Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På pakken med revet ost som jeg kjøpte i dag står det "En halv kilo"

Heter det ikke "Et halvt kilo" ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jo ikke jeg norsk, men jeg veit at på spansk f.eks er kilo alltid hankjønn, så om det er en kilo druer (hunkjønn, uvas) eller en kilo snegler (hankjønn, caracoles) så er det alltid "un kilo".

Sannsynligheten for at jeg har sagt feil hele livet er ganske høy, men jeg tør å påstå at jeg kan si begge deler, alt ettersom hva det snakkes om. Jeg veier sektsien og en halv kilo (ja særlig), og jeg kjøpte et halvt kilo rips.

God morgen.

Skrevet

I følge ordboka er kiloet hankjønn men jeg har alltid sagt et kilo og ikke en ...

Skrevet

Kanskje det er svensk? Dette ble jeg seriøst forvirret av. Vet sannerlig ikke hva det heter på noe språk nå.

Skrevet

Jeg foreslår derfor at vi herved alltid sier det på spansk, der er hvertfall regelen latterlig lett.

Skrevet

Ja, kanskje det:)

Sjekket litt rundt nå, og det er definitivt ikke svensk. Kanskje det er dansk? Hehe. Eller bare feil?

Skrevet

No sé, no sé.

Skrevet

Godt det ikke var bare jeg som ble forvirret. Glad jeg engasjerer på morgenen iallefall. hehe

Skrevet

Alltid klar for nye utfordringer, selv med feber og vond hals!

Skrevet

Auda, god bedring til deg. Håper feber og vond hals forsvinner fort som fy!

Grønn te med honning er god trøst til halsen forøvrig.

Skrevet

Tusen takk! Jeg blir alltid syk når det er fridager. Slår aldri feil!

Skrevet

Jeg tror jeg alltid har sagt en halv kilo. Et halvt kilo høres ikke feil ut det heller, men ett kilo høres feil ut.

Men nå kan heller ikke jeg norsk, så ta dette med en klype salt. Eller et klype.

Skrevet

Hm, kan det være at artikkelformen bestemmes av det siste substantivet og ikke kilo?

Vet ikke.

Skrevet

Jeg tuslet opp for å finne escolas ordbok, dette her har jeg faktisk tenkt på siden i går da jeg så innlegget for første gang, og irritert meg over at jeg ikke visste "svaret".

I min velbrukte blå ordbok står det kilo en/et, altså kan man bruke begge deler, en kilo eller et kilo. Jeg bruker selv et kilo, men jeg så på det kokkeprogrammet på tv3 her forleden, at han ene kokken sa "en kilo".

Alt etter hva man foretrekker, tydeligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...