Gå til innhold

Dette med arv, særkullsbarn osv...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har to barn fra et tidligere forhold. Vi har også felles barn. Slik jeg har forstått det så kan særkullsbarn velge å ikke la meg sitte i uskifte dersom mannen min skulle falle fra først.

Er det noen som helst måte jeg kan "sikre" meg litt bedre på? Jeg syns egentlig det er litt for ille at jeg kanskje må ende opp med å selge huset dersom mannen min dør og barna hans gjør krav på arven. Jeg unner selvsagt barna farsarven, for all del, men jeg har jo også jobbet for å betale på våre felles eiendeler.

Kan det lønne seg å sette opp testamente, føre huset over på meg eller lignende?

Skrevet

Selv om dere setter opp testamente så har livsarvinger krav på sitt. Men dere kan lage en klausul som gjør at du kan sitte i uskiftet bo til du flytter eller dør.

Å føre huset over på deg er en mulighet, men ønsker virkelig faren å "snyte" sine barn for deres del av farsarven??

Skrevet

Trodde det var nye regler for det der nå, etter x antall år som samboere...??

Endring av regler i favør deg altså, men sikkert noen her som vet ;)

Skrevet

Man har ikke rett til å sitte i uskifte når det er særkullsbarn. Dere kan tegne forsikring som begunstiger den andre slik at den gjenlevende kan kjøpe ut særkullsbarna.

Skrevet

Jeg tror nok ikke mannen min ønsker å snyte barna sine for sin del av arven. Men jeg tror nok han har interesse av at jeg slipper å måtte selge for at de skal få arven sin med det samme. Jeg går ut ifra at våre felles barn må vente til den dagen jeg ikke er her lenger heller.

Vi har jobbet oss opp sammen over mange år, uten noen som helst slags hjelp. Ikke at det har noe å si selvsagt, men jeg er litt redd for at alt det jeg har vært med å bygge opp i vårt trygge liv skal måtte falle fra hverandre dersom mannen min går bort.

Alt hva man skal tenke på altså, egentlig tullete å tenke på sånt...

Mvh HI

Skrevet

Jeg er særkullsbarn og min far og hans nye samboer har skrevet alt over på henne, slik at jeg ikke skal arve noe dersom han faller fra. Det er jo en måte å gjøre det på.

Skrevet

Min mann å jeg her gift,han har et barn fra før, vi har fire sammen. Vi har bygget hus sammen. Vil det da si at jeg ikke kan bo i huset vist han dør?(han er en del eldre enn meg,så sjangsen for at han dør før meg er stor)

Vil jo selvsagt at hans barn skal arve,men vil ikke selge huset for at det skal gå i orden. Noen som kan oppklare??

Skrevet

Min far er i ferd med å skrive over alt på sin samboer, de skal lage et dokument som skal sikre meg og mine søsken når de begge er gått bort (pappas samboer har også to barn, de han ingen sammen).

Jeg har lest meg frem til at min fars samboer må skrive en arvepakt for at det skal være gyldig, for et vanlig testamente kan man i praksis rive i stykker også er det ikke gyldig lenger, men en arvepakt kan man ikke forandre på.

Skrevet

Hvis din far har overført fast eiendom over til sin samboer kan du som barn klage på dette innen ett år...Du må saksøke din fars samboer faktisk

Skrevet

Du kan sitte i uskiftet bo så lene dere har felles barn, men dette må barna skrive under på.

Skrevet

Hva med hans særkullsbarn da?

Kan de forlange at jeg ikke kan det?

Skrevet

Det kan umulig være riktig. Det er vel opp til ett hvert voksent menneske å bestemme over egen eiendom.

For å svare HI her. Man tegner en livsforsikring på far som begunstiger deg ved dødsfall, på den måten har du penger til å løse ut særkullsbarn.

Skrevet

Arveloven:

§ 10. I høve til særskilt livsarving (særkullbarn eller livsarving til særkullbarn) etter avdød ektemake har attlevande ektemake berre rett til uskifte når den særskilde livsarvingen samtykkjer. Er den særskilde livsarvingen umyndig, krevst det samtykke frå overformynderiet. Overformynderiet bør som regel berre samtykkje når det meiner det vil være til gagn også for den særskilde livsarvingen at attlevande ektemake får rett til uskifte. Er buet til arvingen under konkurshandsaming, kan samtykke etter første punktum her berre gis med samtykke frå tingretten.

Man har som hovedregel IKKE rett til å sitte i uskiftet bo dersom det er særkullsbarn. Helt uavhengig av hva man selv måtte mene om dette.

Skrevet

Din forelder kan i levende live overføre formue til sin samboer. Dreier det seg om fast eiendom, vil du få vite dette ved å undersøke hos tingretten eller Statens kartverk på den eller de aktuelle eiendommene. Hvis du vil, kan NorJus hjelpe deg med å finne ut om fast eiendom er overført.

Hvis du har fått vite at din forelder har gitt en stor gave eller gitt bort fast eiendom fra sitt uskiftebo til sin samboer (eller kanskje til samboerens barn), må du aksjonere innen ett år fra du fikk vite om det, dvs. ta ut søksmål mot den som fikk gaven. Hvis du ikke gjør det, taper du retten til å angripe gaven. NorJus kan hjelpe deg med å vurdere forholdet, og eventuelt ta ut søksmål.

Dette har jeg kopiert fra testament.no...om det er en pålitelig kilde det vet jeg ikke, men det ser jo veldig seriøst ut.

Det stod mye mer der men jeg orker ikke å lete frem alt som stod.

Skrevet

Dette gjelder vel muligens bare når den ene parten sitter i uskiftet bo. Dvs gjenlevende part. Om en person er samboer og har barn fra tidligere ekteskap, kan ikke de barna gjøre noe som helst for å "sikre" seg mot at far gir bort alt han eier, sålenge boet etter skilsmisse eller dødsfall er skiftet.

Skrevet

Nei, mulig jeg tolker feil.

Hvis uskifte ikke blir brukt, kan din forelder fullt legalt overføre formue til sin nye ektefelle ved å etablere fullstendig felleseie uten rett til skjevdeling. En annen mulighet din forelder har er å overføre formue til ektefellens særeie, men dette vil kunne underkjennes dersom overføringen ikke er reell. Du kan ringe til Ektepaktregisteret (tlf 75 00 75 00) og få opplysning om hvorvidt din forelder har opprettet ektepakt.

Du vil også kunne undersøke hos tingretten eller Statens kartverk om fast eiendom er overført til din forelders ektefelle.

Hvis din forelders ektefelle har fått overført formue til seg som særeie, er det beste å ikke gjøre noe før din forelder er død, for ellers risikerer du at ”opplegget” blir forbedret i din disfavør.

Skrevet

Eksemepel, går dette:

Far har særskullbarn: de har fellesbarn

Alt blir overført til mor,far dør,mor sitter igjen med alt.kan hun da skrive el orden det slik at stebarn skal arve en viss % eller sum?? når stemor dør?

vist mor dør først så får vel far ,så særskullbarn får sin del når far dør.

håper dere skjønner hva jeg prøver å forklare:)

Skrevet

Det går, men da burde dere skrive arvepakt slik at ingenting kan trekkes tilbake, arvepakt skrives på samme måte som testamente.

Hvis mor dør først så må far sitte i uskiftet bo (hvis ikke mor har særkullsbarn da)frem til han dør (hvis han ikke kan kjøpe ut barna eller beholde huset på en annen måte)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...