... Hva jeg hadde gjort aner jeg virkelig ikke! alt kommer ann på økonimien å sånn... Selv venter jeg mitt første barn å har ingen stebarn så aldri måtte tenke over dette.. ano 13:13
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #70 Skrevet 13. mai 2010 Hi her Joda tåler ærlige svar, men synes ikke mange av disse såkalt "ærlige svarene" har fått med seg hva jeg har skrevet. Dessuten lurer jeg litt på om mange av dem ikke skjønner livets/økonomiens realiteter. Som jeg har sagt før så har man bare en sum penger. Min faktiske sum penger og min drømme sum med penger er dessverre ikke i slekt......... Må man reise for en stor sum ja så er det ikke en del av gaven, men en del av realiteten og de faktiske forhold. Nytter ikke ¨leve i en fantasiverden. Nytter heller ikke å lure ungene å tro man har bedre økonomi enn man faktisk har. Det tror jeg ikke er sunt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #71 Skrevet 13. mai 2010 Hi her "Liker heller ikke at det blir lagt trykk på stebarn fra hennes side..." Hva skulle jeg skrevet? Det er ikke mitt biologiske barn, men mitt stebarn. Synes dere skal gi dere. Stebarn er et normalt ord for barn av ens ektemake. Ikke et rasistisk ord.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #72 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er en av de som IKKE er enig med deg! Tror det er du som ikke helt leser svarene du får...eller iallefall ikke de som strider i mot hva du selv mener. Det er ikke størrelsen på gaven jeg har problemer med, om dere vil gi 200, 2000 eller 20000 er opp til dere. Det jeg reagerer på er at du sier lenger opp at dine barn nok kommer til å få mer fordi dere da trolig har bedre økonomi i tillegg til at pengene vokser ( joda penger vokser, men la de nå ikke vokse urettferdig mye) Du nevner også gaven i forbindelse med reise og fri fra jobb...jo slike ting koster masse helt klart, men fortsatt ingen grunn til å behandel barna ullikt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #73 Skrevet 13. mai 2010 Jeg fikk selskap og "komf.kurs" (borgelig komf) + bunad. Fikk ingenting utenom det, det er riktig nok 10 år siden da. Hvis dere ikke har råd til mer enn 2000 så må jo det være greit. Dere har vel også vært med å dra lasset ifb med selskapet osv... Ferietur synes jeg ikke skal tas med i beregningen, konfirmanten er jo et barn som hadde vært med uansett liksom... Og en tapt arbeidsdag? det blir smålig å ta med i beregningen, faktisk litt latterlig.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #74 Skrevet 13. mai 2010 Hi her Ja mulig du synes den tapt arbeidsdag er latterlig, men her i huset betyr det faktisk tap av veldig viktig inntekt. Heldig du hvis du kan overse slike detaljer i ditt liv. Det kan ikke vi.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #75 Skrevet 13. mai 2010 oi så store på ting folk er her inne, 2000kr ikke en bra gave? Og allt må være 100% for felles og særkulls barnet. Vel dere glemmer en ting i beregningen da. Hi sitt stebarn har en mor også som kommer til å gi gave. Så hvis Hi gir 2000kr til barnet fra seg og faren, så får barnet også en gave fra moren. Så om HI og mannen fortsatt bor sammen den dagen deres barn konfirmeres så er det vel rett og rimelig at deres barn får litt mer i sum en det dette barnet fikk fra de. En annen ting er at 2000kr er faktisk mye penger for noen. Det er litt drøyt å skulle selge utstyr eller ta lån for å gi større gaver. Jeg er yngst av 4 barn, mine søstre fikk bunad, pluss penger ,pluss selskap. broren min fikk moped + penger + selskap Men når det var min tur hadde foreldrene mine gått på en økonomisk smell og jeg fikk bare selskap og et gullsmykke. Og vet du jeg hadde faktisk vett nok i hodet til å skjønne at det måtte bli sånn for vi skulle faktisk ha råd til å spise også. Ei venninne fikk 25000kr av hver av foreldrene sine til sin, vel sånn var det fordi de hadde veldig god råd. Men folk har forskjellig økonomi sånn er det bare. Og man skal vel ikke leve over evne bare for at det skal se bra ut utad, tenk så fælt om naboen visste at barna dine bare fikk en tusenlapp til konfirmasjonen liksom. Hi du kan jo spørre barnet hva det vil ha dere der og få 2000kr eller få 6000kr og ikke ha dere der vil tro barnet ønsker at pappan er der på den store dagen. Eventuelt pappan kan reise alene så blir det litt billigere og dere kan legge resten av pengene i gaven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå