Gå til innhold

Kan Nav dekke mer strøm regning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde strøm regning på 15 tusen.Søkte om hjelp til dekkning av husleie. Fikk dekka 4200 av dem..--Men nå har 7800 gått til innkasso , har også fått stenge varsel. Hva ska jeg gjøre nå? Kan jeg spørre dem igjen om dem kan hjelpe meg ? Dem betalte den på 4200 for 2 uker sia-. Jeg har husleie på 6000, betaler 3000 fast til forskjllige kreditorer, 2300 i barnehage , 650 i forsikring osv,dette var bare noe av det faste j betaler hver mnd..- Har fått innkallese av Nav, på sånn rådgiving ang økonomi.Sia jeg har søkt om strøm og barnehage før.. Men saken er det at jeg satt med 6700 i barnehage regning, 2000 til kommunen,for skolemelk,for 2 barn,pluss dans som dem er med på... Pluss den regningen på 15 tusen i strøm-- Kan dem hjelpe meg tror dere? Jeg har innkasso regninge rog får derfor ikke hjelp av banken til noe lån---

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan alltids spørre, men tvilsomt at du vil få dekt mer.

Skrevet

Men hva ska jeg gjøre ? Jeg har huset fult av barn, og vi trenger strøm og varme--Dem kutter strømmen neste uke.. Har ikke muligheten til å klare å betale alt .Men kan klare 1200 nå, så 2000 i begynnelsen av juni..

Skrevet

Du ringer inkassoselskapet og ber om å få utsettelse og oppdeling av regningen. De har uansett ikke lov til å stenge strømmen i husstander det der bor barn (ny lov som kom etter at en mann i vinter frøys ihjel etter at strømmen ble stengt).

Neste du må gjøre er å ta kontakt med andre kreditorer / inkassobyrå du skylder penger og få saken(e) stilt i bero om du ikke har penger til å betale og be om å få betale mindre avdrag om du har litt penger å avse.

Du kan, dessverre, ikke forvente at NAV skal hjelpe samtidig som du betaler på gamle saker. Så du må få utsatt disse til du kommer deg litt mer økonomisk ovenpå.

Skrevet

Uff, dette blir tøft.. Jeg har en bil,som jeg driver å setter i stand slik at jeg får solgt den-.;Men den er ikke gått gjennom Eu, og til da får jeg ikke solgt den ... Kan jeg spørre Nav om dem kan gi meg et lån på 10 tusen f eks ,for da får jeg ut strøm regningen.Pluss noen andre gamle regninger..Er det noe mulighet for det tro??

Skrevet

Vanskelig for oss å svare på. Ta en telefon til NAV på fredag og hør hva de kan hjelpe med.

Skrevet

Jeg lurer jo fælt på hvordan i alle dager du har klart å bruke så mye strøm??? Vi bor i et eldgammelt og veldig, veldig kaldt hus, men vi fikk "bare" på 7000.

Skrevet

Noen steder i Norge er strømmen ufattelig dyr.

Jeg bor i en helt vanlig leilighet på 55kvm., har fyrt med ved i hele vinter og fikk en strømregning på 7800,- Og da var nettleia på hele 5200,-

Det er dyrt med strøm :(

Skrevet

dumme nettleie! hva fan skal liksom det være godt for egentlig?

Skrevet

Hva ska jeg gjøre? Noen her som jobber på Nav? Er det mulighet for å få et lite lån?? Jeg har ingen mulighet for å betale alt innen neste uke. Og nå har jeg kjøpt fin klæår til mine tre barn. Det koster det også,Har slutta å røyka for å spare penger.Men jeg vil jo ikke at min Økonomi ska gå utover dem.,Så derfor fikk dem finklær.-Kjøpte festbundad til 269 kr stk.De må jo tross alt få kose seg til 17 mai..

Skrevet

Er et stort 3 etj hus vi bor i. Det er gammelt hus, kaldt hus så her går det ekstemt mye strøm. Har kjøpt masse ved.. I vinter kjøpte jeg ved for 3500kr..Kun i des..Vært fryktlig til vinter... Er kommunen plikta til å hjelpe barnefamilier slik som oss? Slik at strømmen ikke blir stengt

Skrevet

Hei! Jobber i nav.

Bor selv på Nordvestlandet, og her er strømmen langt dyrere enn i resten av Norge.

Synes som om du er i en vanskelig økonomisk situasjon, ikke bare med strømmen men også generelt, med inkassoer og div. Mange nav- kontorer har en gjeldsrådgiver, og jeg anbefaler deg å høre om dette er noe som er ved ditt nav- kontor. Gjeldsrådgiver er uavhengig og er et gratis tilbud som hjelper mange.

Ville ellers skrevet en søknad og hørt om mulighetene for å få hjelp med den siste strømregningen, nav ser på at du har somsorg for barn som et av punktene i skjønnsvurderingen om du skal få ytterligere tilskudd.

På vårt kontor har vi i tilfeller gitt noe dekning av strøm, og noe som bruker må betale tilbake som et slags rentefritt lån. Dette kan også være en løsning, særlig da summen er så høy. Vi har vært fleksible med nedbetalingen, og folk betaler 500 - 1000 kr. mnd, alt etter økonomi. Opplever at de overholder avtalen. Det er imidlertid ulik praksis ved de ulike kontorene.

Dersom du er villig til å møte til gjeldsrådgiver, kan dette også være et punkt som kan være med å "formilde" skjønnsvurderingen. Dersom du viser at du selv ønsker å gjøre noe med din øk. situasjon, kan nav hjelpe deg over kneika slik at du greier deg på egen hånd senere.

Det kan også være slik at dersom du venter skattepenger, kan nav hjelpe deg med strømmen og kreve hele eller deler av beløpet tilbakebetalt når du får disse.

Det er flere muligheter, men du må nesten søke nav selv, og snakke med de. Alle saker vurderes individuelt ut i fra livssituasjon og dokumentasjon så du må nesten bare søke, og gjerne få en samtale både med en saksbehandler og med gjeldsrådgiver. Det er enklere å gi en vurdering også for nav om du sammen med en saksbehandler drøfter ulike måter nav kan bistå på, og det er faktisk mer sannsynlig at nav vil hjelpe deg dersom du ber om en samtale der man kan gå gjennom ulike alternativer for å finne en løsning, både med saksbehandler så vel som gjeldsrådgiver.

Lykke til, da.

Skrevet

De kan ikke stenge strømmen når det bor barn i huset!

Ring de du får strømregning fra, evt. inkassoselskapet og lag en nedbetalingsplan med dem, og alle de andre du skylder penger.

Nav kan kanskje hjelpe, men du må jobbe aktivt med dette selv også..

Vet at en del strømleverandører har vært veldig snille med utsettelse/delbetaling av strømmen nå. De vet at den er dyr..

Jeg måtte selv ringe dem ved forrige strømregning da veiavgift og alt kom samme mnd. Da fikk jeg utsatt hele regningen en mnd.

Skrevet

Hæ? Du har ikke akkurat spart på strømmen da. Vi bor i en enebolig i trøndelag, og her har det vært kjempedyr strøm. Fyrer med ved en del, men har likevel fått mindre strømregning enn deg. Tror dere må senke innetempen neste vinter:)

Skrevet

Det bør de nok.. Men nå er det for sent å snyte seg når nasen e vekk, så...

Vi har brukt minst mulig strøm i vinter, fyrt mes mulig med ved. Har gasskomfyr og er øk. med vaske og oppvaskmaskin. Varmovnene har ikke vært på en gang. Har ikke fått siste strømregning ennå. Har brukt over 7000 i ved i vinter. Men som mannen min sier: Vet hva man betaler for på forskudd. Men regner med neste strømregning er høy for det. Om ikke vi har brukt mye strøm, vå tar vel nettleia et stort jafs. Dritt det da. Strømmen burde bli stats -eiet igjen... Fan ta partiet som gikk inn for privatiseringen der, hvm nå enn det var (les: sikkert høyre)

Skrevet

Hva nettleien skal være godt for? Vel det skal jo dekke vedlikehold og reparasjoner på linjene/nettet, sånn at du faktisk får strøm hjem. Det dekker at folk må ut på jobb i storm og uvær for å sikre stolper, reparere wirere og sikre at du slipper å miste strømmen når det blåser og er 15 minus ute.

Jeg har en bror som jobber i et kraftlag, og når jeg ser alt de må gjøre betaler jeg gladelig netteleien!

Skrevet

Hadde staten tatt seg av oppgaven i stedet for å overlatt det til private aktører, hadde nettleien vært langt mindre - og strømprisene lavere. Vi hadde nemlig hatt nok strøm til eget forbruk, og ikke eksportert ut så mye. OG broren din hadde fått lønna si uansett. Greit nok med nettleie, men spar meg den at det skal koste så mange tuse for hver enkelt kunde å holde strømnettet ved like. Det er pisspreik fra ende til annen.

Skrevet

Har mn dårlig råd så varmer man ikke opp er stort 3 etasjes hus! Da holde rman noen få rom varme og lukker dørene til resten. Soverom f.eks trenger man jo ikke varme opp uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...