Gå til innhold

Ja til regulering av boligmarkedet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg tilbake til en tid da formidling av boliger var lovregulert og kontrollert av en boligformidlingsnemnd. Blir forbanna når det sitter 2 voksne mennesker i de fleste enebolige her i byen, mens vi stakkars småbarnsforeldre må bo på 2 rom og kjøkken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gangen det var staten som bestemte hadde du neppe fått stort mer enn to rom og kjøkken. Tre rom og kjøkken kanskje, men de tre rommene kunne godt være ganske små sånn som i leilighetene på Bjerke fra slutten av femtitallet - bitte små rom!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg veit nå ikke helt lenger. For det kjennes ikke ut som jeg skulle godvillig flytte ut herfra nå jeg endelig har kjempa meg inn i stort hus med plass, bare fordi ungene flytter ut om noen år.

Skrevet

Ja, da folk måtte sitte i kø i mange dager for å få lov til å kjøpe en blokkleilighet (inkludert min mor), det var fine tider det..

I Norge sparer folk i form av å kjøpe egen bopel,synes det er fint at så mange har en muligheten.til å eie fremfor å leie. Dessuten så betaler staten deg ganske godt i form av skattefradrag når du eier.

Hva er det egentlig å klage på?

Bor selv på to rom og kjøkken og er på husjakt, forresten.

Gjest amandine
Skrevet

Du får ikke huset mitt selv om ungene skulle flytte om noen år, altså! Det har vi jobbet for i mange år, og kommet til ved å klatre oppover, spinke og spare. Det synes jeg du også kan. Så kjip er jeg. Det samme må jeg si om mine foreldre som antakelig er av de du irriterer deg over.. De har lang utdannelse, har jobbet mer enn full tid hele tiden, har betalt studielån og andre lån og sitter i dag med hus uten barn på et kjempefint sted, og det er dem vel unt. Synes jeg, da..

Skrevet

jeg syns også at det burde gjøres noe med boligmarkede. men jeg tror ikke på en løsning der man regulerer hvem som bor hvor.

men at vi kan gjøre noe med at det heller lønner seg å invistere i andre ting en og kjøpe leiligheter og leie ut.

og skattefradraget for egen borlig ekskluderer ganske mange. og jeg tror ikke helt at folk tjener så mye på det heller. for banken regner med skattefradraget når de regner ut hvor mye folk kan låne

Skrevet

Når to mennesker med høy utdanning, solid egenkapital og gode jobber, ikke har mulighet til å kjøpe seg et rimelig bra hus, så er markedet på ville veier spør du meg!

Ja, vi kan flytte ut av byen, men jeg mener faktisk at et bysentrum (utvidet sådann) bør bestå av en mikset blanding av byens borgere. Ikke bare de som har eid hus der i en mannsalder, eller som er stinne av penger.

Vi kunne forsåvidt bodd slik vi gjør nå i enda noen år, men da blir vi bundet opp til skolekrinsen der iv bor nå, siden vi ikke ønsker at barna våre skal måtte bytte skole, og da blir utvalghet svært snevert.

Blæ!

Skrevet

Nå er det ikke slik at det var de med høy utdannelse og godt betalte jobber som vanskelig fikk leilighet før, de klarte som regel utmerket å skaffe seg tomt og bygge selv.

Dessuten Overlord, så er da ikke noe problem for folk å skaffe seg hus, finn.no er stint av fine hus til en overkommelig pris. Men, du mener kanskje at det er for dyrt i de strøkene du vil bo i?

(Tar for gitt at du bor i Oslo, ikke sikkert det stemmer, men forholdene er jo relativt like i de store byene.)

Skrevet

Men nå er det jo faktisk slik at om man har utdanning og gode jobber har man likevel ikke gode odds på boligmarkedet.

Ta f.eks salg av tomter. De få ledige tomtene som er på markedet blir kjøpt opp av utbyggere som tenker maksimal arealutnyttelse, og mest mulig kostnadseffektivt. Resultatet er at det fins et utall av små rekkehus, og at det slik markedskreftene har bestemt at den jevne middelklasse skal bo.

Innrømmer at jeg er noe kresen, men det forbeholder jeg meg retten til å være. I mine mest ondskapsfulle stunder håper jeg at arbeidsmarkedet kollapser fullstendig, slik at vi med de kjedelige jobbene i det offenltige (som er så og si uoppsigelige), kan bli vinnerene på boligmarkedet når husene til hotshottene går på tvangssalg. (merk: håper ikke oppriktig)

Gjest amandine
Skrevet

Men du, hotshottene som du vil kjøpe billig hus fra er ikke de samme som de to voksne med barn ute av redet?

Skrevet

Kom hit på landet? Hus i masser om du ikke trenger å bo så sentralt. Ikke så dyrt heller.

Gjest amandine
Skrevet

Bare litt fortsatt, for de som du blir forbanna på etter som jeg forsto, er de som bodde trangt som bare i studietiden, med barn i studentby og aldri snakk om bil men føtter og sykkel. Det er de som spinket og sparte og snudde hver eneste krone, de som ikke fikk lån til kjøp av bolig, men som har jobbet målrettet og godt hele veien. Det er de som i dag sitter der og har blitt 60 år med fine boliger. Hotshottene som er relativt unge to voksne med mye penger og fin bolig, de bor ikke i eneboliger i byen, altså. Ikke i de byene jeg kjenner, iallefall.

Skrevet

Jeg synes det er vittig at du insisterer på å bo der det er vanskeligst å skaffe seg bolig samtidig som du insisterer på å være kresen og topper heile driden ved å insistere på at noen burde kaste ut de som bor i de husene du vil ha, slik at du får bedre valgmuligheter.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er jo forståelig, om enn vittig. Jeg er for eksempel ravende motstander av privatisering av strandsona, men ville satt opp strømførende gjerde om jeg hadde 100 meter privat strand sjøl.

Skrevet

Det blir overhodet ikke det samme som om jeg skulle forlange at noen flyttet ut av huset sitt for å gi plass til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...