Gå til innhold

Klarer ikke å slappe av :(

Preggers

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 og førstegangs fødende.

Når jeg leser om alle risikoene som følger med svangerskap i min alder, blir jeg veldig stresset. Jeg er bekymret for at noe alvorlig skal være galt med fosteret, tenker da selvsagt spesielt på Downs syndrom.

I går var jeg på min første ultralyd, er nå i uke 10. Legen sa på forhånd at han ikke kunne si meg om han så noe galt med fosteret, slik jeg ba om. Jeg godtok dette og ble glad da jeg så den lille der inne sparke med bein og vifte med armene =)

Men allikevel så har jeg denne uroen over meg. Har nå bestilt time hos Volvat klinikken i uke 12 og kommer til å forlange at de ser etter nakkefolden og gir meg noen svar på tilstanden til fosteret. La oss si at de finner unormale tegn, tror dere jeg kan få denne berømte duotesten da?

Om noe er galt, vil jeg selvsagt vite dette så snart som overhodet mulig.

Jeg prøver å glede meg, men har nok lett for å være litt pessimistisk. Flere som har det som meg?

Fortsetter under...

Hei! Det er synd at du er så bekymret for noe som i utgangspunktet er naturens største under. 35 er ikke spesielt høy alder, og det følger heller ikke spesielt høy risiko med det. Min private gynekolog så ikke etter nakkefold av den enkle grunn at hun ikke har lov(og det mener jeg de ikke har lov til på Volvat heller). Men det er jo endel her som gjør det privat har jeg sett, så det er sikkert mulig. For meg handlet det også om hva jeg evt ville med en sånn informasjon.... Som hun sa til meg da jeg var gravid og 41, at selv om risikoen da øker er den fremdeles svært liten. Jeg er nå 43 og gravid igjen, og kommer kun til å ta den vanlige ul, de vanlige kontrollene hos jordmor og en tur til gynekologen min rundt uke 11 bare for å se om det ser fint ut:) Dette var kun mine betraktninger rundt dette, og hjalp deg kanskje ikke noe særlig. Jeg tok opp dette med jordmor forrige gang også, og hun opplevde ikke at gravide var så opptatt av dette som det kan virke her inne....Lykke til ihvertfall!

Hei, forstår godt at du er bekymret (selvom du ikke er "gammel"), det er de fleste som er gravide og hører dessverre med under graviditeten, uavhengig av alder...Det er jo så utrolig viktig for både foreldre og barn at alt er bra!

MEN, i den grad du ønsker å få vite så mye som mulig om bl.a. downs, kan du går til Majorstuaklinikken, til Carsten Trolle. Bestill time til rundt uke 12-13 (diskuter med de i resepsjonen når du ringer, hvilke dato de vil anbefale). Jeg gjorde det samme på din alder. På min UL oppdaget legen en betydelig hevelse i nakkefolden, og ringte sporenstreks til Rikshospitalet og fikk meg inn der samme dag. Det medførte enda en grundig UL undersøkelse, og siden morkakeprøve i mitt tilfelle, ettersom oddsene var såpass dårlig for at barnet var friskt. Utrolig nok var dette alt innenfor naturens variasjoner likevel, og jeg har nå en supertfrisk og rask gutt på snart 3 år, og er verdens heldigste :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...