Gå til innhold

Er 2000 kr greit i konfgave til stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere må gi det samme til alle barna. Reiseutgiftene betyr ingenting i den sammenhengen, deres hjemmeboende barn skal sikkert ha selskap når den tid kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden spør du da når du allerede har bestemt deg?

Men nå legger dere grunnlaget for hvor mye dere kan gi fellesbarna.

Blir morro å se hva de syns om 2000 kr fra mor og far.

Skrevet

Hi her

Reiseutgiftene betyr helt klart noe. Man har en pott penger, og det er der alt tas fra. Både gavepenger og reisepenger. Hvis turen koster mye, ja da er det faktisk mindre igjen til gave.

Det må nesten bli sånn hvis mannen min skal delta i konfirmasjonen. det er bare han som drar, siden vi hadde blitt ruinert hvis alle skulle reist.

Og fellesbarna våre kommer nok ikke til å ha noe spesielt stort selskap når den tid kommer. Vi er veldig liten familie så det kommer ikke til å koste tusener. Dessuten har de allerede bunadskontoer.

Skrevet

2000 kr er helt greit. Men synes dere burde bidra med å betale noe for selskapet. ett selskap med mat,kaker, klær, fotograf,frisør mm koster penger. Det må dere betale hele for selv for deres felles barn.

Og dere må selvfølgelig ikke gi mer til deres egne barn når den tid kommer. Klart ta hensyn til pengekurs mm.

Vi hadde selv konf her i vår for vår felles datter. betalte alt selv og 10000 kr i gave.

ifjor ble min stesønn konfirmert. Vi spleiset på selskapet med mor. og han fikk 10000 kr i gave.

Skrevet

Skal ikke far være med på å betale for selskapet? Slike utgifter skal jo egentlig deles mellom foreldrene.

Hvis han gjør det, synes jeg at 2000 er nok, men ellers synes jeg at det er fryktelig lite.

Der jeg kommer fra pleier man ikke å få noen gave fra foreldrene, bortsett fra selskapet og antrekket. Guttene får kanskje en liten ting, da. Siden bunad er dyrere enn dress.

Mine foreldre hadde heller ikke kjempegod økonomi da jeg ble konfirmert, men det er jo ikke akkurat en uforutsett utgift, da?

Man kan faktisk spare litt penger.

Jeg ser at folk kan ha dårlig økonomi, men dette har dere visst om i mange år, og da burde dere ha klart å spart nok til å gi en skikkelig konfirmasjonsgave.

Skrevet

Utfra alt du skriver virker det som om dere behandler barna ulikt og urettferdig.

Skrevet

Hi her

Har du lest hva jeg skriver?

Felles barna skal ikke konfirmeres før om 10 år, så det er ikke så aktuelt å skrive noe sjekk til dem nå.

Vi gir etter den økonomiske evnen vi har nå, ikke om 10 år. Man tar da ikke opp lån bare for at det skal se fint ut på summen??

Og hvis barna våre blir så klysete at de ikke synes summen er fin nok, ja da har vi jammen ikke oppdratt dem godt nok.

Vi oppdrar ikke overfladiske mennesker som bare bryr seg om at de skal se flott ut ovenfor naboen osv.

Skrevet

Hi her

Ser du ingen forskjell på en på 15 og en på 5?

Jeg har dessuten aldri sagt fellesbarna skal få mer.

Det er DiB-politiet som igjen ser "den onde stemor" i alle som har stebarn.

Get over it

Skrevet

Hvis deres fellesbarn har bunadskontoer, burde dere hatt det til hans barn også`?

Skrevet

Hi her

Uforutsett utgift? Jo egentlig da både mor og barn ikke tror på noen Gud og dette heller ikke er noen borgelig konfirmasjon. Aldri blitt nevnt at barnet skal konfirmeres.

Vi fikk bare mail med dato og klokkeslett for sermonien i kirken.

Min helt personlige mening er at, og dette gjelder også egne barn, man ikke skal konfirmeres hvis man ikke mener noe med det. Gjør man det er det bare dobbeltmoral, av en grunn; å få gaver og penger.

Mine egne barn kommer ikke til å få en eneste krone hvis de skal konfirmeres på feil grunnlag. Kirkelig hvis de tror på Gud, og borgerlig hvis ikke.

Konfirmeres ikke for å bli rik.

Skrevet

2000 kr er helt greit. Det er ikke for å få penger man skal velge å konfirmere seg, men for å bekrefte dåpen.

Dere kan ikke ta opp lån for at andre skal synes dere er "flotte". Hvis dere har mulighet kan dere jo gi et smykke eller en ring i tillegg/i stedet for noen av pengene så gaven blir mer personlig.

Synes det er rystende hvor mange som tar det for gitt at man skal få titusenvis av kroner, gaver og bunad av den nærmeste familie. Fint for dem som har råd til det, men det er ikke derfor man konfirmerer seg. Trodde jeg...

Skrevet

Hi her

Det får være opp til barnets mor. Det er jeg som har opprettet bunadkontoer til mine barn, ikke faren, og det er bursdagsgaver som settes inn på disse.

I dette tilfellet synes jeg ikke jeg skal "tas" for at jeg har bunadkontoer til mine egne barn...... Jeg skal da ikke måtte holde tilbake noe fordi stebarnet mitt ikke har fått det samme av egen mor.

Skrevet

Hi her

TAKK 100 % enig.

Det dreier seg bare om at det skal se fint ut for de fleste viser det seg.

Skrevet

Gi etter evne. Men ikke gi noe mindre fordi de er stebarn. Litt rart at ikke pappan skal være med å dekke konfirmasjonsutgiftene da, men men.....

Så lenge det er det du ville gitt egene barn så er det ingen som kan si noe på det. Penger vokser ja, men pass på når du skal gi egene barn at du ikke lar pengene "vokse" for mye i deres fordel. Banken kan enkelt regne ut det gjeldene beløpet, og da kan ingen si noe på det. Du kan heller ikke legge på 4000kr til egene barn pga reiseutgifter det synes ikke jeg er rettferdig da skal du jo også i tillegg betale for selve festen. Men synes kanskje dere bør ta det opp med barnets mor slik at det ikke blir uenigheter.

Dere kan jo også holde dere hjemme og gi de ekstra 4000kr i gave;) Litt mnt som spøk da:)

Skrevet

Oi stakkars "stebarn"!

Du spør hva som er en ok gave til stebarn, og nevner ikke i det hele tatt at dette ikke bare dreier seg om gave til et stebarn...men også gave til eget barn.

Klart ikke barnet skal "betale" reisen med sine komfirnasjonspenger.

Vi er faktisk i samme situasjon som deg, så her la jeg virkelig godviljen til for å forstå deg. Vi må reise nesten 90 mil for å komme oss til MIN MANNS SØNN sin konfirmasjon, og det koster absolutt masse penger.

Vi har det veldig trangt økonomisk, men her gjør vi alt for å bidra med halvparten av hva selskapet koster, gave og reise.

Noe ekstra penger har vi ikke, så her var det snakk om å bruke fantasien gitt.

Jeg har lagt ut flere annonser på Finn.no med klær og utstyr etter barna som ikke er brukt lenger...slik har jeg dratt inn en del av pengene.

Vi har siden jul levd virkelig på sparebluss, helt utrolig hva man kan spare inn på å kjøpe det man trenger på tilbud.

Vi har også bedt om noen måneder med avdragsfrihet på lånet....så vips har man litt ekstra til konfirmasjon.

Vi har trolig mye bedre råd når våre felles barn en gang skal konfirmeres...men at barna skal få likt av oss er nå helt klart!

Jeg får ikke akkurat inntrykk av at du er noen varm og kjærlig stemor!

Skrevet

Hi her

Hvis min mann hadde skrevet dette, da hadde kanskje overskriften vært "barn".

Nå er det jeg som skriver dette og da ble det "stebarn" for det er det barnet er til meg.

Er så lei av at det skal hakkes på detaljer. Det skal ikke engang være lov å bruke riktig betegnelse. Snart er det vel blitt skjellsord å betrakte, stebarn-ordet. Blir helt matt.

Om jeg er noen kjærlig stemor vet du ingenting om. Du vet egntlig ingenting om vår situasjon. Heller ikke far/barn forholdet.

Virker som du faller inn i "det skal se pent ut"-kategorien.

Skrevet

Neida du er ikke gjerrig og heller ikke "den onde stemora"....

Selvfølgelig er man ikke det når man ikke gidder spleise på laget, klær osv.., men sparer til bunader til sine egne... Undrer meg på hva de pengene går til dersom det viser seg at deres fellesbarn ikke er kristen. De får vel ikke bunad de da? Og det er ikke slik at de som konfimerer seg borgelig oftere gjør det av overbevisning enn hva de som gjør det i kirken gjør!

2000 er like lite penger om 10 år selv om summen er høyere vet du. Kan ikke det med infulasjons regning og slik jeg, men dere får akkuratt like lite penger for de pengene som man gjør for 2000 i dag. Blir ikke noen bunad for den summen en gang!

At dette er en uforutsett utgift for dere, er jo bare flaut å mene! At dere har så dårlig kommunikasjon....

Og at dere tar med reisutgiftene i gaven vitner også bare om at dere, eller du? egentlig gir faen!

Dere burde gjort som alle andre foreldre må, spare fra han her også var liten for ingen kan vite om de vil konfirmeres eller ikke. Dere har ikke gjort det, dere har gitt faen.

Jo du er gjerrig! Mannen din også, eller dum!

Skrevet

Oi så sint! HI skriver at hun sparer bursdagspenger som barna får til bunad. Man kan da få bunad uavhengig av om man konfirmerer seg eller ikke. HI legger altså ikke til side ekstra penger til dette, men sparer gaver som barna får.

Det er ikke alle som mener at konfirmasjon skal være rådyrt, det er mange som ikke gir mer enn ett par tusen til sine nærmeste. Økonomien er ulikt fordelt i dette landet.

Skrevet

Jeg var "stebarnet" og jeg må si at det svir enda at min søster fikk verdier for 20 000 mer enn hva jeg fikk da jeg stod til konfirmasjon, enda det bare var fem år mellom.

Det er jævlig surt!

Skrevet

Spørsmålet ditt var da vitterlig om 2000 kr var en ok gave til et stebarn! Her er det ikke snakk om gave til "bare" et stebarn. Svaret på det spørsmålet er helt anderledes enn om det er snakk om gave til eget barn.

Du vet heller ingenting om meg og hvor pent jeg har behov for at ting skal virke utad. Jeg er definitvt av de mindre matrialistiske nemlig. Det jeg derimot er opptatt av er retferdighet. Alle barna betyr like mye for oss, og skal ikke oppleve at vi gjør forskjell.

Det jeg henger meg opp i er at du nevner utgiftene til reise, hva det koster å ta fri fra jobb i sammenheng med hva dere skal gi i gave.

Ja disse tingene koster, men alle barna fortjener å få likt uansett om den ene er så uheldig å bo et stykke unna....regner med at ikke det med å bo så langt unna pappaen ikke var barnets avgjørelse!

Skrevet

Klart det er surt! Men det sier mer om dine foreldre/steforeldre enn hva som er ok å gi i pengegave så lenge man er rettferdig. Jeg antar at det ikke var den eneste hendelsen av forskjellsbehandling, siden dine foreldre klarte å gjøre så stor forskjell. For det var vel penger fra foreldre du mente, ikke samlet gavesum fra alle gjester?

Dette går jo på å vise at det ene barnet er viktigere enn det andre og det suger big time! Been there...

Skrevet

Hi her

Vi går ut i fra at hvis det hadde vært behov for det, så hadde moren spurt oss om å spleise. Bare sagt i en liten bisetning hvis noen lurer, så betaler mannen min også bidrag. Så ser dere at han gjør det han skal. Barnet får også det han trenger når han er hos oss.

Sett alt følelsesmessig til side og se bare på økonomi; tror kanskje vi legger ut mere i året enn mange andre. Betaler bidrag, betaler reiser frem og tilbake, noe som hver gang er flere tusen kroner, og vi betaler klær og alt annet han trenger når han er hos oss. Så det er ikke som om vi ikke bidrar.

Om barna våre får bunad har faktisk INGENTING med konfirmasjonen å gjøre. Og det er barnas egne penger som blir satt inn på de kontoene. Bursdagspenger osv. Ikke "matpengene" våre.

Skal jeg være pirkete på rettferdighet så må jeg nesten ta mannen min ei stripe istedet. For særkullsbarnet hans har et stort fond som ble opprettet for ham, som mine barn ikke har fått.

Ska jeg pirke på det? Synes jeg ikke, så det går vel begge veier da?? Eller ikke i det tilfellet kanskje? Da barna mine ble født hadde ikke han råd til å opprette tilsvarende fond for dem, og javel da er det bare sånn. Eller skal vi kanskje ta særkullsbarnets fond og dele det opp til alle?

Blir nesten for dumt.

Skrevet

Hi her

Takk for støtten. Fint at noen leser det jeg faktisk skriver :o)

Skrevet

Hi her

Er det da din mening at vi skal ta opp lån for å gi en fin nok gave?

Det blir jo for dumt.

Skrevet

Ja det var bare fra ene "foreldreparet", men selv sammen med det andre "foreldreparet" så ble gaven til min søster til mye mer verdier enn hva jeg fikk tilsammen.

Legger ikke skyld på det andre "foreldreparet" da de ga likt til alle oss tre barna. Der hadde jeg to stesøsken.

Det jeg ville frem til er at stebarnet her kanskje kommer til å føle det på samme måte når halvsøsknene får mer enn det han fikk, selv om det er 10 år til disse skal konfirmeres.

Om verdien er 20 000 eller 5000 eller 2000 i forskjell er ikke så nøye, poenget er at forskjellen ikke bør være der i det hele tatt. Selvfølgelig skal man ta hensyn til at 2000 kr. er mindre verdt om 10 år, men gavene bør da likevel bli like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...